Hva skiller en batterielektrisk lastebil fra andre modeller? Hvor lang rekkevidde har de, og hvilke bruksområder passer de til? I denne delen av spørsmål og svar går vi gjennom hva som gjør elektriske lastebiler og serviceavtaler unike.
Elektromobilitet refererer til kjøretøy – inkludert biler, busser, tog og lastebiler – som er helt eller delvis drevet av elektrisitet, har en måte å lagre energi om bord på og som vanligvis forsynes med elektrisitet via nettet. Hovedtypen tunge lastebiler med elektrisk drivlinje er BEV (batterielektrisk kjøretøy), men det finnes også elektriske kjøretøy som drives av hydrogen kalt brenselcellekjøretøy (FCEV). Elektromobilitet omfatter også ladeinfrastruktur, støttetjenester for rekkevidde, ruteplanlegging og andre funksjoner.
Et batterielektrisk kjøretøy (BEV) bruker energi lagret i batterier ladet med strøm fra strømnettet. Et elektrisk kjøretøy som bruker brenselcelleteknologi (FCEV), er drevet av hydrogen som omdannes til elektrisitet mens kjøretøyet kjøres. De elektriske lastebilene med brenselcelle er elektriske, som batterielektriske lastebiler, med den forskjellen at mesteparten av energien i et brenselcellekjøretøy lagres som hydrogen, med hjelp fra et mindre batteri. Volvo Trucks jobber med begge teknologiene. Mens batterielektriske lastebiler kan kjøpes i dag, vil brenselcellekjøretøy være tilgjengelige for kommersiell bruk i andre halvdel av dette tiåret.
Vi tror at innen 2030 vil mer enn 50 % av alle nye Volvo-lastebiler som selges være elektriske, enten ved bruk av batteri- eller brenselcelleteknologi.
Volvo tilbyr i dag bransjens bredeste produktutvalg med åtte modeller i serieproduksjon, som dekker et svært bredt spekter av transportoppdrag i og mellom byer. De tilgjengelige modellene er Volvo FH Aero, Volvo FH, Volvo FM, Volvo FM Low Entry, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL og Volvo VNR (Volvo VNR er tilgjengelig i Nord-Amerika). I 2023 startet serieproduksjonen av en ny serie jevnlastebiler for å komplettere det eksisterende utvalget.
Volvos elektriske lastebiler oppfyller de samme høye sikkerhetsstandardene som våre andre lastebiler og tilbyr de samme sikkerhetssystemene som dieselmodellene. I tillegg er det blitt lagt til spesifikke krasjscenarier for elektriske lastebiler for å teste kollisjonssikkerheten til batteriinstallasjonen og andre elektriske komponenter. Videre har vi lagt ned et stort arbeid i å utforme det elektriske systemet på 600-volt i lastebilen slik at det er trygt når lastebilen er i bruk og under service.
Batteriets energistatus kan sees på instrumentpanelet, i Volvo Connect og My Truck-appen til enhver tid. Hvis den nærmer seg null, blir sjåføren varslet og tilgjengelig kraft reduseres, noe som vil påvirke kjørbarheten.
Vedlikeholdsintervallene er omtrent de samme, men service er annerledes enn på en tradisjonell drivlinje. Forbruket av reservedeler avhenger av typen transport, regionen der lastebilen er i drift og mange andre faktorer. Lastebilene er online og kan rapportere om tilstanden til forskjellige komponenter, noe som betyr at service og vedlikehold kan organiseres for å øke oppetiden.
Alle forhandlerne som selger elektriske lastebiler er klare til å ta det fulle ansvaret for de tekniske systemene og funksjonene til lastebilene. Mange av serviceverkstedene har allerede lang erfaring med service av elektriske busser.
Ytelseskurven til elektriske lastebiler er forskjellig fra lastebiler med forbrenningsmotorer. For eksempel overføres kraften med en gang du setter foten på gasspedalen. Det faktum at elektriske lastebiler har færre girskift bidrar også til en annerledes kjøreopplevelse.
Elektriske lastebiler produserer mindre vibrasjoner og lager mindre støy, noe som fører til en komfortabel og behagelig kjøreopplevelse.
Ta kontakt med din lokale Volvo-forhandler og meld interesse.
Vi startet serieproduksjon av helelektriske lastebiler for kunder i 2019, men vi begynte å selge hybridbiler som kjører på en kombinasjon av strøm og annet drivstoff, lenge før det. Andre deler av Volvo-konsernet, spesielt Volvo Buss, har lang erfaring med elektriske kjøretøyer. Volvo leverte den første helelektriske bussen i 2016 og har til nå levert mer enn 5000 elektriske busser over hele verden.
Våre elektriske lastebiler deler plattform med våre andre drivlinjer og oppfyller samme høye kvalitetsstandarder. Volvos høyt utdannede personale hjelper kundene med å konfigurere lastebilene sine slik at de oppfyller de spesifikke kravene deres, og vi gir eksperthjelp mens lastebilen er i drift. Batteriene og lastebilenes generelle tilstand overvåkes kontinuerlig, slik at eventuelle tiltak som må tas under neste servicebesøk, kan identifiseres i god tid. For å sikre høy daglig ytelse fra batteriene, kan man bruke tjenesten Klar til å kjøre. Denne forbereder lastebilen for en produktiv arbeidsdag basert på utetemperaturen. Ved behov forvarmer den batteriene, eller hvis den brukes i veldig varmt vær, avkjøler den dem. Den optimale temperaturen for batteriene er rundt +25 °C.
Alle de eksisterende betalingsløsningene våre vil være tilgjengelige for de elektriske kjøretøyene våre: kontant betaling, leasing og leie. Disse vil bli tilpasset behovene til hver enkelt kunde.
Ja, serieproduksjon startet i 2019 og leveranser skjer til kunder over hele verden.
Kontakt den lokale Volvo Trucks-forhandleren for mer informasjon.
Ja, vi vil fortsette å tilby en rekke forskjellige drivlinjer, og vi vil foreslå den mest passende løsningen for hver enkelt kunde og geografisk beliggenhet. Vi skal levere en blanding av stadig mer drivstoffeffektive lastebiler med forbrenningsmotor, gassdrevne lastebiler og elektriske lastebiler.
Vi tilbyr de elektriske lastebilene våre med Gold Service-kontrakter, noe som betyr at vedlikeholdskostnadene blir inkludert i de totale eierkostnadene. Vi vil sørge for at de totale eierkostnadene er konkurransedyktige.
Dette avhenger av bruken og kjøretøyspesifikasjonen. Batteriene legger til ekstra vekt, og for å kompensere for det tillater EU en ekstra vekt på opptil 2 tonn. Beslutningen og gjennomføringen er opp til hvert enkelt land.