Lastebiler

Norge

×

Undercover på veien: Testkjøring av ny bil

| 5 min | 5 min
På de svingete veiene i Sierra de Los Filabres i Spania fikk utvalgte kunder sjansen til å prøvekjøre de nye Volvo FH16, Volvo FH og Volvo FM. Her er kundenes inntrykk høsten 2019.
En testbil på veien i Spania
Kundene til Volvo Trucks har alltid hatt en viktig og aktiv rolle når det skal utvikles nye lastebiler og funksjoner .

Septembersolen har sakte begynt å krype opp bak fjellene, og gir den tørre jorden langs A-349 en varm, brunrød tone. På veien, som strekker seg gjennom ørkenområdet Tabernas og forbi Sierra Filabres-fjellkjeden, har tre maskerte Volvo-lastebiler nettopp begynt på en av de mange prøvekjøringene i området.

Sjåførene i dag er Volvo Trucks-kunder som har blitt invitert til å gi tilbakemeldinger og innspill om disse nye lastebilmodellene før lansering. Med seg i førerhuset har hver kunde en representant fra det lokale markedet. Under kjøreturen vurderer de alt fra helhetsinntrykket av førerhuset til nye funksjoner som cruisekontroll for nedoverbakker og hjørnekamera på passasjersiden.

Volvo Trucks’ kunder har alltid hatt en viktig og aktiv rolle i utviklingen av nye lastebiler og funksjoner. I motsetning til felttester – der lastebilene blir testet av kunder i lange perioder og som gir viktige innspill for produktutvikling – har disse testene et annet formål.

– For oss i salgsavdelingen er det viktig å forstå produktet fra en kjøpers perspektiv og vite hva det er kundene setter mest pris på. Disse testene gir oss en god idé om hvor vi er akkurat nå, sier Tommy Aronsson, ansvarlig for salgsargumentasjon i Volvo Trucks.

A test truck passes a marble statue in Spain

Tidligere i 2019 arrangerte Tommy Aronsson og kollegene lignende kundetester i Kiruna i Nord-Sverige. Da ble testene avholdt under tøffe vinterforhold, med snødekte, glatte veier og temperaturer ned til minus 20 grader. Her i Spania er det i stedet svingete veier og bratte stigninger som utgjør de største utfordringene.

– Siden kundene er kjent med de tidligere modellene, kan de enkelt gjøre sammenligninger og se styrkene og svakhetene til de nye lastebilene. Både de spontane reaksjonene og innspillene vi får fra kundene er veldig verdifulle, sier Tommy Aronsson.

Testflåten som ruller forbi marmorbruddet og olivenlunder i Sierra de Los Filabres består av en Volvo FM, en Volvo FH og en VolvoFH16. Fordi lastebilene er maskert og førerhusene er utstyrt med mange måleenheter og kameraer, er fokuset i dag på å evaluere funksjonaliteten til lastebilene i stedet for utformingen.

– Denne typen arrangementer blir alltid veldig verdsatt av kundene – mange føler seg stolte over å kunne delta og dele sin innsikt. Vi får også mange spørsmål fra de som deltar. Du merker virkelig at det er stor interesse for de nye lastebilene, sier Tommy Aronsson.

A test truck on the road in Spain with wind turbines in the background

ROMAN FRANK

Eier
FIRMA: Frama.
LAND: Tsjekkia Czech Republic.
FORRETNINGSDRIFT: Transport av overdimensjonert gods.
LASTEBILER: 35 hvorav 34 er Volvo-lastebiler.

– Helhetsinntrykket er veldig positivt. For eksempel synes jeg den nye skjermen er veldig brukervennlig. Den er enkel å administrere med knappene på rattet og grensesnittet ser fint ut.

– Når det gjelder kjøreegenskapene, finner du den største forbedringen innen Volvo FM-segmentet. Denne Volvo FM-modellen er en helt ny lastebil, den er som en helt ny historie.

