Lastebiler

Norge

×

Test av Volvos elektriske lastebiler i ekstremt vintervær

| 4 min
En elektrisk Volvo lastebil må yte perfekt i alle typer klima. For å sikre dette tester vi våre lastebiler i ekstreme værforhold, slik som på kalde, snøfylte vinterkvelder i Arjeplog, nær Polarsirkelen i Nord-Sverige.
Jessica Sandström
Jessica Sandström
Når vi tester lastebilene våre i felten, så vurderer vi alle de uforutsigbare naturelementene for å forsikre oss om at alt virker som det skal under ekstreme forhold

Siden vi er et selskap med kunder over hele verden bygger vi lastebiler som kan brukes hvor som helst.

 

For å sikre at våre elektriske lastebiler fungerer som forventet, selv i de kaldeste klimaene i verden, utfører vi utstrakt vintertesting. Vårt faste teststed ligger i nærheten av Arjeplog, et lite sted i Nord-Sverige, ikke langt fra Polarsirkelen. Her er det mye snø om vinteren og temperaturen faller ofte under 25 minusgrader på natten.

 

– Når vi tester lastebilene våre i felten, så vurderer vi alle de uforutsigbare naturelementene for å forsikre oss om at alt virker som det skal under ekstreme forhold, forklarer Jessica Sandström, Global Product Manager i Volvo Trucks. – Hva skjer med en batterielektrisk lastebil for eksempel når gradestokken viser 25 minus og vinden uler utenfor? Våre tester har vist at det fungerer veldig bra å bruke våre elektriske lastebiler i disse kalde miljøene.

Nye, innovative funksjoner klarer testen også

Som en del av klimatestene blir også nye funksjoner på lastebilene prøvd til det ytterste. Blant disse er to nye innovasjoner som hjelper til med å sikre påliteligheten, tryggheten og komforten i våre tunge elektriske lastebiler.

 

Ready to Run

Den nye Ready to Run-teknologien forbereder lastebilen for arbeidsdagen, basert på utetemperaturen. Når det er behov for det vil den forhåndsvarme batteriene og førerhuset, eller når det er veldig varmt forhåndskjøle dem. Den optimale temperaturen for batteriene er rundt 25 plussgrader, og sjåføren kan enkelt starte forhåndsvarming eller -kjøling fra en app. På denne måten beholder man den beste ytelsen i batteriene, selv når temperaturen er langt under null.

 

Active Grip Control

Den patenterte sikkerhetsfunksjonen Active Grip Control gir betraktelig bedre stabilitet, akselerasjon og bremsing på glatte underlag – om det er snø, regn eller grus. Tester som er gjort med Volvo FH Electric og lastet tilhenger på en overflate med lav friksjon viste 45 % forbedring ved full akselerasjon.

 

– Forbedringen når man kjører opp en glatt grusvei er virkelig imponerende. Jeg tror dette vil øke produktiviteten, ikke minst for våre anleggskunder, sier Anne Wrige Berling, direktør for Trafikk og Produktsikkerhet i Volvo Trucks.


Hvis lastebilen begynner å skli vil en rekke sensorer gi informasjon til kjøretøyets kontrollsystemer for å kunne reagere på veiforholdene. Kjøretøyets motorer benyttes sammen med andre komponenter på en intelligent måte for å hjelpe sjåføren å holde seg på veien.

 

Active Grip Control gir lastebilen bedre stabilitet, akselerasjon og bremsing på glatte underlag.

Relaterte nyheter