Hva kreves for å lykkes med flåtestyring i dag og hvordan ser hverdagen ut for dem som har ansvaret for hundrevis av kjøretøy, sjåfører og oppdrag?
Effektiv flåtestyring handler ikke lenger bare om logistikk og vedlikehold. I dag må flåteansvarlige forholde seg til nye regelverk, strenge klimakrav, teknologiske endringer, sjåførmangel og samtidig sørge for at alt går som det skal, hver eneste dag. Og alt dette skal helst skje raskt, kostnadseffektivt og med reduserte utslipp.
Men er utfordringene like store overalt, uansett bransje, region og bedriftsstørrelse?
Vi har snakket med fire flåtesjefer i Taiwan, Singapore, Ungarn og Nederland om hvordan de jobber med sikkerhet, bærekraft og effektivitet i en hverdag som krever mer enn noen gang. Her deler de sine største utfordringer, prioriteringer og ambisjoner, med et felles mål i sikte: å holde hjulene i gang, og ligge ett skritt foran.
Shu-Ling Su er daglig leder i Chi Sheng Transportation (bildet over), et selskap som spesialiserer seg på transport av farlige kjemikalier og gasser. De holder til i Taiwan og har over 120 kjøretøy i bilparken.
Hva gjør selskapet deres og hva er din rolle der?
– Vi jobber med transport av farlig gods. Jeg har ansvaret for driften og den langsiktige planleggingen, alt fra forretningsutvikling og økonomi til hvordan vi bruker folkene våre. Det viktigste for meg er å sørge for at transporten vår er trygg, effektiv og følger lovverket, samtidig som vi vokser og blir bedre.
Hva ser du som de viktigste trendene i bransjen?
– Akkurat nå merker vi at det blir mer og mer press. Yrkessjåførene blir eldre, kostnadene går opp, og kravene til sikkerhet blir strengere. Unge folk vil ikke like gjerne inn i bransjen, og både råvarepriser og forsikringskostnader har økt. Det gjør hverdagen tøffere.
– Men vi ser også at flere i bransjen er i ferd med å endre seg. Digitalisering av transportlogistikk og nye retningslinjer for miljø og samfunnsansvar (ESG) gjør at tjenestene blir både mer effektive og mer bærekraftige.
Hva er de største utfordringene dere står i akkurat nå?
– Å rekruttere og lære opp yrkessjåfører er en kontinuerlig utfordring, spesielt fordi vi hele tiden må balansere sikkerhet og effektivitet. Den største bekymringen vår er faren for plutselige hendelser som kan gå utover sikkerheten. Én ulykke eller ett brudd på reglene er nok til å skade både omdømmet vårt og tilliten fra kundene.
– I tillegg sliter vi med høy gjennomtrekk blant sjåførene, og vi mangler gode planer for hvem som skal ta over på sikt. Det gjør det vanskelig å sikre stabil drift i lengden.
Hvordan jobber dere med bærekraft og utslippskutt?
– Innen petrokjemisk transport er det fortsatt få muligheter og lite infrastruktur for elektriske kjøretøy, men vi har begynt å samarbeide med både kjøretøyprodusenter og energileverandører for å se hva som kan være mulig i praksis.
– Vi har også tatt i bruk et ERP-system for flåtestyring for å planlegge rutene smartere, kutte ned på tomkjøring og bruke mindre energi. I tillegg gir vi jevnlig opplæring i økonomisk kjøring, og vi har innført faste vedlikeholdsprogrammer. Alt dette gjør at vi kan kjøre mest mulig effektivt og holde CO₂-utslippene nede.
Hva slags teknologisk utvikling ser du i bransjen?
– Vi merker at digitalisering gir oss fordeler ganske umiddelbart. Det hjelper oss blant annet å planlegge rutene bedre og følge med på hvordan bilene faktisk presterer. Automatisering og bruk av kunstig intelligens er fortsatt i en tidlig fase, men vi tror det etter hvert vil gjøre både flåtestyring og lagerdrift mye mer effektiv.
– Målet vårt er å bygge opp et intelligent og datadrevet flåtestyringssystem, rett og slett for å bli mer konkurransedyktige.
Louis Teh har ansvar for lastebilene i TBC Transportation & Trading, som er en del av en større flåte med tungt utstyr. I over 30 år har selskapet vært en av de ledende aktørene innen containerhåndtering og godstransport i Singapore.
