Med vekter på opptil 60 tonn, krevende terreng og tunge veier til både Valdres og Gudbrandsdalen, ønsket LRN Agro-transport en kraftigere lastebilmotor. Valget falt på Volvo FH 700 og med den kom også lavere drivstofforbruk og økt drivstoffeffektivitet.
– Vi har gått for en større motor denne gangen fordi vi vil teste om det ville bidra til et redusert drivstofforbruk. Vi kjører med mye tunge lass, og så for oss at det kunne være mer gunstig enn en mindre motor, sier Tobias Brensdal Espejord, daglig leder i LRN Agro-transport AS.
Bak ham står det aller seneste tilskuddet i bilparken: en Volvo FH 700 8x4 tandem med 24-tonns Joab-krok.
– Det er et konseptbygg, og det er spekket opp med en bulkkompressor for levering av korn og kraftfôr i bulk for Strand Unikorn. Bilen har lav hytte da vi kjører på mange gårdsbruk, og skal under både låver og siloer, forteller Espejord.
Den daglige lederen ser ikke bare på liter per mil. Han beregner liter per mil per transportarbeid bilen har gjort, altså liter per mil per tonnkilometer, et viktig nøkkeltall for drivstoffeffektiv tungtransport. Tallene er gode etter et par måneders drift, og sammenligningen med flere andre modeller og motortyper med samme type kjøring viser en tydelig trend.
– Den går billigere enn alle tilsvarende modeller som Scania 580 og 660, samt den forrige Volvo FH 540. Volvo FH 700 slår samtlige hvis en tar helheten med tonnkilometer og forbruket, forteller den daglige lederen.
LRN Agro kjører ofte med tunge lass på opptil 60 tonn i kupert terreng. Espejord er fornøyd, men ikke overrasket over tallene.
– Vi har erfart at større motorer på den type kjøring vi driver med ofte lønner seg. En mindre motor må jobbe mye tyngre, mye oftere, enn en stor motor, forteller han.
Vi treffer sjåfør Rolf Dagrød på en gård på Østre Toten. Her leverer han kraftfôr med sitt nye arbeidsverktøy. Etter alt er koblet opp mot siloen, tar han seg tid til en prat mens et av kamrene tømmes.
– Jeg gikk opp fra en Volvo FH 540 til denne 700-en, men jeg bruker en halv liter mindre på mila med denne. Jeg har blitt overrasket over hvor mye forbruket har gått ned, sier han.
Tallene er positive, men for sjåfør Dagrød betyr de ekstra kreftene i bilen mer enn bare økonomi.
– Det er en vesentlig forskjell i bunndraget på denne bilen. Jeg merker at kjørestilen min har blitt roligere, for du er mindre avhengig av å jage en stor motor for å få med deg farten. Du har krefter nok, noe jeg særlig merker på dårlige veier. Jeg er mer avslappet når jeg kjører, sier Dagrød.
Dagrød kjører ofte fulle lass, opptil 60 tonn med riktig henger.
– Vi har en del utfordringer med dårlige veier og bratte bakker. Så vi må laste deretter. Særlig om våren er vi avhengig av en fireakslet lastebil for å kunne få med oss nok varer ut, på grunn av tæleskader, sier han.
– Vi er på mange av de samme veiene som tømmerbil-gutta, og de har jo kjørt stor motor i mange år. Med såpass variert kjøring som jeg har, synes jeg det har vært veldig fint å gå opp i motorstørrelse. Jeg kjenner at verden blir roligere, samtidig som forbruket går ned, fortsetter LRN Agro-sjåføren.
Han har kun hatt bilen siden juni, og gleder seg til å se hvordan Volvo FH 700 håndterer vinterføre.
– Det blir moro å se hvordan den oppfører seg. Om jeg kommer til å ha krefter nok til å kunne roe ned, men likevel komme opp bakkene, sier han.
LRN Agros daglige leder Tobias Brensdal Espejord er ikke i tvil om at de har foretatt et riktig modellvalg.
– Det beste med denne bilen er at den har en veldig god trekkraft, kombinert med lave drivstoffkostnader. Det er et utrolig fint arbeidsverktøy for sjåføren. Med konseptbygd krok harmonerer bil og påbygg svært godt, sier han.
– Det er en bil vi som bileiere og sjåføren er veldig fornøyde med, fortsetter Espejord.
– Denne Volvo FH 700-en, den er sterk, den er stødig, og den er god å jobbe med, oppsummerer sjåfør Rolf Dagrød.