Lastebiler

Lastebilsjåfør som kvinne? Ja, det er både mulig og smart

Volvo Trucks
2025-03-24
3 min read
Sjåførens verden
Author
Volvo Trucks

Kan kvinner bli lastebilsjåfører? Så klart de kan! Faktisk er det stadig flere kvinner verden over som gjør nettopp det og de bygger seg gode karrierer bak rattet.

 

Fire kvinner fra fire forskjellige land deler sine historier om hvordan og hvorfor de begynte å kjøre lastebil. I tillegg forteller eieren av en transportbedrift hvordan et mer mangfoldig arbeidsmiljø bidrar til at bedriften hennes vokser og lykkes.

Kvinnelige lastebilsjåførerer.

Aliaksandra: "Veien har alltid vært min terapi"

 

Siden hun byttet ut kontorstolen med førerhuset i lastebilen, har Aliaksandra fått et helt nytt liv. Nå gjør hun ikke bare en jobb hun elsker, hun får også nye bekjentskaper gjennom bloggen sin om livet på veien.

 

Hvordan ble du lastebilsjåfør?

«Jeg jobbet på kontor før, tok telefoner fra åtte til fem, bladde i papirer, så på de samme fire veggene og den samme utsikten hver dag, og kjørte den samme tre kilometer lange ruta: hjem–jobb–hjem. Det føltes som jeg satt fast i en evig runddans, samme rutine år etter år.

 

Når jeg følte meg litt nede, satte jeg meg bak rattet og kjørte en tur, uten mål og mening, og kom alltid tilbake i bedre humør. Til slutt skjønte jeg at jeg ville ha en jobb hvor jeg kunne kombinere arbeid med lidenskapen min: å reise. Veien har alltid vært terapi for meg, både for kropp og sjel.»

 

Har det gjort en forskjell?

«Livet mitt er totalt forandret! Før var jeg redd for å kjøre en liten bil, og nå kjører jeg en diger og dyr trekkvogn med henger! Hver dag byr på nye byer og land, nye folk og nye ruter. Utsikten fra vinduet mitt skifter ikke bare hver dag, men hvert minutt. Jeg vet aldri hvor jeg skal i morgen, ingen kjedelig rutine, ingen gjentakelser. Akkurat det jeg trengte, nye opplevelser hele tiden.»

 

Hva liker du best med jobben din?

«Favorittrutene mine er til Spania og Portugal, jeg elsker de landene, og humøret stiger med én gang jeg ser dem på oppdragslisten. Den mest uforglemmelige turen var til Portugal. Jeg kom dit 24. desember, og på grunn av høytiden endte jeg opp med å tilbringe 12 fantastiske dager i Lisboa. En lokal følger av bloggen min viste meg rundt i hele byen. Noen ganger må vi laste eller losse, men det synes jeg bare er greit, litt ekstra trim! Jeg elsker virkelig jobben min og føler meg helt i mitt rette element.»

Aliaksandra

Vitebsk, Hviterussland

Antall år bak rattet: 5

Firma: Girteka

Kjører: Langtransport, internasjonalt (EU og Storbritannia)

A portrait of Aleksandra

Manuela Jaramillo Vazquez: “Jeg føler meg som en dronning!”

Etter at Manuela Jaramillo Vazquez sluttet som servitør og begynte som lastebilsjåfør, stresser hun mindre, fått bedre lønn og en mye bedre balanse mellom jobb og fritid.

 

Hvorfor ble du lastebilsjåfør?

«Da jeg jobbet som servitør, var jeg veldig stresset og jobbet lange dager. Helger, høytider... jeg hadde aldri tid til meg selv. Jeg savnet å være hjemme, å være sammen med sønnen min. Jeg var nær ved å bli syk, kroppen ropte etter en forandring, så jeg bestemte meg for å slutte. Etter en pause tok jeg lastebillappen og begynte på kjøreskole. Da jeg var ferdig der, tok jeg kontakt med ulike selskaper, og fikk raskt tilbud om jobb, det er virkelig stor etterspørsel etter sjåfører. Først startet jeg med nasjonale ruter, og da måtte jeg overnatte borte hver natt, noe jeg ikke likte. Men etter litt erfaring fikk jeg lett byttet til et selskap som kunne tilby kortere, faste ruter.»

 

Hvordan har karrierebyttet påvirket livet ditt?

«Nå har jeg mye mer fritid, og lønnen min er nesten dobbelt så høy som den var da jeg var servitør. Jeg jobber mandag til fredag, og er hjemme hver kveld og hver helg. Før lengtet jeg etter enkle ting som å spise middag med familien eller være hjemme til jul. Så når det gjelder livskvalitet og balansen mellom jobb og familieliv, har det vært en enorm forandring.»

