Selv om lastebiler som går på alternative drivstoff vanligvis koster mer enn dieseldrevne lastebiler, påvirkes også de langsiktige eierkostnadene. Bare ved å se på hele bildet kan du vite hva en lastebil som kjører på alternative drivstoff egentlig koster.
Det er nyttig å beregne lastebilens totale eierkostnader (TCO) ved kjøp av et nytt kjøretøy fordi det gir et helhetlig syn på hva det egentlig koster bedriften.
I stedet for bare å fokusere på kjøpesummen, tar TCO hensyn til alle de direkte og indirekte kostnadene knyttet til et spesifikt kjøretøy over den forventede levetiden, inkludert kostnadene for drivstoff, vedlikehold og reparasjoner, restverdi, avgifter osv.
De fleste bedrifter er kjent med kostnadene for konvensjonelle diesellastebiler, noe som gjør prosessen relativt enkel. Men med alternative drivlinjer, som batterielektriske kjøretøy og gassdrevne kjøretøy, påvirkes mange av variablene som inngår i en TCO-beregning.
– Batterielektriske og gassdrevne lastebiler har høyere innkjøpspris enn dieseldrevne lastebiler. Imidlertid er det potensielle kostnadsbesparelser på andre områder som kan bidra til å oppveie dette, sier Pernilla Kemlin, produktsjef hos Volvo Trucks. – For noen virksomheter er overgangen til et alternativt drivstoff allerede kostnadseffektivt fra et TCO-perspektiv.
Den største besparelsen man kan oppnå ved å gå over til et alternativt drivstoff er de reduserte drivstoffkostnadene. Alt avhenger av prisene på drivstoff, noe som kan variere fra marked til marked, men energikilder som elektrisitet og LNG kan ofte være billigere enn diesel.
Med batterielektriske lastebiler er tank til hjul-effektiviteten opptil 70–80 % bedre enn diesel, noe som betyr at mindre energi går tapt under drift.
I tillegg vil tiltak som Eurovignettdirektivet og andre CO2-baserte veiavgifter føre til at CO2-utslipp blir stadig mer beskattet. Dette vil ha en betydelig innvirkning på beregningene av de totale eierkostnadene når man sammenligner diesel med hvilket som helst utslippsfritt drivstoff.
– Hvis du kan bruke et alternativt drivstoff som er billigere enn diesel, vil det bety at jo mer du bruker kjøretøyet, jo billigere blir det for bedriften din, forklarer Pernilla. – Hvis du, for eksempel, er i et marked hvor elektrisitet er billig og diesel er dyrt, kan en elektrisk lastebil allerede vise seg å være mer kostnadseffektiv enn en diesellastebil fra et TCO-perspektiv.
Kostnadene ved å reparere eller bytte batteri på elektriske lastebiler kan utgjøre en betydelig kostnad, selv om det sjelden vil være behov for det. Derimot består elektriske drivlinjer av færre bevegelige deler sammenlignet med forbrenningsmotorer, noe som resulterer i mindre slitasje på komponenter. Det er heller ikke behov for å skifte olje eller filtre, slik det er vanlig i en dieselmotor.
– Det er for tidlig til kunne å se en klar forskjell i kostnadene mellom å vedlikeholde en elektrisk lastebil og en diesellastebil, men prognosene og den allmenne forventningen er at det vil komme i nær fremtid, sier Pernilla. – Serviceintervallene for elektriske lastebiler forventes også å være lengre, noe som betyr mindre nedetid.
Dette ser vi er tilfelle med personbiler, hvor anslag viser at vedlikeholdskostnadene er rundt halvparten i forhold til biler med forbrenningsmotor.
Hvis du vurderer å gå over til et alternativt drivstoff, er beregning av totale eierkostnader et utmerket utgangspunkt. – Det vil gi deg en bedre idé om hvor økonomisk levedyktig det egentlig er.
Etter hvert som kostnadene ved å produsere litium-ion-batterier og elektriske drivlinjer fortsetter å synke, er det forventet at TCO-beregningene for elektriske lastebiler forbedrer seg ytterligere i årene som kommer.
Faktisk anslår nyere forskning fra den uavhengige tenketanken Energy Innovation i USA at tunge elektriske lastebiler, inkludert langtransportlastebiler, vil kunne tilby en positiv TCO over levetiden innen 2030, selv uten statlige subsidier eller skatteinsentiver.
For LNG og Bio-LNG har energiprisene stabilisert seg og TCO er allerede positiv på mange bruksområder. Dette bør forbedre seg enda mer etter hvert som infrastrukturen for produksjon og fylling fortsetter å vokse.
Dette betyr imidlertid ikke at lastebileierne bør å vente med å begynne å utforske alternativene. For noen virksomheter er det allerede kostnadseffektivt å gå bort fra diesel. Og siden så mange variabler i TCO-ligningene er i kontinuerlig endring, kan situasjonen raskt forbedre seg for mange andre virksomheter i de kommende årene.
Det å ha en bilpark med lav- og nullutslippskjøretøy kan også hjelpe en bedrift med å vinne nye kontrakter fra kunder som ønsker å jobbe med bærekraft og senke utslippene sine.
Hvis du vurderer å gå over til et alternativt drivstoff, er beregning av totale eierkostnader et utmerket utgangspunkt, sier Pernilla. – Det vil gi deg en bedre forståelse for hvor økonomisk levedyktig det egentlig er. Det kan vise seg å være mer kostnadseffektivt enn du er klar over. Og selv om det ikke er gjennomførbart i dag, vil du i det minste få et bedre inntrykk av hva som trengs før det blir det.
For å lære mer om de forskjellige alternative drivstoffene som er tilgjengelige for tunge lastebiler og finne den som passer best for virksomheten din, kan du lese: