Lastebiler

Marcos Weingaertner Ivar Sahlén
2024-02-15
Teknologi og innovasjon Drivstoffeffektivitet
Authors
Marcos Weingaertner
Product Manager
Ivar Sahlén
Chief Project Manager

Mer dreiemoment og effekt for Volvo FH16 – her er den nye D17-motoren

For de mest krevende oppgavene i lastebilbransjen er effekt og dreiemoment alfa og omega. Derfor utviklet Volvo Trucks den nye D17-motoren. Med inntil 780 hk og 3800 Nm er dette den kraftigste motoren Volvo Trucks noensinne har laget. Den er bygget med for å håndtere de tyngste belastningene med letthet samtidig som den leverer enestående produktivitet og holdbarhet.

Volvo Trucks' nye og større 17-litersmotor, D17, leverer enorm effekt og dreiemoment for de mest krevende kundene og bruksområdene. Kraften til motorbremsen over hele turtallsområdet er enestående, og motorens respons er fantastisk, noe som gjør raske girskift mulig. Alt i alt resulterer dette i klassens beste kjøreegenskaper. Lastebileiere vil også sette pris på forbedret drivstoffeffektivitet og økt nyttelast.

 

D17-motoren er tilgjengelig i den nyeste versjonen av Volvo FH16 og i nyheten Volvo FH16 Aero. Kombinasjonen av et førsteklasses førerhus og D17 gjør lastebilen til en perfekt match for de tyngste oppdragene.

 

– Kunder som velger denne motoren vil bokstavelig talt føle forskjellen når de kjører lastebilen. Jeg tror også de vil oppleve en forskjell når det gjelder forbedret produktivitet og drivstoffbesparelser. Det er en motor som har potensial til å forbedre ytelsen og lønnsomheten i lastebilvirksomheten og samtidig redusere CO2-utslippene, sier Marcos Weingaertner, produktsjef i Volvo Trucks.

Hvordan skape mer effekt, med mindre drivstoff

D17-motoren er resultatet av Volvo Trucks' eget ingeniørarbeid og interne kompetanse. Oppgaven var å utvikle en motor som kunne oppfylle de høyeste kravene til effekt, dreiemoment, motorbrems og energieffektivitet. Samtidig måtte den fortsatt være lett og svært responsiv. Ivar Sahlén, sjefsprosjektleder hos Volvo Group Trucks Technology Powertrain, forklarer hvorfor:

 

– Når du kjører oppover bratte bakker med maksimal belastning på en vanskelig vei ved en gruve, i skogen eller på en motorvei, ønsker du rett og slett ikke å bli stående fast, sier han. – I slike situasjoner er trekkraft og raske girskift veldig viktig for å få jobben gjort. Derfor har vi jobbet hardt med å gjøre D17-drivlinjen veldig kraftig, pålitelig og responsiv. Du føler at du kan stole på maskinen.

 

Effekten og drivstoffeffektiviteten til D17-motoren er et resultat av flere forskjellige forbedringer. Volvos ingeniører har lett etter alle mulige måter å redusere intern friksjon på, samtidig som det genereres kraft mer effektivt.

 

Her er noen av de tekniske løsningene som gir D17-motoren disse kvalitetene:

 

  • Slagvolum på 17,3 liter.
  • En ny effektiv turbokompressor som øker motorens respons og bedrer kjøreopplevelsen.
  • Innovative Volvo-patenterte bølgeformede stempler som forbedrer forbrenningen og reduserer utslippene.
  • Økt toppsylindertrykk som gjør det mulig med høyere effekt.
  • Ny utforming av injektorene, noe som sikrer den beste drivstofføkonomien.
  • Forbedrede bevegelige deler, alt tilpasset for å redusere friksjon.
  • En oppdatert girkasse som kan håndtere den enorme effekten og dreiemomentet.

Hvilke bransjer vil dra mest nytte av D17?

Transportsegmentene og bruksområdene der effekten og dreiemomentet til D17-motoren vil være mest til nytt er for eksempel:

  • Tung anleggskjøring. Store byggeprosjekter eller gruver der høy produktivitet er avgjørende. Effekt og dreiemoment er aller viktigst.
  • Tømmertransport. I land som Sverige, Finland og Norge transporteres det regelmessig store lass med tømmer fra skoger til foredlingsfabrikker eller havner. Veiene er ofte kuperte, og kombinasjonen av høy motoreffekt og motorbremseytelse vil øke produktiviteten.
  • Tungtransport. Når du transporterer stort utstyr som tunge maskiner og vindmølleturbinblader, trenger du en lastebil med et dreiemoment som du kan stole på i alle situasjoner.
  • Tung langtransport og vogntog. Lengre kombinasjoner, som for eksempel i Australia, som kjører i 90–100 km/t eller frakter 220 tonn eller mer, krever robuste og kraftige drivlinjer. I tillegg sikrer Volvo FH16 Aero med D17-motor god gjennomsnittshastighet og produktivitet for langtransport med tung last i utfordrende topografi.
     

For å møte behovene til ulike kunder i hvert segment er D17-motoren tilgjengelig i tre forskjellige spesifikasjoner:

 

  • 780 hk og 3800 Nm
  • 700 hk og 3400 Nm
  • 600 hk og 3000 Nm
– Kunder som velger denne motoren vil bokstavelig talt føle forskjellen når de kjører lastebilen. Det er en motor som har potensial til å forbedre ytelsen og lønnsomheten i lastebilvirksomheten og samtidig redusere CO2-utslippene.

Kraftig, men likevel med lavere miljøpåvirkning

Det finnes fossilfrie alternativer for kundene våre. Alle effektnivåer er sertifisert for å kjøre på det fornybare drivstoffet HVO. 700 hk-versjonen er også sertifisert for 100 % biodiesel (B100), som vil være tilgjengelig i løpet av andre halvår i 2024.
 

Når det gjelder bærekraft, påpeker Marcos Weingaertner at D17-motorens drivstoffeffektivitet og kapasitet til å kjøre på HVO og B100 vil være et godt alternativ for kunder som ønsker et lavt miljøavtrykk fra driften.
 

– HVO og B100 biodiesel er fornybare drivstoff som kan produseres av 100 prosent fornybare ressurser som matavfall eller vegetabilske oljer. Det å kjøre på HVO eller B100 reduserer karbonutslippene betydelig, sier han.

– Ingeniørene våre har gjort en fantastisk jobb med å ta tak i alle de viktige detaljene i utviklingen av motoren, sier Ivar Sahlén. – Motoren er grundig testet i praktisk bruk, og sjåførenes rapporter bekrefter påliteligheten og ytelsen til D17-motoren.
 

Alt du trenger å vite om våre kraftigste tunge lastebiler til nå: Volvo FH16 og Volvo FH16 Aero.
 

Du kan også lese mer om den unike aerodynamiske utformingen til Volvo FH16 Aero her, for eksempel:

  • Hvordan den setter nye standarder innen energieffektivitet og aerodynamikk.
  • Hvordan avansert ingeniørkunst og ny lovgivning gjorde det mulig.
  • Hva som kan gjøres for å forbedre energieffektiviteten ytterligere.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.