– Vi har en forretningsdrift hvor CO2-nøytralitet er veldig viktig, sier Stephan Rüdlinger, administrerende direktør for Raurica Wald. Selskapet driver med tømmer og skogdrift, og bærekraft er i sentrum av alt de gjør.
I dag er ett av Raurica Walds viktigste prosjekter å transportere den resirkulerte biomassen fra trevirke til et kraftverk i Basel, Sveits, som produserer varme og strøm. Ofte frakter de så mye som fire eller fem lastebillass om dagen.
Med så sterkt fokus på miljøet og fornybar energiproduksjon var det fornuftig å bruke en elektrisk Volvo-lastebil til å frakte trefilsene.
– Den elektriske lastebilen var en av grunnene til at de valgte oss. At vi allerede hadde en elektrisk lastebil i flåten gjorde beslutningen enklere for kunden. Ett av målene med å kjøpe en elektrisk lastebil var å ha en fordel mot konkurrentene, sier Stephan.
For denne kunden var det veldig viktig å sikre karbonnøytral transport av materiale fra lokale kilder, og siden det ikke var mulig å frakte med tog ønsket de levering med elektrisk lastebil.
– Vi ser alltid etter måter å levere materiell på en økologisk måte. Det er i DNA-et vårt, legger han til.
Det er veldig bra å kjøre en elektrisk lastebil. Sjåførene foretrekker det.
Etter at de byttet til en elektrisk lastebil oppdaget han at de totale eierskapskostnadene så langt er sammenlignbare med diesel, mens driftskostnadene er lavere.
Men kjøreopplevelsen er noe helt annet. Den elektriske lastebilen er bedre å kjøre. Han sier:
– Jeg ser flere fordeler og mener en av dem absolutt er kjøreopplevelsen. Den er kraftig, det er mindre støy og mindre vibrasjoner. Det er veldig bra å kjøre en elektrisk lastebil. Det tok sjåførene kort tid å bli vant til den, og nå foretrekker de den.
Han innrømmer at selskapet måtte gjøre noen mindre rutejusteringer for én kunde, som var litt lengre unna, men Raurica ser at for størsteparten av kundene har den elektriske lastebilen nok rekkevidde til en dagstur ved å lade over natten og fylle på ved hurtigladere underveis ved behov.
Han har følgende råd til andre selskaper som vurderer en elektrisk lastebil:
– Hvis du mener det vil fungere – bare sett i gang.