Lastebiler

Fem grep som gjør investeringen i en elektrisk lastebil enklere

2024-09-11
Bærekraft Elektromobilitet

For mange virksomheter kan kjøpesummen for en batterielektrisk lastebil fortsatt være en barriere. Den gode nyheten er at det er flere måter å få ned kostnadene på og potensielt gjøre elektriske lastebiler overkommelige.

Selv om kostnaden for elektriske lastebiler er forventet å fortsette å synke, er realiteten at for mange bedrifter er prisforskjellen mellom elektriske lastebiler og dieseldrevne lastebiler fortsatt betydelig. Det er imidlertid også viktig å ikke bare fokusere på kjøpesummen.  
 

Det er andre faktorer som påvirker kostnadseffektiviteten til en elektrisk lastebil og ting en bedrift kan gjøre for å gjøre dem økonomisk levedyktige.

1. Har du beregnet den totale eierkostnaden (TCO)?


Det første du bør gjøre, er å regne på de reelle eierkostnadene for en elektrisk lastebil. En av de største fordelene er drivstoffbesparelsen, og avhengig av prisen på diesel og elektrisitet i markedet ditt, kan disse kostnadsbesparelsene alene utligne den høyere kjøpesummen. I utgangspunktet vil en høyere årlig kjørelengde ha en positiv innvirkning på de totale eierkostnadene.
 

I tillegg er service- og vedlikeholdskostnadene i dag omtrent like for elektriske og dieseldrevne lastebiler, men på lang sikt forventes det at de blir lavere for de elektriske lastebilene. Dette er fordi elektriske drivlinjer består av færre bevegelige deler sammenlignet med forbrenningsmotorer, noe som betyr mindre slitasje på komponentene.
 

– Når du regner på de totale eierkostnadene for en elektrisk lastebil, kan du bli overrasket over hvor konkurransedyktig en elektrisk lastebil faktisk er som en fremtidig løsning for virksomheten din, sier Johan Larsson, VP Electromobility Business Development, Volvo Trucks. – Selv om det ikke skulle være kostnadseffektivt akkurat nå, bedrer forutsetningene som inngår i en beregning av totale eierkostnader for en elektrisk lastebil seg stadig.

Finn ut mer om hvordan alternative drivstoff endrer lastebilens totale eierkostnader

2. Finnes det skattelettelser eller statlige insentiver du kan bruke? 

Mange land gir gode støtteordninger for bedrifter som vil satse på elektriske lastebiler, og Norge ligger på topp! Her kan du få dekket opptil 60 % av merkostnaden gjennom Enova sitt støtteprogram for tunge nullutslippskjøretøy. I tillegg er det mye å spare på bomavgifter for elektriske kjøretøy.

 

I Frankrike gir regjeringen miljøbonuser for å få flere til å kjøpe elektriske kjøretøy, og i Australia støttes elektrifisering av langtransportlastebiler gjennom Future Fuels Fund. Flere land, som Tyskland, har i stedet innført CO2-baserte veiavgifter på fossilt drivstoffen trend som sprer seg i EU.

 

– Insentiver er nyttige i et marked idet man begynner å gå over til elektrisk drift, fordi de kan bidra til å sette ting i bevegelse i riktig retning, sier Johan. – Men når volumene er oppe, vil myndighetene sannsynligvis gå over til avgiftsbaserte løsninger som straffer bruk av fossile drivstoff. Uansett vil denne typen initiativ bidra til å gjøre elektriske lastebiler mer kostnadseffektive sammenlignet med diesel.

Hvis du er blant de tidlige brukerne med en elektrisk bilpark, er du godt posisjonert for å få mest mulig ut av disse nye mulighetene.

3. Hva er finansieringsmulighetene dine?

Overgangen fra diesel til elektrisk endrer mange av de økonomiske forutsetningene i det å eie lastebiler, noe som også påvirker finansieringsmulighetene.
 

En erfaren leverandør av finansielle tjenester kan hjelpe deg med å navigere i kompleksiteten ved eierskap av elektriske lastebiler. Fra tradisjonelle finansierings- eller leasingalternativer til mer fleksible «on-demand»-modeller finnes det flere måter å anskaffe elektriske lastebiler, alt etter hva som passer best for din virksomhet. I tillegg sikrer samarbeid med en kunnskapsrik partner at alle tilgjengelige offentlige insentiver er inkludert i finansieringsplanen og at du får støtte til ladeinfrastruktur og andre unike behov som elektriske kjøretøy har.
 

Lær mer om Volvo Financial Services sine elektromobilitetsløsninger.
 

4. Kan du samarbeide med andre og dele investeringskostnadene?

Siden mange transportfirmaer og transportører har lignende utfordringer, er det kanskje en mulighet å samarbeide om løsninger? I noen tilfeller har konkurrerende selskaper investert i ladestasjoner sammen for å dele investeringskostnadene.
 

For eksempel har det nederlandske transportselskapet Millenaar & van Schaik investert i to ladestasjoner: en på hjemmedepotet og en annen på et av anleggsområdene, mens kunden investerte i WattHub, verdens største hurtigladestasjon for lastebiler. Dette gjør det mulig for sjåførene å bestille garanterte ladeplasser, med ladehastigheter på opptil 250 kW, som bruker elektrisitet som er 100 % bærekraftig produsert.
 

Andre selskaper har også samarbeidet med lokale energileverandører for å sikre avtaler om reduserte og/eller faste kostnader på strøm.
 

5. Åpner elektriske lastebiler for nye forretningsmuligheter?

I mange markeder er det et stort konkurransefortrinn å ha en bilpark bestående av elektriske lastebiler. Offentlige anbud og store transportkjøpere etterspør i økende grad nullutslippstransport, og dette representerer en enorm mulighet. 

 

Frode Lien Transport peker på at investeringen i elektriske betongbiler gir dem et klart konkurransefortrinn i et marked med stadig strengere miljøkrav. – Med elektriske lastebiler kan vi nå innfri krav om utslippsfri transport, sier prosjektleder Frode Lien, og understreker hvordan det styrker deres posisjon i årene som kommer. Samme erfaring har AF Ghella som sikrer hovedstadens reservevannforsyning på oppdrag fra Oslo kommune. De har hatt strenge miljøkrav til gjennomføringen av prosjektet.

 

Elektriske lastebiler kan også brukes i det økende antallet lavutslippssoner (LEZ) og nullutslippssoner (ZEZ) som innføres i byer over hele verden. Det er anslått at det vil være over 500 LEZ-er i Europa innen 2025. Samtidig planlegger mange byer, inkludert Stockholm, Paris, Athen, Madrid og London, å forby diesel i sentrum.
 

– Elektriske kjøretøy kan få tilgang til områder og utføre oppdrag som i økende grad blir utilgjengelig for konvensjonelle diesellastebiler, sier Johan. – De kan brukes i boligområder og områder med strenge krav til støynivå, i tillegg til å utføre nattleveranser. Hvis du er tidlig ute med å ta i bruk elektriske lastebiler, er du godt posisjonert for å få mest mulig ut av disse nye mulighetene.
 

Lær mer om elektriske lastebiler og hvordan du best kan bruke dem for din bedrift:

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.