Patrick Mostue kjører rundt i en helt spesiell Volvo FH Electric, en elektrisk lastebil som både vekker oppsikt og viser framtiden til tungtransporten. Med sort matt lakk, rockestjerne-design og Volvo FH komfort, er den et skikkelig blikkfang.
Den spesialdesignede elektriske lastebilen har tidligere vært på turné med den legendariske trommisen Mikkey Dee, kjent fra både Motörhead og Scorpions.
Sjåfør og kjøreleder Patrick Mostue er ikke nødvendigvis en stor beundrer av elbiler generelt, men en så unik Volvo FH Electric er definitivt med på å sukre pillen.
– Vi kjøpte denne som demobil fra Volvo Trucks Norge. Så har vi jazzet den opp litt ekstra med blant annet perleport og litt ekstra lys i lyskasse og sidemarkeringslys, sier sjåføren i Tom Wilhelmse.
– For meg reflekterer bilen hvordan jeg ønsker å se ut for andre i transportbransjen. Jeg ønsker å ha en fin lastebil, og jeg steller ordentlig med den. Det synes jeg er viktig, fortsetter han.
Les også: Tom Wilhelmsen AS er pioner innen elektriske tippbiler
Mostue kjører fyllmasser og pukk mellom Oslo og Disenå, og legger bak seg rundt 40 mil om dagen.
Han har rukket å bli veldig glad i rockestjernen som ikke bråker, en stillegående og behagelig elektrisk lastebil fra Volvo.
– Jeg liker at det er stille. Bilen er godt lydisolert, og veldig behagelig å kjøre. Jeg kommer fra Scania stålhest, så det er noe annet med helluft. Den adaptive cruisekontrollen er super, og lysene er gode. Alt i alt er det en skikkelig fin bil å bruke, er Mostues attest.
Han har alltid med seg en passasjer, chihuahuaen, som trives klart best i en stille og utslippsfri lastebil.
For noen år tilbake var Mostue involvert i en ulykke og veltet med lastebilen. I sidesetet, som alltid, chihuahuaen Rolf.
– Han er ikke glad i å kjøre dieselbil lenger. Han vil heller kjøre elbil og ligge og sove i den. Det er forståelig. Det er mye mer rolig og behagelig for han der inne. Det er ikke så mye støy, forteller han.
En av dem som ønsket seg elektrisk lastebil helt fra starten er Jon Magnus Dejgaard Brendemo.
Han begynte i Tom Wilhelmsen AS i 2020, samme år som selskapet startet sin satsing på nullutslipp og elektrifisering av tungtransporten.
– Jeg startet med en fireaksla diesel krokbil, men etter tre uker begynte jeg å merke at det fristet å kjøre el-lastebil etter å ha sett dem. Jeg tenkte at det var veldig spennende og kult, og fikk følelsen av at det er dette som kommer til å bli fremtiden vår, sier han.
Det var egentlig ingen ledige biler, men en av de andre sjåførene ønsket på det tidspunktet å gå tilbake til diesel.
– Da gjorde vi det enkelt, og byttet biler. Dette var i desember 2020, og jeg har kjørt elektrisk lastebil siden den gang. Jeg startet med første generasjon Volvo FE Electric, men i dag kjører jeg andre generasjon el-lastebil fra Volvo, forteller Dejgaard Brendemo.
Brendemo er primært på jobb i Oslo-gryta, noe han trives godt med.
– Jeg slipper å reise så langt hver dag, og komme hjem sent. Jeg kjører og jobber i Oslo, og har mulighet til å jobbe nærmere entreprenørene. Da får du variasjon i hverdagen, møter nye folk, og samarbeider på forskjellige nivåer hver dag. Jeg liker den variasjonen, sier han.
– Bilen er stille, rolig og ligger godt på veien. Med lokal kjøring er rekkevidde på el-lastebilen heller ikke noe problem, fortsetter sjåføren.
Mostue har kanskje hatt behov for litt ekstra insentiv for å kose seg i sin elektriske lastebil, mens Dejgaard Brendemo blinket seg ut en batteridrevet bil fra start.
Daglig leder Tom Wilhelmsen mener at holdningen til elektriske lastebiler i transportbransjen har endret seg fullstendig på fem år.
– Vi møtte en barriere i starten med ansatte som ikke ønsket å kjøre elektriske lastebiler.
Det skulle dure, bråke og ryke litt. Men nå, fem år etter, opplever vi det motsatte. Nå vil ikke sjåførene kjøre diesel, de vil kjøre elektrisk, og det gleder meg, sier han.
Les også: Tom Wilhelmsen AS er pioner innen elektriske tippbiler
Tom Wilhelmsen Transport er blant pionerene innen elektrisk masstransport i Norge, og erfaringene viser at elektrifisering av tungtransporten ikke bare handler om miljø, men også kjørekomfort, stillhet og stolthet over lastebilen.