 

Hva liker du med jobben din?

«På jobb er jeg veldig selvstendig. Når jeg henter lastebilen, slår jeg av en liten prat med kollegene, og så kjører jeg. Ingen som maser eller forteller meg hva jeg skal gjøre, så lenge jeg gjør jobben min skikkelig, har jeg full frihet. Jeg styrer pausene og måltidene mine selv, og ingen forstyrrer. Jeg har alltid fått masse støtte fra kolleger og blir veldig godt mottatt av kundene våre. Alle i byen kjenner meg som "hun blonde med den røde Volvoen". For mange er det fortsatt litt imponerende å se en kvinne bak rattet på en lastebil.»

 

Hvorfor tror du det ikke er flere kvinner i bransjen?

«Jeg tror det er fordi det alltid har blitt sett på som en mannsjobb. Nå som det er sjåførmangel, jobber selskapene mer aktivt med å rekruttere kvinner og informere om hvordan man kan komme inn i bransjen. Hadde de begynt med dette tidligere, hadde det sikkert vært 50/50 i dag. Om vi hadde fått disse mulighetene før hadde vi kvinner vært dronningene på veien!»

Manuela Jaramillo Vazquez

Mérida, Spania

Antall år bak rattet: 2

Firma: Raratrans

Kjører: Regiontransport (Mérida–Madrid)

A portrait image of Manuela Jaramillo Vazquez

Robin Grapa: "Jeg trente til mitt første ultramaraton mens jeg kjørte lastebil!"

 

Robin Grapa jobbet som grafisk designer i ti år, helt til eksen, som var lastebilsjåfør, overtalte henne til å bytte karriere. Etter sju år som langtransportsjåfør for Midwest Carriers, jobber hun nå som brand manager i selskapet og hjelper til med å rekruttere flere kvinner inn i yrket.

 

Hvordan var overgangen fra kontorjobb til lastebilkjøring?

«Jeg forelsket meg i lastebilkjøring med en gang. Jeg har et eventyrlystent hjerte, så det å komme seg ut av kontoret og ut på veien passet meg perfekt. Jeg kjørte langtransport og var ofte borte i opptil 11 dager av gangen, men det gjorde meg ingenting. Når du er ute på veien, kjenner du virkelig på frihetsfølelsen. Klart, du har en tidsplan å følge, men når du har fått styring på det, er resten av tiden din egen.»

 

Hvordan fikk du kombinert lastebilkjøring med en aktiv livsstil?

«Det var litt av en utfordring, men jeg bestemte meg fra start at jeg ikke skulle havne i den usunne livsstilen som mange forbinder med lastebilsjåfører. Helt fra første dag spiste jeg sunt og trente jevnlig. Jeg fant på enkle treningsøkter jeg kunne gjøre i førerhuset, og jeg lette alltid etter steder å løpe når jeg hadde fri. Faktisk trente jeg til mitt første ultramaraton (160 km) mens jeg kjørte lastebil!»

 

Hva gjør du nå i stedet for å kjøre lastebil?

«Nå er jeg tilbake på kontoret, der jeg hjelper til med å rekruttere nye sjåfører. Ofte møter jeg kvinner, og noen menn, som sier: ‘Jeg vet ikke om jeg hadde klart det’, og da sier jeg: ‘Jo da, klart du kan, bare prøv!’ Som med alle jobber, lærer man litt etter litt. Det å kunne gå inn i en bransje som har vært mannsdominert og gjøre jobben like bra som noen mann, det gir skikkelig mestringsfølelse.»

 

Hva kan gjøres for å få flere kvinner til å bli lastebilsjåfører?

«En ting er å få flere kvinnelige instruktører. Jeg var heldig som fikk en super instruktør da jeg startet, men du er jo sammen i bilen i flere uker, og jeg skjønner godt at noen kvinner kan synes det er litt ubehagelig. Så om vi hadde hatt flere kvinnelige instruktører, ville det nok føltes mye tryggere for mange.»

Robin Grapa

Wisconsin, USA

Antall år bak rattet: 7

Firma: Midwestern Carriers

Kjørte før: Langtransport

A portrait image of Robin Grapa

Audrey Vigheti: "Jeg elsker frihetsfølelsen"

Audrey Vigheti har hatt lyst til å kjøre lastebil helt siden hun var tenåring, men at det var så få kvinner i bransjen holdt henne litt tilbake. I 2023 tok hun endelig steget, og nå jobber hun i drømmejobben sin.

 

Hvordan ble du lastebilsjåfør?

