Da Børstad AS startet med en elektrisk rute for Felleskjøpet, ble det startskuddet for en helhjertet satsing på nullutslipp i transportbransjen.
– Vi hentet mye lærdom av det. Etter hvert som vi har fått gode erfaringer, har vi sakte, men sikkert investert videre. Det har egentlig gått slag i slag, innleder Sverre Myrvold Bjerve, daglig leder i Børstad AS.
Stjørdal-bedriften har en bilpark på 90 kjøretøy, og driver hovedsakelig med innsamling av farlig avfall. Samtidig har de mange biler gående for Felleskjøpet, og en rekke andre transportoppdrag.
– Vi har en del langtransport, men driver stort sett regionalt. Derfor passer det godt for oss å gjøre en satsing på elektriske lastebiler. Det er kanskje en av forutsetningene for at vi kunne gjøre det så raskt som vi har gjort nå, sier Myrvold Bjerve.
– Vi ser at det fungerer veldig bra, og like godt som fossile biler, der man kan legge til rette for det. Så er det jo artig å se at økonomien henger med også, fortsetter han.
En del av årsaken til at erfaringen er god, er også at de opererer mye i regionen. Med mye regionaltransport har de god kontroll på logistikken, og kan styre rutene optimalt.
– Vi sitter på hele verdikjeden fra innsamling, og vi vet hvor det skal, understreker den daglige lederen.
På de to årene som har gått siden den første bilen ble levert til Stjørdals-bedriften, har de fått syv elektriske lastebiler fra Volvo på plass. Distribusjonsbiler, et par trekkere, kontainer- og krokbil.
– Du må ha det produktet som har kommet lengst, og som du føler deg trygg på, konstaterer den daglige lederen.
En god relasjon til Wist Trondheim og salgsleder Morten Johnsen hjelper også godt på. Han har vært en veldig viktig sparringspartner for Børstad-ledelsen på løsninger for elektrifisering av lastebilflåten.
– Han har vært viktig i prosessen, og har hjulpet oss med skisseringer av hva som er mulig. Han har ikke utfordret mer enn bilene tåler, og har vært realistisk med tanke på hvordan vi kan gjøre det, roser Myrvold Bjerve.
– Volvo har virkelig levert i forhold til det de har lovet. Rekkeviddemessig har det holdt. De har vært i en klasse for seg selv, målt opp mot konkurrentene. Så det har vært et utelukkende positivt samarbeid, fortsetter han.
Trond Stuevold er bilansvarlig i Børstad. Han er ærlig på at han var skeptisk i starten.
– Jeg har vokst opp med diesel, men har endret mening etter å ha sett den faktiske rekkevidden på de elektriske lastebilene. Vi ble litt overrasket over hvor langt de går. Vi er oppe i 40 mil, og det synes vi er bra, sier han.
– Verden går jo fremover, og enten må du være med når toget går, eller så må du stå igjen på perrongen. Jeg føler at vi er ganske langt framme i toget, fortsetter Stuevold.
En av nøklene til Børstads suksess er at de har etablert en egen hurtigladestasjon for lastebiler med seks ladepunkter ved hovedkvarteret på Stjørdal. I dag har de seks 450 kWh hurtigladere på egen tomt. Det betyr høyere effektivitet for sjåførene, enklere ruteplanlegging, og ikke minst bedrer det bunnlinjen.
– Dette er mye dyrere biler, men så lenge du klarer å lade på egne ladere og styre kostnadene in-house, ser vi at marginene blir bedre, forklarer Myrvold Bjerve.
– Når vi får ladet «hjemme» blir det en helt annen pris per kilowatt enn om du skal lade langs veien, understreker Stuevold.
– Vi har lagt til rette for fremtidige effekter til lastebiler. Vi håper og tror at vi har rigget et anlegg som står seg en del år fram i tid, sier Myrvold Bjerve.
På tidspunktet de etablerte ladestasjonen fikk de støtte fra Enova. En støtteordning som siden har forsvunnet, men nå er på vei tilbake. Det gjør at Børstad ser på nye muligheter.
– Vi vurderer å sette opp noen ladepunkter for mellomlading på en tomt vi har på Verdal, forteller Stuevold.
På hovedbyggets tak har de hundre kvadratmeter solcellepanel.
– Den leverer ca. 120 000 kWh i året. Isolert sett utgjør det omtrent energien til 1,5 lastebil. Men det viktigste med strømmen vi produserer på taket er å få ned effekt-toppene på ladeanlegget, forklarer den daglige lederen.
Selv om Børstad AS har kommet langt, og lenger enn mange andre, er de fortsatt bare i starten av en satsing de ser for seg kommer til å intensiveres i årene fremover.
– De tre største fordelene med elektriske lastebiler er gode arbeidsforhold til de ansatte, bedre økonomi enn vi har trodd, og at vi bidrar til en bærekraftig omstilling, sier Myrvold Bjerve.
– Det er noen teknologiske barrierer som skal brytes. Men vi er sterke i troen på at godt over halvparten av bilene våre er elektriske i 2030-2035, fortsetter han.
På spørsmål om de ser for seg andre merker enn Volvo er, han klokkeklar:
– Erfaringene våre tilsier at Volvo-bilene har fungert bra. Da er det ikke noen vits å bytte til noe annet. Never change a winning team!