Lastebiler

Bert Johansson
2023-05-29
Driftstid Sjåførens verden
Author
Bert Johansson
Operational Development Manager

De 8 beste tipsene til forebyggende vedlikehold for å unngå at lastebilen havarerer.

Å sørge for at lastebilen fortsetter å gå er nøkkelen til å unngå nedetid i driften. Her er 8 vanlige årsaker til havari og hva du kan gjøre for å forhindre dem.

Som følge av naturlig slitasje er det nesten umulig å unngå alle typer nedetid på lastebilen. Men det er mye forebyggende vedlikehold du kan gjøre for å redusere risikoen for havari.

– En generell grunnleggende anbefaling for å øke oppetiden er å utføre regelmessige inspeksjoner. Daglige kontroller betyr at sjåføren kan gjøre noe før et problem blir til noe større eller til og med et stort problem. Mange problemer kan også unngås ved å møte opp til planlagt lastebilservice, sier Bert Johansson, driftsutviklingssjef i Volvo Trucks.

Noen typer havari er selvfølgelig mer vanlig enn andre.
 

Her er en liste over de 8 vanligste, og hva du kan gjøre med dem.

1. VEDLIKEHOLD BATTERIET 
Den vanligste årsaken til lastebilhavari er batterifeil. En moderne lastebil er svært avhengig av funksjoner og systemer som trenger batterienergi. Hvis de brukes for mye, kan det føre til at batteriet går tomt. Godt ladede og rene batterier sammen med en godt vedlikeholdt batterikasse og elektriske tilkoblinger er avgjørende for å unngå havari. For å unngå feil må du holde batteriene rene og oppladet og sørge for at de elektriske tilkoblingene i batterikassen er rene og frie for korrosjon ved å bruke spray som beskytter mot korrosjon.


2. UNNGÅ LÅSTE ELLER UTSLITTE BREMSER
Bremser blir utsatt for mye slitasje, og låste eller trege bremser er svært vanlige problemer som krever havariassistanse. Årsaker til denne typen havari kan omfatte sprekker i skivene, slitte skiveklosser og/eller kalipere som setter seg fast. Alt dette kan unngås ved regelmessige kontroller og forebyggende vedlikehold. Sørg for at du følger de planlagte serviceintervallene.


3KONTROLLER AT STARTMOTOREN HAR RENE ELEKTRISKE TILKOBLINGER
Som nummer tre finner vi problemer med startmotoren, som kan føre til at motoren ikke starter. Dette skyldes ofte løse eller dårlige elektriske tilkoblinger, forårsaket – i dette tilfellet – av korrosjon. For å unngå dette må du kontrollere tilkoblingene til startmotoren, og ved behov rengjøre og smøre dem med spray som beskytter mot korrosjon.  

4. KONTROLLER DEKKENE DAGLIG
På fjerdeplass finner vi ulike typer skader på dekkene, for eksempel punkteringer. Ved å sjekke dekkene daglig kan du unngå mange problemer. Se etter uvanlig slitasje og skade på dekkets mønster og sidevegger.


5. SE ETTER OLJELEKKASJER  
Oljelekkasjer kan også ofte forårsake unødvendig stillstand, hvor slanger slanger og rør lekker. Lekkasjer kan oppstå i både servostyringen og motoroljesystemet, og oppstår vanligvis ved normal bruk og slitasje. Ved å se etter oljelekkasjer under kjøretøyet kan du unngå et havari før det oppstår.


6. UNNGÅ CLUTCHRELATERTE PROBLEMER
På 6. plass over årsaker til havari finner vi clutchrelaterte problemer. Disse kan skyldes flere årsaker, som utslitte clutchskiver eller trykkluftslanger som lekker. De kan oppdages under service, så for å unngå dem må du sørge for å følge opp planlagte serviceavtaler. Hvis girkassen brukes feil i manuell modus, anbefales sjåføropplæring for å sikre at både girkasse og clutch brukes riktig.


7. BYTT FILTRE I TIDE
Hvis filtre (for eksempel drivstoffiltre og vannutskillere) ikke skiftes i henhold til serviceplanen, risikerer de å gå tett – noe som kan føre til svært kostbare stillstander. For å vedlikeholde motoren og bevare den forventede levetiden er det avgjørende at motoroljefiltrene skiftes ut ved serviceintervallene. Sørg for at du har regelmessig dialog med serviceverkstedet­, og ved behov oppdaterer du serviceintervallene og planlegger verkstedbesøkene i tide i henhold til driften.

8. SE ETTER SPREKKER OG SKADER PÅ LUFTBELGENE
Nesten alle lastebiler i dag er utstyrt med luftfjæring som bruker gummibelger. Etter hvert som de eldes, kan såkalte «ozonsprekker» oppstå i belgene, som da kan føre til plutselig luftlekkasje, noe som kan resultere i havari. For å unngå dette må du sørge for at luftbelgene er i god stand – det betyr at du bør holde dem så rene som mulig. Dette kan gjøres under regelmessige forebyggende vedlikeholdskontroller.  

Nøkkelen til å kutte kostnader for nedetid er å være oppmerksom på og optimalisere det planlagte vedlikeholdet, slik at du får færre ikke-planlagte stopp og havarier.

Reduser unødvendige kostnader med enkle tiltak

Noen av tipsene om forebyggende vedlikehold som er nevnt her, kan virke selvforklarende eller enkle. Men havari kan få alvorlige konsekvenser for en lastebilvirksomhet og føre til betydelige kostnader. Den gjennomsnittlige havarikostnaden for denne typen problemer kan variere fra 2000 til 5000 Euro* avhengig av sted og omstendigheter. Uansett hvor godt lastebiler er bygget, vil de alltid trenge vedlikehold og reparasjon, og alle de vanlige årsakene til havarier som er nevnt her, er basert på eksempler fra virkeligheten*.

Som Bert Johansson sier: Det er forskjell på planlagt nedetid og ikke-planlagt nedetid, også fra et kostnadsperspektiv. Nøkkelen til å kutte kostnader for nedetid er å være oppmerksom på og optimalisere det planlagte vedlikeholdet, slik at du får færre ikke-planlagte stopp og havarier.
 

Slik får du mer informasjon om forebyggende vedlikehold

Kontakt ditt nærmeste Volvo Trucks-verksted for ytterligere råd og for en oppdatert serviceplan.

* Fakta og statistikk fra Volvo havariassistansetjeneste (2023).