Da vi besøkte Forset Grus høsten 2021 hadde de den eneste elektriske tippbilen nord for Dovre. Fire år senere har de både oppgradert og mangedoblet Volvo-parken med elektriske lastebiler.
– Vi har gjort oss noen erfaringer i de årene vi har lagt bak oss. Fra første versjon Volvo tippbil, til neste versjon i Volvo FH Electric. Det har vært en flott reise med stadig utvikling, innleder Ole Arild Haugum, daglig leder i Forset Grus.
Klæbu-bedriften har sverget til Volvo elektriske lastebiler siden starten. Nå har de altså byttet inn sine FE-modeller. I dag har de seks Volvo FH Electric. To elektriske trekkvogner, en elektrisk krokbil og tre elektriske 6x2 tippbiler.
– Volvo har innfridd ved å lage en magisk bil som heter FH. Våre sjåfører elsker den. Det er jo en revolusjon. De er mektig gode, sier Haugum.
Det har hatt sin pris å være først ute, og den daglige lederen påpeker at det var noen barnesykdommer med de første elektriske FE-ene.
– Det er nok normalt for den første versjonen, men nå føler jeg at vi har en god kurs. Det ser ut som det er veldig lite tull med FH-serien av elektriske lastebiler, sier han.
Forset Grus ser ingen grunn til å gjøre noe annet enn å fortsette med Volvo.
– Så langt har vi ikke vært inne på tanken om noe annet merke i det hele tatt. Det er et samarbeid som er fruktbart for begge parter, understreker Haugum.
Forset Grus lader opp til fremtiden var tittelen på saken vi skrev om dem for fire år siden. Om ikke fremtiden allerede er her, så er det ikke så mange som er så langt fremme som Klæbu-bedriften. Haugum mener det er helt vesentlig å være tidlig ute.
– Vi kommer oss inn på alle byggeplasser som skal være fossilfrie. Vi føler at vi har startet riktig, sier han.
– Norge vil bruke penger på dette, det er ikke til å misforstå. Vi ønsker derfor å få bred og god erfaring med elektriske lastebiler for tungtransport. Vi må teste ut for å komme videre, fortsetter den daglige lederen.
Vi kan ikke unngå å legge merke til at den elektriske krokbilen er utstyrt med brøytefeste. De bekrefter også at de har snakket med noen som ønsker å se hvordan en elektrisk lastebil oppfører seg ved vintervedlikehold.
– Vi kan teste hvor mye får vi brøyta, og hvor effektivt det blir, om noen ønsker det.
Han kaller krokbilen for en «fleksibil» som skal testes ut på forskjellige bruksområder.
– Vi har tømmerflak som vi kan ha på bilen. Alt handler om videreutvikling fra ordinær tippkjøring. Vi ønsker å gjøre oss erfaringer, og for å bli god på dette, så er det én måte å lære på. Det er å teste ut det som testes kan, sier han.
Forset har et par ladepunkter ved havna i Trondheim. På egen tomt i Klæbu har de fått installert fire ladepunkter, og en trafo på 800 kW. Da får de full effekt på to biler om gangen. Kommer bil tre og fire samtidig, går det utover ladehastigheten. Det krever at sjåførene planlegger godt, også seg imellom.
– Vi har tre fantastiske sjåfører som er gode ambassadører for oss og for Volvo. De snakker sammen, og da holder det kanskje å lade i ti minutter, så kan de kjøre ut dagen på det. Med den logistikken kommer vi veldig godt ut av det. Men vi jobber med å få på plass to ladepunkter til. Det kommer ganske fort, håper jeg, sier han.
FH-modellene har bedre batterikapasitet, noe som er vesentlig for driften. Baksiden av den medaljen er at det krever mer strømforsyning. Når vi er inne på tilgang på strøm har Haugum allerede snakket seg varm. Dette er en kjepphest han mer enn gjerne rir.
– De som produserer verktøyet lastebil har gjort jobben, men vi sliter med AS Norge sin leveranse av strøm, konstaterer han.
– Staten må gi oss forutsigbarhet. Vi ønsker en rød tråd i våre investeringer. Får man innovasjonspenger for å kjøpe elektrisk lastebil må man samtidig få tilgang på strøm og på ladere. Vi kan ikke stå i ladekø på Circle K-stasjoner. Da går det ikke an å holde på med dette. Når bilen trenger strøm, må det være et sted du får strøm, sier en engasjert Haugum.
Selv om Forset-sjefen er lettere frustrert over manglende tilgang på strøm, ser han lyst på fremtiden. Investeringene skal gi avkastning.
– En dag når et punkt da alt er nedskrevet. Hvis laderne og bilene fungerer, vil man kjøre billigere enn noen annen. Det spås at fossilt drivstoff går opp. Beholdes prisen på strøm, og den har alltid vært lav i Midt-Norge, så vil det bli veldig bra, sier han.
– Vi nærmer oss det veikrysset som vil utløse en økonomi for oss i å kjøre elektrisk. Får vi den røde tråden i det, får vi en stabil og bedre økonomi enn ved å kjøre fossilt, avslutter Ole Arild Haugum.