«Helt tilfeldig kom jeg over en annonse for Iron Women,  et fem måneders opplæringsprogram kun for kvinner! Etter over ti år i sikkerhetsbransjen hadde jeg lyst til å slutte. Jeg lette etter en jobb hvor jeg kunne være litt mer selvstendig og fri, og det å sitte bak rattet ga meg akkurat den følelsen. Egentlig har jeg drømt om å kjøre lastebil siden jeg var 15.»

 

Hva liker du best med jobben din?

«Jeg elsker frihetsfølelsen. Å være ute på veien og kjøre, det er min måte å koble av på. Jeg liker også veldig godt tilliten jeg får… det å kjøre en 44-tonns lastebil helt på egenhånd gir skikkelig mestringsfølelse. Og jeg er utrolig stolt over å ha kommet dit jeg er i dag!»

 

Hva vil du si til andre kvinner som vurderer å bli lastebilsjåfør?

«Mitt råd er bare: Kjør på! Jeg var redd jeg ikke kom til å klare det, spesielt i min alder, jeg er 45, men jeg har oppdaget at dette er en veldig åpen bransje. Mange kvinner tror at det å være lastebilsjåfør betyr å være borte hele uken. Men det finnes mange jobber med regiontransport hvor du kan dra hjem hver kveld. Flere av kollegene mine gjør akkurat det.»

Audrey Vigheti

Lyon, Frankrike

Antall år bak rattet: 2

Firma: Servanin

Kjører: Farlig gods, langtransport

A portrait image of Audrey Vigheti

Marina Ivanov: "Mine kvinnelige sjåfører er de tryggeste og mest lojale jeg har"

Marina Ivanov og mannen hennes kjøpte sin første lastebil og startet Apex Transit i 2013. Nå eier de en flåte på 80 lastebiler som kjører over hele USA. Hun sitter også i styret for North Carolina Trucking Association og er leder for Women in Trucking Council.

 

Hvorfor burde kvinner vurdere lastebilyrke?

«Mange av kvinnene vi har rekruttert har vært ute av arbeidslivet en stund, for eksempel fordi de har vært hjemme med barn, eller de er alenemødre som synes det er vanskelig å komme seg tilbake i jobb fordi de mangler erfaring. Lastebilyrket gir dem en mulighet til å få en god lønn,uten å måtte ta en dyr universitetsutdanning. Selv om du ikke har erfaring fra før, finnes det mange selskaper som er villige til å lære deg opp og gi deg støtten du trenger for å lykkes.»

 

Hvordan tjener selskapet ditt på å ha flere kvinner blant sjåførene?

«Akkurat nå har vi 76 sjåfører, og 11 av dem er kvinner, og de er de tryggeste og mest lojale sjåførene jeg har. Jeg er helt sikker på at det å ansette flere kvinnelige sjåfører gjør oss både mer effektive og tryggere som selskap.

 

Dessverre finnes det fortsatt mange myter der ute, noen tror kvinner ikke kan kjøre lastebil, eller at de ikke kjører trygt. Men det er helt feil. Studier viser faktisk at kvinner generelt er tryggere sjåfører enn menn. I hvert fall ut fra min erfaring: de er mer forsiktige, og de jobber ekstra hardt fordi de vil vise at de kan. Våre kvinnelige sjåfører er utrolig stolte av jobben sin, de viser at de har det som skal til for å lykkes i denne bransjen.»

 

Hvordan klarer dere å tiltrekke og beholde flere kvinnelige sjåfører?

«Vi tilbyr dem mye fleksibilitet og arbeidstider som passer med familielivet deres. Vi tar også hensyn til behov som å få tildelt faste biler og tilgang til fasiliteter. Jeg ser at når du gir folk fleksibilitet og viser forståelse, så gir de sitt beste tilbake. Når vi tar vare på dem, tar de vare på oss.»

 

Hva vil du råde andre transportbedrifter til?

«Ethvert transportselskap som ikke ansetter kvinner, gjør seg selv en bjørnetjeneste, de går glipp av 50 % av talentene. Et mangfoldig arbeidsmiljø styrker også bedriftskulturen, og overfor kundene våre viser det at vi er et inkluderende selskap som støtter lokalsamfunnet.

 

I dag er bare rundt 7 % av lastebilsjåførene i USA kvinner. Om vi bare fikk det opp til 10 %, ville vi ikke hatt noen sjåførmangel lenger.»

Marina Ivanov

Antall år i transportbransjen: 12

Firma: Apex Transit Solutions

 

  • Administrerende direktør og medgründer av Apex Transit Solutions
  • Styremedlem i North Carolina Trucking Association
  • Leder for Women in Trucking Council
A portrait image of Marina Ivanov

Lurer du på noe?

Ta kontakt med ekspertene våre for spørsmål om lastebiler og tjenester.