Ny, unik sikkerhetsfunksjon for Volvos elektriske lastebiler

Volvo Trucks lanserer en ny, patentert sikkerhetsfunksjon for elektriske lastebiler – Active Grip Control. Den nye teknologien gir betraktelig bedre stabilitet, akselerasjon og bremsing på glatte underlag.
Ny, unik sikkerhetsfunksjon for Volvos elektriske lastebiler
Tester som er gjort på en overflate med lav friksjon viste 45 % forbedring ved full akselerasjon.

Link til film om Active Grip Control.

Takket være den raske responsen fra de elektriske motorene kan kraft mellom hjul og veien justeres umiddelbart for å unngå hjulspinn.

Funksjonen gir klart bedre akselerasjon på glatte underlag. Tester som er gjort med Volvo FH Electric og lastet tilhenger på en overflate med lav friksjon viste 45 % forbedring ved full akselerasjon.

– Forbedringen når man kjører opp en glatt grusvei er virkelig imponerende. Jeg tror dette vil øke produktiviteten, ikke minst for våre anleggskunder, sier Anne Wrige Berling, direktør for Trafikk og Produktsikkerhet i Volvo Trucks.

Hvis lastebilen begynner å skli vil en rekke sensorer gi informasjon til kjøretøyets kontrollsystemer for å kunne reagere på veiforholdene. Kjøretøyets motorer benyttes sammen med andre komponenter på en intelligent måte for å hjelpe sjåføren å holde seg på veien.

Den nye funksjonen er også designet for å redusere risikoen for saksing og overstyring når man kjører uten last.

– Med Active Grip Control gir vi våre sjåfører enda bedre forutsetninger til å forsere vanskelige veier og terreng, selv under de mest utfordrende forholdene. Dette er en unik funksjon som Volvo Group har patent på, forklarer Anne Wrige Berling.

Man kan også se forbedringer når man bremser, siden funksjonen kan brukes til å styre den regenerative bremsingen uten å benytte ABS. Dette øker effektiviteten, siden man bruker mer tid i regenerering, samtidig som bremseopplevelsen blir mer sømløs.

Active Grip Control-funksjonen blir tilgjengelig på de tunge Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX elektriske lastebilene som brukes i regional transport og anleggsvirksomhet. En versjon av funksjonen blir også gjort tilgjengelig for lastebiler med drivlinjer basert på diesel eller biogass.

Fakta om Volvos elektriske lastebiler:

• Volvo Trucks har fem (seks inkludert Volvo VNR for det Nordamerikanske markedet) helelektriske lastebilmodeller for å dekke et vidt spekter av transportbehov.
  • Volvo FH, FM og FMX Electric er tunge lastebiler med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa og produksjon starter i andre halvår 2022.
  • Serieproduksjon av Volvo FL og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa.
  • Produksjon av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2021.

Link til film om Active Grip Control.

Link til høyoppløselige bilder.

Link til hovedsiden for elektromobilitet.