Hva gjør selskapet deres og hva er din rolle?
– Jeg har ansvaret for en bilpark på 30 lastebiler. De brukes mest til containertransport, stykkgods og langsiktig logistikkavtaler. Vi driver både med tjenester i havna og leveranser innenlands, og mye av det vi gjør er tidssensitivt og krever tungt utstyr.
– Mye av dagen min går med til å koordinere timeplaner, passe på at vi har nok kjøretøy tilgjengelig, følge opp vedlikehold og planlegge hvilke sjåfører som skal kjøre hva. Jeg bruker også en god del tid på å analysere driftsdata for å finne ut hvordan vi kan kutte kostnader og jobbe mer effektivt.
Hva ser du som de viktigste trendene i bransjen?
– Bransjen vokser jevnt og trutt igjen etter pandemien, men vi merker presset, særlig fra høyere drivstoffpriser og strengere miljøkrav. Samtidig har kundene fått høyere forventninger. De vil ha raskere leveranser og bedre innsyn i sanntidsdata.
– Bærekraft har blitt et stort tema. Flere kunder ber nå om grønnerere transportløsninger. Og så går det fort med digitalisering, alt fra flåtestyring til elektroniske dokumenter.
Hva er de største utfordringene dine akkurat nå?
– Den største utfordringen er å holde kontroll på kostnadene, særlig når det gjelder drivstoff og bemanning. Det blir også vanskeligere å rekruttere og beholde sjåfører, konkurransen er tøff. Og så handler det om sjåførsikkerhet og å følge med på de nye miljøkravene.
– Jeg vil sørge for at vi ligger i forkant av regelverket, ikke komme halsende etter og måtte tilpasse oss i siste liten.
Hvordan tar dere i bruk ny teknologi?
– Vi har allerede fått bedre fart og presisjon i lagerdriften ved å automatisere. Digitale verktøy, særlig dem som bruker kunstig intelligens og sanntidsdata, hjelper oss med å håndtere risiko, få bedre oversikt og ta smartere beslutninger raskere.
– Vi er ekstra stolte av et nytt initiativ for automatisering på lageret, som har redusert behandlingstiden med 30 %, samtidig som nøyaktigheten har gått opp. Vi har også tatt i bruk en plattform for prediktiv analyse, som hjelper oss med å forutse forstyrrelser og reagere proaktivt i hele nettverket vårt.
Hvordan jobber dere med bærekraft og å kutte utslipp?
– Bærekraft er en viktig del av strategien vår. Vi ser blant annet på om elektriske kjøretøy kan passe inn i driften. Vi tenker på ny teknologi som både nødvendig og som en mulighet, og elektrifisering er nøkkelen for å lykkes med logistikk i byene framover.
Levente Böröndy har jobbet med logistikk og veitransport i nesten 30 år. I dag har han ansvaret for en bilpark med over 2200 lastebiler som kjører i Ungarn og Polen.
Hva går rollen din ut på?
– Jeg er driftsdirektør i Waberer's, og har ansvar for den daglige driften av hele bilparken vår. Det vil si mer enn 2200 kjøretøy, hvorav rundt 1800 tilhører vårt team i Ungarn, og omtrent 400 er knyttet til datterselskapet vårt i Polen. Bilparken består for det meste av megatrailere, og vi frakter både internasjonalt og innenlands over hele Europa.
Hvordan vil du beskrive situasjonen i transportbransjen der du holder til?
– Transportbransjen i Sentral- og Øst-Europa er inne i en tid med store endringer. Vi merker negativt press fra økte utgifter, mangel på arbeidskraft og nye regelverk som trer i kraft. Samtidig er det flere og flere selskaper som satser på innovasjon, automatisering og mer bærekraftige løsninger for å holde seg konkurransedyktige.
Hva er de største utfordringene dine akkurat nå?
– Det spørsmålet kunne egentlig hatt sin egen artikkel. Det er mangel på sjåfører, mange erfarne folk går av med pensjon, og færre unge søker seg til bransjen. Samtidig har vi økte drivstoffkostnader, høyere avgifter og strammere regelverk, og prisene på lastebiler har gått opp, noe som gir høyere leasingkostnader også.
– I tillegg har vi den økonomiske usikkerheten, inflasjonen, høye renter og fallende transportvolumer i flere sektorer. Og så kommer jo overgangen til nullutslippslogistikk og det økende presset om å digitalisere hele driften.
