Stål utgjør 47 % av en typisk tung diesellastebil og står for omtrent 44 % av CO2-utslippene fra produksjonen. For å redusere lastebilenes miljøavtrykk vil Volvo Trucks fra 2025 begynne å bruke stål med lave CO2-utslipp i kommersiell produksjon i langt større skala. Dette er et viktig skritt mot målet om en utslippsfri forsyningskjede innen 2040.
Det nye stålet produseres ved hjelp av resirkulerte materialer og fornybar energi, noe som reduserer utslippene med rundt 80 % sammenlignet med konvensjonelt stål. Allerede neste år vil rammebjelkene i omtrent 12 000 Volvo FH- og Volvo FM-lastebiler være laget av stål med lave CO2-utslipp. Tiltaket vil spare om lag 6 600 tonn CO2, noe som tilsvarer de forventede årlige utslippene fra 910 innbyggere i Europa.
Hvorfor stål med lave CO2-utslipp er nøkkelen til utslippsfri lastebilproduksjon
For å oppfylle klimaambisjonene, inkludert en utslippsfri forsyningskjede, er det avgjørende å finne mer bærekraftige alternativer til konvensjonelt stål.
– Stål er det viktigste konstruksjonsmaterialet i lastebilen, men også det mest utslippsintensive å produsere. Å integrere et alternativ med lave CO2-utslipp i serieproduksjonen er derfor en viktig del av vårt klimaarbeid, sier Håkan Björklund, produktarkitekt i Volvo Trucks.
Volvo Trucks var i 2022 den første lastebilprodusenten i verden til å ta i bruk fossilfritt stål. Dette stålet blir produsert med en ny teknologi der hydrogen erstatter kull i reduksjonen av jernmalm, noe som eliminerer CO2-utslipp fra prosessen. Denne teknologien er fortsatt under utvikling og ikke tilgjengelig i tilstrekkelig skala ennå. I mellomtiden jobber Volvo Trucks med å benytte resirkulert stål for å redusere karbonavtrykket allerede i dag.
Før Volvo Trucks kunne ta i bruk det nye stålet, måtte det gjennom grundige tester for å sikre kvaliteten. – Teknisk sett måtte vi bli bedre kjent med stålet, forklarer Harsha Ar, hovedingeniør i Volvo Trucks. – Siden det inneholder resirkulerte materialer, har det noen litt andre egenskaper enn tradisjonelt stål. Vi måtte derfor forsikre oss om at det besto alle våre interne tester for holdbarhet og overflatebehandling, og at det fungerte like godt i produksjonen. Først da kunne vi ta det i bruk.
Som med alle nyutviklede produkter er tilgjengeligheten fortsatt begrenset, men etter hvert som leverandøren øker produksjonen, håper Volvo Trucks å bruke stadig mer av stålet for å erstatte konvensjonelle alternativer.
– Vi startet med én type stål i én bestemt tykkelse som en pilot, men målet har alltid vært å skalere opp hvis resultatene var gode, sier Harsha. – Nå som vi har testet og verifisert stålet, jobber vi med å ta det i bruk i flere stålkvaliteter og tykkelser. Neste steg er å bytte ut stålet i ulike deler av lastebilen, og planleggingen er allerede i gang.
Stål med lave CO2-utslipp bidrar til å fjerne en av de største utfordringene på veien mot en utslippsfri lastebilproduksjon. Med denne innføringen tar Volvo Trucks et viktig skritt videre mot sitt klimamål.
Lær mer om noen av Volvo Trucks' andre initiativer for å oppnå null CO2-utslipp innen 2040:
● Slik kan reduserte CO2-utslipp fra Volvo Trucks-forhandlerne hjelpe bedriften din
● Hvorfor sirkulære lastebildeler er et bærekraftig valg
● Hvordan elektriske lastebilbatterier får et nytt liv (engelsk)
● Hvordan designe en tung lastebil for resirkulering (engelsk)