Lastebiler

Batterier og lading

 

Hvordan klarer batteriene seg sammenlignet med andre drivstoffkilder, og hvordan er det egentlig å gå over til batterielektrisk lastebil? Hvis du er interessert i å ta et dypdykk i hvordan og hvorfor batteriteknologien kan være en god og fremtidssikker løsning for virksomheten din, kan du utforske spørsmål og svar her.

 

Vi krever at alle leverandørene våre og underleverandørene deres følger verdiene våre når det gjelder respekt for menneskerettigheter, miljø og forretningsetikk.

Litiumionbatterier inneholder visse sjeldne jordarter, for eksempel tungmetaller og sjeldne jordmetaller. Noen av de sjeldne jordartene som finnes i litiumionbatterier og andre elektriske komponenter kommer noen ganger fra kilder som væpnede grupper i området tjener på, enten direkte eller indirekte. Ofte blir disse materialene referert til som konfliktmineraler. Volvo Trucks overvåker hele forsyningskjeden for å sikre at alt tantal, wolfram, tellur, gull og kobolt som brukes i lastebilbatteriene, ikke kommer fra konfliktkilder. Volvo-konsernet respekterer menneskerettighetene og tolererer ikke noen form for barnearbeid eller tvangsarbeid. Vi samarbeider også med den europeiske bilindustrien gjennom «Drive Sustainability»-initiativet (www.drivesustainability.org). Hensikten med dette samarbeidet er i fellesskap å drive frem positiv endring med tanke på menneskerettigheter og miljø i leverandørkjeden i bilbransjen.

Så langt har ganske få batterier nådd slutten av levetiden, men når vi øker produksjonen av elektriske lastebiler, vil behovet for resirkulerings- og gjenbruksprosesser øke. For å være forberedt på dette jobber Volvo Trucks sammen med avfallsbehandlere og andre aktører for å gjøre gjenvinningsgraden  av de elektriske batteriene høyest mulig. For å forlenge levetiden til batteriene undersøker vi også andre bruksmåter for de gamle batteriene, for eksempel som energilagre i bygninger.

 

Volvo-konsernet har etablert Volvo Energy, et forretningsområde som skal administrere batteriene etter bruk i den første lastebilen. Det vil være muligheter for gjenbruk, for eksempel energilagring, samt muligheter rundt reproduksjon, renovering og resirkulering. Vi følger nøye med på utviklingen av gjenvinningsteknologier og deltar i flere prosjekter der batterier for elektriske kjøretøy (EV) overføres til andre bruksområder, som for eksempel lagring i solenergisystemer, etter at de har nådd grensen for driftskapasitet.

Dette varierer veldig fra land til land. Men tilgjengeligheten av energi fra fornybare kilder vokser raskt, og denne energien er ofte mer kostnadseffektiv enn fossile drivstoff. Som en av verdens største produsenter av tunge lastebiler har vi muligheten til å samarbeide med andre innflytelsesrike interessenter, som energileverandører. Vi har forpliktet oss til å lede an mot en fossilfri fremtid, og fremmer derfor grønn energi så mye vi kan overfor våre kunder, overfor beslutningstakere og gjennom ulike prosjekter og fora. For mer informasjon om EUs energimiks kan du se Volvo Trucks' kalkulator for miljøpåvirkning.

Elektriske kjøretøy krever svært mye energi når de lades. En måte å håndtere dette på er å oppmuntre brukere til å lade kjøretøyene sine over natten og å spre og balansere etterspørselen over både store og lokale strømnett på smarte måter. Det blir nå gjort store investeringer – og det trengs raskt – for å utvikle infrastrukturen og bygge flere ladestasjoner. I utgangspunktet må de fleste lastebiler lades ved hjemmebasen. Hos Volvo understreker vi behovet for at myndighetene innfører insentiver for installasjon av offentlige ladestasjoner med høy kapasitet og nok plass til lastebiler.

 

Volvo Group, Daimler Truck og Traton Group har inngått et samarbeid som har som mål å installere og drifte minst 1700 offentlige ladepunkter nær motorveier og ved logistikknutepunkter og lossesoner, innen fem år fra driftstart. Ladestasjonene skal drives utelukkende med grønn strøm og tilby lading til alle tunge batterielektriske kjøretøy, uavhengig av merke.