Roman Frank, Owner, Frama
I spørreskjemaet ga jeg den høyeste poengsummen til fronten og sidespeilene. Sikten er fantastisk, og hjørnekameraet på passasjersiden fungerer veldig bra. Jeg likte også de nye LED-lysene innvendig, og at du kan slå dem på med bare en enkel berøring
Daniel Mcnulty, Owner-Operator, Danjak Ltd

DANIEL MCNULTY

Eier 
FIRMA: Danjak Ltd.
LAND: Stiorbritannia.
FORRETNINGSDRIFT: Transport på flatvogn.
LASTEBILER: 5 Volvo-lastebiler.

– Lastebilene er selvsagt ikke ferdige, men kjøringen i dag var fantastisk. Veiene er veldig forskjellige fra de jeg vanligvis kjører på i Storbritannia. Jeg har veldig liten erfaring med lastebiler med rattet på venstre side, så jeg måtte lære raskt.

– En ting jeg likte med lastebilene, er det nye instrumentbordet. Jeg liker det gamle også, men dette er neste nivå. Det er veldig moderne og du føler at du er i en helt ny bil.

I spørreskjemaet ga jeg den høyeste poengsummen til fronten og sidespeilene. Sikten er fantastisk, og hjørnekameraet på passasjersiden fungerer veldig bra. Jeg likte også de nye LED-lysene innvendig, og at du kan slå dem på med bare en enkel berøring

CHRISTOFFER ELAMSSON

Sjåfør og trafikkoperatør
FIRMA: Hedenskogs Åkeri AB.
LAND: Sverige.
FORRETNINGSDRIFT: Transport og håndtering av tankcontainere. 
LASTEBILER: 6 Volvo-lastebiler.

– Jeg deltok i prøvekjøringene i Kiruna også, og det er virkelig gøy å se hvordan lastebilene utvikle seg. Den største forskjellen i FH, tror jeg, er displayet og infotainment-systemet. Det nye designet ser veldig bra ut og har mange nyttige funksjoner. Et eksempel er at lastebilen skanner fartsgrenseskiltene. En annen detalj jeg liker, er at det nye innsteget er laget av plast i stedet for aluminium. Det føles som en klar forbedring.

Christoffer Elamsson, Driver and Traffic Operator, Hedenskogs Åkeri AB
Nye Volvo FM er en nytelse å kjøre: førerhuset føles mye romsligere og sikten er mye bedre. For de som kjører i byen og i tett trafikk, vil det utgjøre en stor forskjell.
Jeg er svært interessert i teknologi, så det er morsomt å få informasjon om nye utviklinger tidlig. Det er også hyggelig å kunne bidra med opplevelser fra hverdagen min.
Olli Haapanen, Fleet Manager, Simeon Group

OLLI HAAPANEN

Flåtesjef 
FIRMA: Simeon Group.
LAND: Finland.
FORETNINGSDRIFT: Transport av flytende varer. 
LASTEBILER: 230 hvorav ca 100 er Volvo-lastebiler.

– Alle de nye lastebilene var svært gode å kjøre. Volvo FH16 er førsteklasses på veier som dette. Men for driften vår er Volvo FM bedre, og vi har ventet på den nye modellen. Sammenlignet med det gamle, er det nye FM-førerhuset som dag og natt. Sikten er veldig god, og jeg synes hjørnekameraet på passasjersiden er en av de viktigste sikkerhetsfunksjonene de siste årene.


I dag brukte jeg adaptiv cruisekontroll på 98 prosent av turen, den fungerte så bra at jeg nesten ikke trengte å gjøre noe. Jeg liker også at cruisekontroll for nedoverbakker er tilbake som en funksjon i de nye lastebilene.
Jeg synes det er veldig bra at Volvo Trucks inviterer kunder til å delta i tester som dette. Som sluttbrukere kjenner vi behovene våre og hva som fungerer best i driften. Som flåtesjef er det også veldig nyttig å vite hvilke nye funksjoner som kommer.

Flere artikler