En servicekontrakt kan bidra til at du som lastebileier får mindre bekymring og en mer effektiv og lønnsom virksomhet, men det er flere alternativer å velge mellom. Dette må du tenke på når du skal velge den beste kontrakten for deg.
En servicekontrakt skal hovedsaklig gi økt oppetid og lavere kostnader. Den skal gi sikkerhet, stabilitet og trygghet – det beste alternativet kan imidlertid variere avhengig av driften din og dine behov.
– For noen betyr en servicekontrakt å få den aller beste servicen uansett situasjon, mens det for andre betyr å kunne budsjettere med faste, forutsigbare kostnader hver måned. Så når du vurderer tilbud på servicekontrakter, er det viktig å spørre deg selv «hvilken grad av service trenger bedriften min?», og velg deretter kontrakten som gir deg den servicen, sier Jonathan Cooper, visepresident for servicekontrakter i Volvo Trucks.
Det er viktig å spørre deg selv «hvilken grad av service trenger bedriften min?», og velg deretter kontrakten som gir deg den servicen.
Det finnes ingen servicekontrakter som passer alle. Forsikre deg om at selskapet som tilbyr kontrakten har tatt hensyn til dine unike omstendigheter når de har utformet et tilbud. Det er viktig at de forstår hvordan kjøretøyet ditt skal brukes. For eksempel veiforholdene der det kjører, hvilket område det brukes, hvilken type forsendelser det transporterer. Denne typen faktorer vil påvirke dekningen du trenger.
Standardpakker har ofte en lav pris, men inkluderer en lang liste dekningen ekskluderer, noe som gir ekstra kostnader hvis du trenger disse. Sjekk vilkårene og finn ut hva som dekkes eller ikke, og sørg for at den dekker alle dine behov før du sammenligner priser.
Noen servicekontrakter dekker kun komponentfeil – ikke generell slitasje. Avhengig av driftsforholdene dine, kan du sitte igjen med noen høye reparasjonsregninger hvis kontrakten din ikke dekker slitasjen også.
Dette er når en defekt komponent forårsaker en annen feil i kjøretøyet. Noen servicekontrakter tilbyr fullstendig dekning og vil dekke både den defekte delen og følgeskaden, men mange servicekontrakter dekker kun den første feilen, og overlater kostnaden for å reparere følgeskaden til kunden.
En leverandør bør overholde alle garantier for aktive monterte deler uavhengig av servicekontraktens status. Sørg for at det ikke er noen bestemmelser som gjør dem i stand til å unngå ansvar for lengden på delegarantien når servicekontrakten avsluttes.
Uten en servicekontrakt kan en virksomhet bli utsatt for plutselige og uventede reparasjonsregninger. Disse kan være vanskelige å budsjettere for, og uten tilstrekkelige besparelser økes den økonomiske risikoen for en virksomhet. En servicekontrakt kan redusere behovet for en økonomisk buffer og gi eierne stabilitet i faste månedlige kostnader. Les mer om forebygging av lastebilhavarier her.
Med en servicekontrakt er de totale forventede kostnadene for service og reparasjon av et kjøretøy spredt utover kontraktens varighet. Dette betyr at servicekontraktens månedlige avgift kan virke høy i begynnelsen, når lastebilen er ny og trenger få reparasjoner, men det vil vise seg å være kostnadseffektivt fra et TCO-perspektiv i det lange løp.
Regelmessig service og vedlikehold, ved bruk av originale deler på et verksted sertifisert av produsenten, vil bidra til å holde kjøretøyet i utmerket stand og dermed best mulig andrehåndsverdi på bruktmarkedet. Dette er også en viktig faktor i TCO-beregninger og bør hjelpe deg med å avgjøre hvor kostnadseffektiv en servicekontrakt er.
Med regelmessig service og vedlikehold vil lastebilen fungere mer effektivt. Prosedyrer for hjulstilling, riktig dekktrykk, oppdatering av programvare, riktige oljenivåer og rent drivstoff samt skifte av riktige luftfiltre, vil bidra til redusert drivstofforbruk. Lær mer om å spare drivstoff og forbedre lastebilens drivstofføkonomi.
Les mer om Volvo Trucks' servicekontrakter. For å diskutere mulighetene for en tilpasset servicekontrakt, kontakt din nærmeste forhandler.