Lastebiler

Forretningsdrift

 

Selv om elektriske lastebiler er populære løsninger for bedrifter som ønsker å kutte utslippene og øke produktiviteten, må du være sikker på at alt som er involvert i overgangen til elektrisk drift – fra ladeinfrastruktur til finansieringsplaner – er riktig for deg. Disse spørsmålene og svarene bør gi deg en god oversikt.

 

Fra bransjens synspunkt handler det om å lære hvordan man bruker teknologien mest effektivt, for eksempel ved å tilpasse ruter, batteribruk, serviceplaner og tilgjengeligheten av lastebilene. Fra samfunnets perspektiv må overgangen til elektriske kjøretøy støttes med insentiver, som skatteordninger, og ved å sikre at vi har nok grønn strøm, ladeinfrastruktur og nettkapasitet til et stort antall kjøretøy. Hovedfaktoren er etterspørselen etter mer bærekraftig transport. Dette vil fortsette å drive overgangen i overskuelig fremtid. I Europa er det nye og strengere CO2-regler for tunge kjøretøy i 2025 og 2030 som styrer oss mot elektriske lastebiler. Regjeringsinsentiver for å få fart på bruken blir introdusert i flere og flere land.

Fordi elektriske lastebiler ikke produserer eksosgasser, kan de levere varer i nullutslippssoner. I tillegg er de støysvake, noe som betyr at de kan kjøre i byer om natten når andre tunge kjøretøy ikke har lov til det. Dette gjør at elektriske lastebiler kan øke effektiviteten til virksomhetene. Lastebilene kan være på veien når det er mindre trafikk og gjøre leveringer raskere og enklere. De forbedrer også produktiviteten, fordi de kan kjøre flere turer når det er mindre trafikk og komme enda nærmere leveringsstedet på grunn av den stillegående driften. For sjåfører gir elektriske lastebiler et bedre arbeidsmiljø med mindre vibrasjoner og mindre støy.

Det kommer an på lastebilmodellen og antall batterier. Akkurat nå har våre elektriske lastebiler vanligvis en rekkevidde på opptil 300 km på én lading, med Volvo FL Electric som kan kjøre opptil 450 km. Lader du i den lovpålagte lunsjpausen, utvides rekkevidden. Rekkevidden avhenger imidlertid i stor grad av ytre forhold som vær- og vindmotstand, sammen med lastebilens vekt og førerens kjørestil. Rekkevidden og levetiden kan forlenges ved å bruke økonomikjøringsmodus, trene sjåføren og følge instruksjonene for lading og håndtering av batteriene nøye.

 

Vi ser nøye på forholdene til hver kunde, og planlegger mulige ruter og ladestrategier. Kundene kan bruke digitale verktøy for å spore og planlegge bruken av lastebilen, slik at lademønstrene kan forbedres over tid.

Volvo Trucks bistår kunden med ruteplanlegging for elektriske lastebiler for å gjøre dem så produktive som mulig. Hastighet, last, trafikkinformasjon, topografi og muligheter for hurtiglading er alle parametere som tas i betraktning. Volvo Connect-portalen har en funksjon for rute- og rekkeviddeplanlegging som gjør det mulig for kundene å planlegge ruter og dele dem med sjåføren via lastebilens instrumentpanel. Dette gjør det enkelt å beregne rekkevidden og gir muligheten til å gjøre flere leveranser ved å sjekke ladestatus.

Elektriske lastebiler med netto null CO2-utslipp og lavt støynivå gjør det mulig å frakte varer i nullutslippssoner og på tidspunkter hvor lastebiler med tradisjonelle drivlinjer normalt ikke kan brukes. Dette kan gi flere og raskere leveranser på ett skift. I tillegg er kjøreopplevelsen i elektriske lastebiler bedre på grunn av lavere vibrasjonsnivå og raskere akselerasjonsrespons. Kombinert med at det ikke er eksos, gir dette bedre arbeidsforhold for sjåførene og mindre miljøbelastning. Dessuten kan varer leveres inne i bygg med elektriske lastebiler. Mange transportkjøpere har satt ambisiøse mål for å levere nullutslippstransporter, og transportører som kan tilby dette vil trolig oppleve økt etterspørsel etter tjenestene sine.

Helelektriske lastebiler er ideelle for transport av varer i og rundt byer på forhåndsdefinerte ruter som inkluderer retur til hjemmebasen på slutten av arbeidsdagen for lading.

 

Distribusjon, anleggsarbeid i og rundt byer og renovasjon (ofte for bymyndigheter og kommunale myndigheter) er eksempler på områder som har vært tidlig ute med å ta i bruk elektriske lastebiler. Men kapasiteten til Volvos tunge elektriske lastebiler gjør det nå også mulig å transportere varer mellom byer.

 

For øyeblikket har noen av våre elektriske lastebiler rekkevidde på opptil 450 km på én lading. Lader du i den lovpålagte lunsjpausen utvides rekkevidden.

Batterielektriske lastebiler og biler som går på brenselceller, vil bli mulig å bruke på flere og flere transporttyper. Akkurat nå er de viktigste unntakene langtransport, på grunn av mangel på ladeinfrastruktur, og tungtransportoppdrag innen tømmertransport, anleggsarbeid og gruvedrift.