Volvos elektriske lastebiler oppfyller begge følgende kriterier:

 

(a) gjenbrukbar eller resirkulerbar til minimum 85 % etter vekt

 

(b) gjenbrukbar eller gjenvinnbar til minimum 95 % etter vekt

 

De oppfyller disse kravene med en margin basert på ISO 22628. Rapporter som viser detaljene om materialsammensetningen i hver av lastebilmodellene, og påfølgende resirkulerbarhet og gjenvinningsgrad, er gjort tilgjengelig.

Når vi leverer en lastebil, vurderer vi ruten nøye sammen med kunden og beregner hvor lading vil være nødvendig for å oppfylle transportkravene. Volvo undersøker kontinuerlig nye alternativer og samarbeid knyttet til lading av kjøretøyene våre.

I utgangspunktet tror vi at flertallet av lastebilene kommer til å bli ladet på kundens hjemmebase over natten. Etter hvert som elektriske kjøretøy blir vanligere, vil det også være behov og mulighet for å lade dem mange forskjellige steder, for eksempel ved lasteporter, serviceverksteder, lastebilstopp og andre steder der lastebiler er parkert.

Våre tunge lastebiler kan lades på to måter: med en vekselstrømlader (som en ladeboks) på opptil 43 kW, eller med en likestømslader (stasjonær hurtigladestasjon) på opptil 250 kW. Lastebilene kan også lades med ladere som har både lavere og høyere kapasitet, men lastebilenes maks kapasitet er 250 kW.

Ved å bruke en vekselstrømslader på 43 kW tar det rundt ni timer å lade batteriene helt. Med en hurtliglader (likestrøm) reduseres ladetiden til omtrent to timer. Batteriet lades raskere opp til 80 % kapasitet, på samme måte som en mobiltelefon, fordi laderen senker hastigheten mot slutten av ladingen for å beskytte battericellene.

Levetiden til et batteri påvirkes av mange forskjellige faktorer. Det skjer naturlig en aldring over tid, men det blir også påvirket av hvor mye energi som går gjennom batteriet. Gold-servicekontrakten dekker ikke bare service og vedlikehold for lastebilen, men sikrer også at batteriene fungerer gjennom hele kontraktsperioden.

Sjåføren kan se ladetilstanden på lastebilens display. Du kan også sjekke hvor som helst i Volvo Connect-portalen, som viser lastebilens plassering og ladestatus i forskjellige visninger. Volvos MyTruck-app har også en funksjon som overvåker ladingen og en rekke andre nyttige funksjoner for elektriske lastebiler.

Volvos servicekontrakt for elektriske lastebiler inkluderer overvåking av batteriene for å sikre at de opprettholder kapasiteten i løpet av levetiden. Kontrakten garanterer også batterifunksjonen utover den toårige drivlinjegarantien som følger med lastebilen. Levetiden til et batteri bestemmes av mange forskjellige faktorer, for eksempel har du naturlig aldring over tid, men levetiden blir også påvirket av hvor mye energi som sirkuleres gjennom batteriet. Vi har en servicekontrakt (Gold-servicekontrakt) som ikke bare dekker service og vedlikehold for lastebilen, men som også sikrer batterienes tilstand i hele kontraktsperioden.

Vi bruker litiumionbatterier. Avhengig av modell kan lastebiler leveres med mellom 2 og 6 batteripakker. Hver batteripakke har en total kapasitet på 90 kWh. Hvert batteri veier 505 kg. I 2022 åpnet vi vårt første batterimonteringsanlegg i Gent i Belgia. Anlegget skal levere batterier til våre tunge elektriske lastebiler.

Volvo undersøker og tilbyr løsninger for overhaling, gjenvinning og nye bruksområder der batteriene kan brukes til forskjellige formål.

DC-lading (likestråm) ved bruk av CCS2 opptil 250 kW (600–750 V) og AC-lading (vekselstrøm) med type 2 opptil 43 kW.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler kan gi deg svar. Stikk innom, ring dem, eller be dem besøke deg.