Lastebiler

Fra skepsis til stolthet: Slik vant Børstad AS sjåførene over til elektriske lastebiler

Volvo Trucks
2025-09-16
3 min
Elektromobilitet
Author
Volvo Trucks

Børstad AS har gjort betydelige investeringer i både elektriske lastebiler og ladeanlegg for tungtransport. Den aller største risikoen, slik de så det, var likevel ikke penger.

 

– Sjåførene i transportbransjen er gjerne bilinteressert. De er glade i store motorer, og ønsker at det skal lage litt lyd. Det å klare å få dem med på denne reisen er det vi så som den største utfordringen, begynner daglig leder Sverre Myrvold Bjerve.

 

Det har vist seg at bekymringen var grunnløs. Hos Børstad opplever de at sjåførene av elektriske lastebiler ønsker at bilene skal fungere best mulig. De legger stolthet i nettopp det, noe som selvfølgelig er helt vesentlig for at bedriften skal lykkes.

 

– Vi har faktisk ikke gjort så mye annerledes enn vi gjorde før. Vi har sjåfører som er veldig flinke. De prøver å komme seg lengst mulig på én lading, sier bilansvarlig Trond Stuevold.


Les mer om investeringen til Børstad AS

God score i Volvo Connect

Dette er ikke basert på en følelse de har. Børstad bruker Volvo Connect, der hver enkelt sjåfør får en poengscore basert på en rekke parametere knyttet til kjøringen.

 

– Det går an å «trollkjøre» de bilene her, og bruke mye strøm om du er motstander av det, men vi ser at alle de elektriske lastebilene ligger på topp på rangeringsscoren vår.

 

Jeg tror det blir en intern konkurranse å komme rundt på ruta uten å lade. Det ligger i ryggmargen, sier han.

 

Med Volvo sitt sjåførprogram får hver enkelt en poengsum basert på både kjøremåte og hvordan bilen behandles.

 

– Jo flinkere de er til å behandle utstyret, desto billigere blir servicekostnadene, understreker Stuevold.

 

Volvo Connect for lastebiler gir sjåførene forbedringstips, men de får også støtte av mer enn software.

 

– Volvo og Wist Trondheim har et bra team som jobber med oss. De kommer hit og lærer sjåførene hvordan de skal utnytte bilene best mulig. Det gir en trygghet både for oss, og for sjåførene som skal inn i noe helt nytt, sier Myrvold Bjerve.

 

– Det tyder på at Volvo har tatt elektriske lastebiler et steg videre i forhold til mange av konkurrentene. Vi føler oss veldig godt ivaretatt, fortsetter han.

De kommer hit og lærer sjåførene hvordan de skal utnytte bilene best mulig. Det gir en trygghet både for oss, og for sjåførene som skal inn i noe helt nytt.

FH Aero Electric 6×2 krokløft i drift

Marte Damli: Fra lærling til sjåfør i elektrisk lastebil

Marte Damli startet i Børstad som lærling i 2019. I dag kjører hun firmaets krokbil, en treakslet Volvo FH Aero Electric.

 

– Denne bilen har jeg hatt i knappe to måneder. Jeg tømmer kontainere og farlig avfall med elektrisk lastebil i Trondheim og omegn, men har også brukt bilen til distribusjon, sier Damli.

 

Med seks driftsbatterier på 540 kW oppnår hun en rekkevidde på rundt 40 mil. Normalt sett klarer hun seg uten å lade i løpet av arbeidsdagen.

 

– Jeg har hatt litt lenger kjøring, så det har vært litt lading. Vi må uansett ha pausene våre, så med litt planlegging så går det opp, sier hun.

 

Med egen ladeinfrastruktur for lastebiler er det lite som forstyrrer i hverdagen med batterielektrisk lastebil. Etter endt arbeidsdag parkerer hun på hovedkvarteret og plugger i kontakten.

 

– Jeg savner motorlyden, men det er en komfortabel bil, god å kjøre. Så har jeg også fått litt pynt på den. Litt småtteri som lys, og gardinen min, så det går, sier Marte Damli.

Første elektriske trekkvogn for Felleskjøpet

Jan Vidar Bjørklund kjører Volvo FH Electric

Jan Vidar Bjørklund var den aller første med elektrisk lastebil i Børstad. Han kjører for Felleskjøpet og frakter kraftfôr og korn mellom fabrikken og distriktets bønder og kunder med sin Volvo FH Electric 6×2 trekkvogn. Det har han gjort siden 2023.

 

Han innrømmer at han kjente på en skepsis før han fikk erfare bilen.

 

– Jeg tenkte jo at en elektrisk trekkvogn ikke gikk så veldig langt, forteller han, som har kjøring i en tilnærmet fast rute, mellom Verdal, Trondheim, Frosta og Steinkjer.

 

– Bilen oppleves egentlig veldig god. Den er rolig og stille og fungerer bra på trekkraft. Batterikapasitet på elektriske lastebiler er grei til det formålet vi bruker den til, sier han.

 

– Framkommelighet på bilen er faktisk bedre enn diesel-trekkeren jeg kjørte før. Elmotorer i lastebiler er kjappere og griper inn mye fortere på sperrene og antispinn. Det merker jeg godt om vinteren, fortsetter Bjørklund.

Framkommelighet på bilen er faktisk bedre enn diesel-trekkeren jeg kjørte før.
Volvo FH16 780 tømmerbil

Skepsis snudd til entusiasme

Bjørklund var ikke alene om å være skeptisk. Trond Stuevold forteller om en av de eldre sjåførene som gruet seg enormt til han skulle få elektrisk lastebil i transportjobben.

 

Han måtte få lovnad om at han kunne få tilbake dieselbil om han ville.

 

– Nå vil han ikke ha noe annet enn elektrisk. Fruen hans forteller at han alltid måtte ha en middagslur, men det har han kuttet nå, da han føler seg mer uthvilt når han kommer fra arbeid, sier han.

 

– Han har faktisk kjøpt seg elbil privat også. Han har blitt skikkelig omvendt i en alder av 60 år. Så det er ikke verst, avslutter Børstads bilansvarlige.

Lurer du på noe?

Ta kontakt med ekspertene våre for spørsmål om lastebiler og tjenester.