Hvordan jobber dere med bærekraft og utslippskutt?
– Vi har forpliktet oss til å redusere miljøpåvirkningen, og har derfor investert i nyere kjøretøy som bruker mindre drivstoff. Sjåførene våre får jevnlig opplæring i drivstoffeffektiv kjøring.
– For å kutte CO₂-utslipp tester vi også ulike alternative drivstoff i samarbeid med partnerne våre, og da særlig HVO. I Ungarn bruker vi nå 31 kjøretøy som går på strøm eller LNG. Det er kanskje ikke et kjempestort tall sammenlignet med hele flåten, men det er faktisk den største bilparken med tungtransportkjøretøy på alternativt drivstoff i hele Sentral- og Øst-Europa. Vi mener det viser at vi tar bærekraft på alvor.
Hvordan påvirker ny teknologi virksomheten deres?
– Digitale verktøy som telematikk og programvare for ruteoptimalisering har blitt en helt naturlig del av driften vår. Vi følger også nøye med på utviklingen innen automatisering og elektrifisering, slik at vi er klare for å ta det i bruk etter hvert.
– Jeg er spesielt stolt av at vi har fått på plass et omfattende flåtestyringssystem. Det har gjort ruteplanleggingen bedre, redusert drivstofforbruket og gitt oss mye bedre oversikt over driften.
Hva er det viktigste for deg framover?
– Det store spørsmålet er: Hvordan kan vi være mer effektive i morgen enn vi var i dag? Det har alltid vært slagordet vårt. Hvordan kan vi holde bilene i gang med minst mulig nedetid og mest mulig effektivitet? Hvordan kan vi reagere raskere på uforutsette hendelser? Og hvordan kan vi bli mer fleksible i flåtestyringen?
Janno van Aalst er både eier og flåtesjef i Gebr-Pothuizen BV. Han jobber i et marked som blir stadig mer krevende og konkurransepreget, samtidig som han står midt i overgangen til elektriske kjøretøy.
Hva gjør selskapet deres og hva er din rolle?
– Vi driver et transportfirma som har spesialisert seg på å levere møbler. Jeg har ansvar for hele bilparken, alt fra innkjøp og vedlikehold til kjøretøy og hvordan sjåførene presterer. Vi har 33 lastebiler totalt, hvorav to er elektriske. Den tredje får vi levert senere i år.
Hvilke trender ser du i bransjen nå?
– Kundene våre etterspør stadig flere tjenester og vi tror det bare vil fortsette. Hvem som helst kan frakte en pall fra A til B, så vi prøver å tilby noe ekstra. Vi bærer møblene inn og monterer dem også. Kundene vil gjerne slippe den jobben, fordi de ikke har folk til å gjøre det selv. Derfor er sjåførene våre også blitt møbelmontører!
Hva er de største utfordringene dine akkurat nå?
– Som eier av en liten bedrift er det å beholde kundene den største utfordringen. I tillegg har vi miljøsoner og krav om å kjøre elektrisk, vi må klare å rekruttere dyktige folk, og vi må forholde oss til stadig nye regler fra myndighetene.
Hva er toppprioriteringene dine for 2025?
– Det viktigste for oss framover er å fortsette å elektrifisere bilparken og samtidig utvide både kjøretøyflåten og tjenestene vi tilbyr. Målet vårt er å ha 15 elektriske lastebiler innen 2030. Vi driver mye med distribusjon i byområder, så vi vil spesialisere oss enda mer på det og investere i å utvikle kompetansen til sjåførene våre.
– Sammen med vår største kunde, Ahrend-Gispen som leverer kontormøbler, har vi valgt å gå for elektrisk transport. Nå utvider vi samarbeidet med å tilby montering og tilleggstjenester. Det gjør virkelig at vi skiller oss ut i markedet.
Hvordan har overgangen til elektrisk vært for dere?
– Vi gjorde det fordi kundene våre etterspurte det, mange av dem har selv kontrakter med det offentlige. Den nederlandske regjeringen tilbyr subsidier som dekker en tredjedel av kostnadene, og det hjelper. De elektriske lastebilene fungerer veldig bra, rekkevidden har vært bedre enn vi trodde, og sjåførene våre er veldig fornøyde. Og det betyr mye, for de ansatte er jo ambassadørene våre ute på veien.