Lastebiler

Pioneren som har lykkes med elektriske lastebiler

Volvo Trucks
2025-11-10
3 min
Teknologi og innovasjon Electric trucks Volvo FH Elektromobilitet
Author
Volvo Trucks

Fra Europas første elektriske tippbiler til ledende nullutslippsdrift

For fem år siden klippet daværende statsminister Erna Solberg snoren foran de tre første elektriske tippbilene i Europa. De er fortsatt i drift for Tom Wilhelmsen, men mye vann har rent under broen siden den gang.

 

– Det har skjedd en del på de fem årene, særlig med tanke på batterikapasitet og ladehastighet, innleder Tom Wilhelmsen.

 

– Bilene som produseres nå er konstruert for tyngre anleggsdrift enn de første bilene. Det var vel egentlig et chassis fra distribusjon som ble bygget om til en tippbil, fortsetter han.

 

Wilhelmsen snakker med mer erfaring enn de fleste. Han er den virkelige pioneren innen elektriske lastebiler i Norge.

 

– Jeg kjøpte de aller første serieproduserte elektriske tippbilene fra Volvo Trucks Norge. Vi er nok den massetransportøren i Oslo som har mest erfaring med nullutslipp i tungtransporten, mener han.

   

Utviklingen av Volvos elektriske lastebiler

Større kapasitet, rekkevidde og kraft

De kunne i sin tid satse på elektrisk tungtransport fordi de har en massehub i Oslo-området. Det at de kunne holde seg i bykjernen, muliggjorde en nullutslippløsning for anleggstransport.

 

– Første og andre generasjonsbiler har fungert optimalt i bykjøring. De er lette, smidige og gjør det de skal. Så går det an å planlegge biler og avstander slik at vi får fulle dager, sier han.

 

– Jeg ser ikke behov for å skape konkurrenter ved å selge disse, så bilene går fortsatt i bykjernen i Oslo, fortsetter Wilhelmsen.

 

For et par år siden fikk de tredje generasjon av Volvos elektriske lastebiler. Økt kapasitet og rekkevidde muliggjorde en helt annen logistikk for massehåndtering.

 

– De har gått tett opp til 200 000 kilometer, og fungerer veldig godt mellom massehuben i Oslo og renseanlegget vårt på Disenå, hvor vi også har investert friskt, sier han.

 

Les også: Dette synes sjåførene hos Tom Wilhelmsen AS om elektrisk lastebil

Sirkulær økonomi i praksis: Gjenvinning og grønn energi i anleggsdrift

 

For Tom Wilhelmsen AS handler bærekraft om mer enn fossilfri transport. Det hele startet da sjefen selv satt bak rattet. Det skurret for ham å kjøre så mange lass med steinprodukter og andre edle varer rett på deponi.

 

– Jeg har drevet med avfall og gjenvinning siden jeg gikk i kortbukse, så for meg var det naturlig å se på muligheten for å vaske og gjenvinne forurensede gravemasser, sier han.

 

De hadde en stor tomt på Disenå, og tok en tøff avgjørelse om å investere tungt. 130 millioner kroner i et resirkuleringsanlegg. Konsesjonen ble gitt jula 2021, og i dag fraktes forurensede masser til anlegget i Sør-Odal. Det vaskes og renses, før gjenvunnet stein- og sandprodukter går tilbake i kretsløpet.

 

– Vi gjenvinner 80–85 prosent og sitter med rest på 15–20 prosent som må kjøres på deponi. Vi har konsesjon til å behandle 350 000 tonn i året, sier Wilhelmsen.

 

På takene sørger solceller for grønn strøm til både lastebiler og produksjonsanlegg.

 

– Vi produserer ca. 770 000 kW årlig med solenergi, forteller han.

Jeg har drevet med avfall og gjenvinning siden jeg gikk i kortbukse, så for meg var det naturlig å se på muligheten for å vaske og gjenvinne forurensede gravemasser.

17 elektriske lastebiler fra Volvo – erfaring med drift og ettermarked

Andelen elektriske lastebiler i selskapet er meget høy, med 17 elektriske lastebiler i drift. Syv singel-biler og ti semier. 16 av disse har jernmerket i grillen.

 

– Vi venter på ytterligere fire Volvo Electric som skal leveres ved årsskiftet. Volvo er vel egentlig den eneste som har klart å levere, og ettermarkedet deres har vært veldig bra, sier Wilhelmsen.

 

– Jeg har fått en god backup og gode løsninger fra Volvo Norge. De har gitt meg trygghet og vist lojalitet, rett og slett. Da er det på sin plass å være lojal tilbake, fortsetter han.

Markedet etterspør nullutslipp

For fem år siden var visjonen å bli en nullutslippsbedrift innen 2025. Det målet kan fortsatt nås. I dag har de kun to dieselbiler igjen.

 

– Det har vært noen offentlige anbud uten krav til nullutslipp, som har gjort at vi ikke kunne selge dem. Helse Øst har ingen krav til nullutslipp, så ved nye Rikshospitalet går det fortsatt på diesel. Vi hadde jo håpet på litt mer dra­hjelp fra det offentlige, rammevilkårene har vært uryddige, understreker Wilhelmsen.

 

Han er opptatt av å få frem at det ikke er bedriften som har presset frem nullutslippsløsninger, men at de har levert det markedet har etterspurt.

 

– Våre kunder ser at vi har innrettet oss etter innkjøpsmakten, og samtidig synes vi det er spennende å være først. Vi har rigget oss til å få en ordentlig god start nå, sier han.

1,9 millioner elektriske kilometer: Veien videre for bærekraftig tungtransport

Tom Wilhelmsen legger ikke skjul på at de siste fem årene har bydd på utfordringer og søvnløse netter. Nå peker pilene rett vei.

 

– Vi har vridd mange laken. Det har svingt mellom biogass, diesel og elektrisk, og rammevilkårene for grønn transport har ikke alltid vært stabile. Samtidig må jeg ta av meg hatten for Volvo Norge, som har stått oss bi i en tøff tid. Det er ikke rett fram å være innovativ, sier han.

– Økonomisk har vi levert røde tall siden vi startet i 2020, men nå i 2025 ser vi et vendepunkt og ser lyst på fremtiden for elektrisk tungtransport, sier Wilhelmsen.

 

– Nå begynner vi virkelig å se effekten av alt vi har satset og investeringene i elektriske lastebiler. Vi har tilbakelagt 1,9 millioner kilometer med elektrisk lastebil, tilsvarende 47 ganger rundt jordkloden. Vi har satset 100 prosent på nullutslipp og bærekraftig anleggstransport, og kommer aldri til å snu oss tilbake. Vi kan vel trygt si at vi er pionerer innen elektriske lastebiler, avslutter Tom Wilhelmsen.

Lurer du på noe?

Ta kontakt med ekspertene våre for spørsmål om lastebiler og tjenester.