I utgangspunktet vil elektriske lastebiler være en høyere investering enn tilsvarende dieselmodeller, men de kan være billigere i drift. Vi er nå i en overgangsfase mellom fossile brenselløsninger og langsiktige bærekraftige transportløsninger, og kostnadene ved ny teknologi forventes å falle over tid på grunn av stordriftsfordeler. Elektriske lastebiler er mer energieffektive enn diesellastebiler, i mange tilfeller opptil 50 % mer energieffektive.

Transportfirmaer kjenner presset fra transportkjøpere og sluttforbrukere om å tilby mer bærekraftige transportløsninger. Flere bedrifter ønsker å redusere CO2-utslippene og bidra til et mer bærekraftig samfunn. Nye forretningsmuligheter åpner seg for bedrifter som kan frakte varer til steder og tider som ikke er mulig med dieseldrevne lastebiler. Flere byer innfører nullutslippssoner der kun elektriske kjøretøy er tillatt. Det diskuteres også skatter som vil hjelpe overgangen til et mer CO2-nøytralt samfunn.

Tilbakebetalingstiden er sterkt avhengig av segmentet og markedet. Elektriske lastebiler kan også åpne for nye forretningsmuligheter, og de har en økonomisk levedyktighet som vil øke over tid med stordriftsfordeler og etter hvert som ulike segmenter modnes. De lave variable kostnadene gjør dem mer lønnsomme jo mer de brukes. Når den høye opprinnelige investeringen er betalt, vil de lave variable kostnadene for elektriske lastebiler ha en positiv innvirkning på lønnsomheten.

Lønnsomheten avhenger av typen transportvirksomhet. Elektriske lastebiler har en høyere innledende kjøpskostnad, men de gir også nye muligheter for transportselskaper til å forbedre produktiviteten og åpne nye forretningsområder. For eksempel kan de operere utenfor vanlige åpningstider og imøtekomme behovene til bymyndigheter og andre kunder mer effektivt enn konkurrentene. De lave variable kostnadene gjør dem mer lønnsomme jo mer de brukes. Når den høye opprinnelige investeringen er betalt, vil de elektriske lastebilenes lave variable kostnader ha en positiv innvirkning på lønnsomheten.

Ta kontakt med den lokale energileverandøren for å finne ut mer om alternativene som er tilgjengelige.

Elektriske lastebiler bør helst lades over natten ved hjemmebasen for å holde energikostnadene nede. I tillegg bør du planlegge rutene nøye for å utnytte den tilgjengelige energikapasiteten best mulig. Ellers gjelder de samme hensyn som for andre typer lastebiler. Sørg for at kjøretøyet er konfigurert for jobben, kjør økonomisk og sett opp en vedlikeholdsplan for å sikre best mulig ytelse og tilgjengelighet.

Flere EU-land tilbyr en eller annen form for insentiv for å fremme bruken av mer miljøvennlig teknologi, som for eksempel elektriske lastebiler. Kontakt den lokale Volvo Trucks-representanten i landet ditt for mer informasjon.

Energikostnadene varierer sterkt fra land til land. Det er vanligvis billigere å lade en lastebil over natten og ved hjemmebasen. Ta kontakt med den lokale energileverandøren for å finne den beste løsningen både fra et økonomisk og et miljømessig perspektiv.

Batterielektriske kjøretøy (BEV) vil sannsynligvis utgjøre en stor del av by- og regionaltransporten i fremtiden på grunn av de økonomiske og miljømessige fordelene. Det er trygt å si at elektriske kjøretøy er kommet for å bli. Teknologien er godt testet i busser, biler og andre maskiner. I transportbransjen mener man at elektriske lastebiler vil spille en viktig rolle i overgangen til en fossilfri fremtid.

Generelt er det nødvendig å se på de totale eierkostnadene for å kunne sammenligne. Overgangen til elektriske lastebiler betyr en høyere startinvestering for transportselskapet, etterfulgt av betydelig lavere driftskostnader. Elektriske lastebiler tilbyr ofte også nye forretningsmuligheter, da de kan transportere varer til steder og til tider som ikke er mulig med lastebiler som går på fossilt drivstoff. Et økende antall byer innfører nullutslippssoner der bare elektriske kjøretøy er tillatt. Hvor egnet løsningen er må analyseres sammen med de lokale kundene. Vi tror også at den første investeringen vil bli redusert etter hvert som volumene øker og kostnadene for batterier reduseres over tid. 

Transportkjøpere kan gjøre flere ting for å legge til rette for overgangen til elektrisk transport. Partnerskap er nøkkelen, og tillit kan bygges ved å være åpen om utfordringene virksomheten din står overfor, samt dele data. Konkrete tiltak som kan gjøre elektrisk transport enklere inkluderer: tilby lengre kontrakter for bedrifter som bruker elektriske lastebiler, installere ladeutstyr på stedet og legge til rette for økt fleksibilitet i avgangs- og ankomsttider.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler kan gi deg svar. Stikk innom, ring dem, eller be dem besøke deg.