Den mest kjente måten å utnytte hydrogen på i et kjøretøy er gjennom brenselceller. Teknologien kan dateres tilbake til 1800-tallet, men det var ikke før i 1932 at den første brenselcellen kunne brukes i praksis. Siden 1960-tallet har brenselceller blitt brukt til å drive romfartøy.
Hydrogen kan også brukes direkte i en forbrenningsmotor, i tillegg til i brenselceller. Avhengig av kostnadene og tilgjengeligheten til hydrogen fra fornybare kilder, har forbrenningsmotorer som går på hydrogen potensial til å tilby konkurransedyktige totale eierkostnader og kan være et supplement til annen teknologi.
Mulighetene til hydrogen vokser siden det er et globalt press for å gjøre transportbransjen fossilfri. Sammen med de fallende kostnadene for fornybar energi og mer detaljerte strategier fra myndigheter over hele verden, bidrar dette til fortsatt utvikling av teknologien.
Hydrogen (H2) er et kjemisk grunnstoff som kan brukes til å lagre og levere energi. Det er mange måter å produsere hydrogen på og man trenger en primær energikilde. Den vanligste måten å produsere hydrogen på i dag er fra naturgass ved bruk av dampreforming (SMR). I denne prosessen frigjøres karbondioksid (CO2), med mindre CCU (karbonfangst og -utnyttelse) brukes, noe som hindrer overflødig CO2 i å nå atmosfæren.
Det mest diskuterte alternativet til dampreforming og det som for tiden er den ledende måten for å oppnå karbonnøytral hydrogenproduksjon, er å produsere hydrogen ved elektrolyse av vann ved bruk av fornybar kraft som sol, vind, vann osv. Dette er i dag hovedsporet for å etablere en hydrogenøkonomi med maksimal klimagevinst.
En brenselcellelastebil er en elektrisk lastebil (FCEV) som genererer elektrisitet fra brenselceller. Disse drives av hydrogen, som fylles og lagres i tanker på lastebilen. I en brenselcelle kombineres hydrogen og oksygen gjennom en elektrokjemisk reaksjon for å generere elektrisitet, varme og vann.
En batterielektrisk lastebil (BEV) får energien sin fra batterier som lades via en ekstern strømkilde. En brenselcellelastebil har også et batteri som kan gi ekstra kraft ved behov og for regenerering, men dette batteriet er mye mindre sammenlignet med batteriet i en batterielektrisk lastebil. Når de blir tilgjengelige, forventes også hydrogenlastebiler å ha mer energi og tilby lengre rekkevidde enn en batterielektrisk lastebil.
En lastebil med hydrogenforbrenningsmotor har samme hydrogentank som en brenselcellelastebil. Forskjellen er at kraften leveres av en forbrenningsmotor som er modifisert til å forbrenne hydrogen i stedet for diesel.
En lastebil med forbrenningsmotor kan ha null CO2-utslipp når den kjører på fornybart drivstoff. Det vil være noe nitrogenoksid (NOx) og partikler, innenfor grensene for gjeldende utslippslovgivning, (f.eks. Euro VI, Euro VII, EPA 27) i eksosen.
En hydrogenbrenselcellelastebil er elektrisk og lydløs, og slipper ikke ut annet enn vann, mens en lastebil med hydrogenforbrenningsmotor kan for eksempel passe bedre for varme klimaer eller når det trengs mer kraft over lengre perioder.
Når det gjelder hva som er tilgjengelig i dag, så får man allerede batterielektriske lastebiler i en rekke modeller, som kan hjelpe med å redusere CO2-utslippene. Hydrogenlastebiler er under utvikling, men vil ikke være klare for serieproduksjon før slutten av dette tiåret.
Med kontinuerlig rekkevidde- og batteriutvikling og en voksende ladeinfrastruktur kan en stor del av godstransporten i Europa utføres med batterielektriske lastebiler i dag.
– For å nå netto null CO2-utslipp trenger vi både batterielektriske lastebiler, brenselcellelastebiler og lastebiler med forbrenningsmotorer som går på fornybart drivstoff. Vårt mål er å hjelpe kundene, slik at de føler at vi gjør dette sammen og på best mulig måte. Kunder kan velge lastebil og ta hensyn til bruksområde, tilgjengelig infrastruktur og pris på energi. CO2-reduksjonen kan ikke vente, og vi anbefaler våre kunder på det sterkeste å starte allerede i dag med å kjøpe en elektrisk lastebil eller en lastebil som går på biogass, sier Daniel Bergstrand, produktsjef for H2-ICE og brenselceller hos Volvo Trucks.
Volvo Trucks starter kundepiloter av hydrogenbrenselcelledrevne lastebiler om noen år, og salgsstart er planlagt mot slutten av dette tiåret.
I mellomtiden er det allerede i dag muligheter for transportselskaper som ønsker transport med null utslipp, siden det finnes både batterielektriske modeller og lastebiler som går på fornybart drivstoff, som biogass.
Volvo Trucks mener den langsiktige ambisjonen bør være at de totale eierkostnadene i løpet av lastebilens livssyklus, inkludert innkjøpsprisen og driftskostnadene, skal være lik eller lavere sammenlignet med dieselalternativet.
Hydrogendrevne kjøretøy har et svært lavt karbonavtrykk når hydrogenet produseres fra fornybare kilder. De vil være et alternativ som gir mye energi og lave utslipp sammenlignet med til fossile drivstoff. Bærekraft er imidlertid avhengig av hele livssyklusen til hydrogendrivstoffet og kjøretøyet, inkludert produksjon, drift og avhending.
Hydrogenbrenselcellelastebiler er mer energieffektive i drift enn tradisjonelle lastebiler med forbrenningsmotor, men ikke like energieffektive som batterielektriske lastebiler.
En av fordelene med å kjøre på hydrogen er at drivstoffet kan produseres når det er overskudd av fornybar energi (vinden blåser, solen skinner). Hydrogenet lagres deretter og kan potensielt brukes når produksjonen av fornybar energi er mer begrenset.
En sikker bruk av hydrogen betyr å forhindre situasjoner der det kan oppstå en lekkasje i kombinasjon med antennelse. Hydrogen er ikke giftig og løses raskt opp når det slippes ut i luften.
Som med andre drivstoff kreves det kunnskap for sikker bruk av hydrogen. Det er viktig å oppdage lekkasje og sørge for tilstrekkelig ventilasjon når lastebilen er i drift eller parkert innendørs. Testing av hydrogensystemer viser at hydrogen trygt kan produseres, lagres og distribueres.
– Hydrogenlastebiler er en spennende utvikling mot målet vårt om en fossilfri lastebilbransje. Men det vil ikke nødvendigvis være den løsningen som passer for alle lastebiler og transportsegmenter. En samtale med din lokale forhandler kan være et første skritt for å finne ut hva som er det beste alternativet for deg, og det finnes allerede utprøvde løsninger der ute for å nå mål om null CO2-utslipp, sier Daniel Bergstrand, produktsjef for H2-ICE og brenselceller hos Volvo Trucks.
Her kan du lese mer detaljert informasjon om hydrogen eller få siste nytt og oppdateringer.