Lastebiler

Test av Volvos elektriske lastebiler i ekstremt vintervær

Mange av oss har opplevd det – batteriet i mobilen mister effekt når sprengkulden setter inn. For å unngå samme skjebne har Volvo Trucks testet sine elektriske lastebiler i ekstremt kaldt vær nært Polarsirkelen. Resultatet? En funksjon for å beholde ytelsen i batteriet, selv når temperaturen er langt under null.
Lastebil i vintervær
Under felttesting av lastebiler vurderer Volvo Trucks alle de uforutsigbare naturelementene.

– Vi har kunder over alt i verden, og lastebilene våre må fungere over alt. Derfor er testing i tøffe klimaforhold vesentlig, dette gjelder selvsagt også våre elektriske modeller, sier Senior Vice President for Product Management i Volvo Trucks, Jessica Sandström.

 

Hva skjer med en batterielektrisk lastebil når gradestokken viser 25 minus og vinden uler utenfor? For å finne ut av dette har Volvo Trucks gjennomført vintertester langt nord i Sverige.

 

– Når vi tester lastebilene våre i felten, ikke langt unna Polarsirkelen i Nord-Sverige, så vurderer vi alle de uforutsigbare naturelementene, fortsetter Jessica Sandström. Vinden bygger opp is på bilen, noe som gir oss gode forutsetninger for å forsikre oss om at alt virker som det skal under ekstreme forhold. Våre tester har vist at det fungerer veldig bra å bruke våre elektriske lastebiler i disse kalde miljøene.

 

Ett håndfast resultat av vintertestene er en ny funksjon som kalles Ready to Run. Den forbereder lastebilen for arbeidsdagen når det er behov for det ved å forhåndsvarme – eller når det er veldig varmt ved å forhåndskjøle – batteriene og førerhuset. Den optimale temperaturen for batteriene er rundt 25 plussgrader, og sjåføren kan enkelt starte forhåndsvarming eller -kjøling fra en app.

 

Elektriske lastebiler er en viktig del i løsningen for å redusere CO2-utslippene, men så langt utgjør de bare en liten prosentandel av det totale lastebilmarkedet. Bare et par hundre helelektriske tunge lastebiler ble levert til transportselskaper i Europa i år.

 

– Vi går foran i det grønne skiftet og har en ledende posisjon i det Europeiske markedet for elektriske lastebiler. Vi har allerede elektriske lastebiler i serieproduksjon, og vi leverer til kunder i hele Europa og Nord-Amerika. Vårt mål er at 50 prosent av det totale lastebilsalget vil være elektrisk innen 2030, konkluderer Jessica Sandström.

 

Den komplette Ready to Run-funksjonen vil være tilgjengelig på Volvo FH, FM og FMX Electric for regional distribusjon og lett anleggsarbeid.

 

Fakta om Volvos elektriske lastebiler:

  • Volvo Trucks har fem (seks inkludert Volvo VNR for det Nordamerikanske markedet) helelektriske lastebilmodeller for å dekke et vidt spekter av transportbehov.
  • Volvo FH, FM og FMX Electric er tunge lastebiler med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa og produksjon starter i andre halvår 2022.
  • Serieproduksjon av Volvo FL og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa.
  • Produksjon av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2020.

 

Link til film om Ready to run-funksjonen

Link til høyoppløselige bilder

Link til hovedsiden for elektromobilitet

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked  
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.