Å redusere utslipp fra transport er en stadig større utfordring for både transportører og transportkjøpere. Enten du skal møte kundenes krav, følge nye reguleringer eller nå egne bærekraftsmål, er mange logistikk- og transportselskaper under press for å redusere klimapåvirkningen fra transporten. Spørsmålet er ofte det samme: Hva er den raskeste og mest effektive måten å gjøre det på?
Bærekraftig transport handler ikke lenger bare om miljø, det handler også om konkurransekraft. Mange transportkjøpere har satt seg ambisiøse, vitenskapsbaserte klimamål. For å lykkes må utslippene i hele verdikjeden ned, inkludert transport og logistikk.
Den raskeste måten å oppnå CO2-reduksjon i transport på er å bytte ut fossil diesel med alternative drivstoff og drivlinjer. Elektrisitet, bio-LNG, HVO og biodiesel (B100) kan alle bidra til lavere utslipp, men kostnader og tilgjengelighet varierer mellom markeder og bruksområder.
Heldigvis trenger ikke overgangen til bærekraftig transport å skje på én gang. Mange virksomheter velger en trinnvis tilnærming, der overgangsdrivstoff gir umiddelbare utslippskutt samtidig som de legger til rette for en full omstilling over tid.
En elektrisk lastebil har null utslipp fra tank til hjul og spiller en stadig viktigere rolle i arbeidet med å redusere klimapåvirkningen fra transport.
Samtidig vil de totale utslippene avhenge av hvordan strømmen produseres. Med fornybar energi kan elektriske lastebiler gi svært lavt klimaavtrykk også i et brønn-til-hjul-perspektiv.
LNG er et eksempel på et overgangsdrivstoff som kan gi rask CO2-reduksjon i transport. Selv om LNG er fossilt, kan det redusere CO2-utslippene med rundt 15–20 prosent sammenlignet med diesel. [1] Samtidig åpner LNG-lastebiler for bruk av fornybar bio-LNG etter hvert som dette blir tilgjengelig, noe som kan redusere utslippene til nær null.
Også HVO og biodiesel kan bidra til lavere klimapåvirkning fra transport, spesielt når de blandes inn i eksisterende dieselbruk. Dette gjør det mulig å redusere utslipp uten å bytte hele bilparken.
Når man vurderer CO₂-utslipp og klimapåvirkning fra transport, er det avgjørende å forstå forskjellen mellom tank-til-hjul og brønn-til-hjul-utslipp.
Tank-til-hjul-utslipp viser kun utslippene fra kjøretøyet når det er i bruk, altså eksosutslippene fra selve lastebilen. En elektrisk lastebil har for eksempel null utslipp fra tank til hjul.
Brønn-til-hjul-utslipp gir et bredere bilde, og inkluderer også utslipp fra utvinning, produksjon, raffinering og distribusjon av energien eller drivstoffet som brukes. Det betyr at den totale klimapåvirkningen kan variere betydelig, selv for løsninger med lave eller ingen utslipp i bruk.
For elektriske lastebiler avhenger brønn-til-hjul-utslippene av hvordan strømmen er produsert, enten det er kullkraft eller fornybar energi. Tilsvarende vil utslippene fra HVO og biodiesel variere avhengig av hvilket råstoff som brukes i produksjonen, noe det er viktig å avklare med drivstoffleverandøren.
For en helhetlig vurdering av bærekraftig transport er brønn-til-hjul-perspektivet derfor avgjørende.
For å beregne den samlede klimapåvirkningen fra transport gjennom hele kjøretøyets levetid, brukes livssyklusanalyse (LCA). En slik analyse tar hensyn til både energibruk i drift og utslipp knyttet til drivstoff eller strøm, og gir et bedre beslutningsgrunnlag.
Livssyklusanalyser gjør det enklere å identifisere hvilke tiltak som gir størst effekt når målet er å redusere utslipp fra transport og oppnå reell CO2-reduksjon.
Volvo Trucks tilbyr en egen kalkulator for klimapåvirkning fra transport, basert på selskapets livssyklusanalyser, som kan hjelpe deg med å sammenligne ulike løsninger og drivlinjer.
Lavt drivstofforbruk har lenge vært avgjørende for effektiv drift, og er fortsatt en av de mest effektive måtene å redusere utslipp fra transport på. Drivstofforbruk henger tett sammen med CO2-utslipp, og selv små forbedringer kan gi målbare resultater over tid.
God aerodynamikk og lav rullemotstand har stor betydning for kjøretøyets klimapåvirkning. Derfor bør både trekkvogn og tilhenger spesifiseres med aerodynamiske løsninger som spoilere, vindavvisere og chassiskjoler. For å utnytte potensialet fullt ut må hele vogntoget optimaliseres, ikke bare lastebilen alene.
Riktige dekk er også et viktig tiltak for CO2-reduksjon i transport. Dekk graderes etter rullemotstand, der klasse A gir lavest rullemotstand og best energieffektivitet, mens klasse G gir høyest motstand og dårligst effektivitet. I tillegg bidrar riktig dekktrykk og korrekt hjulinnstilling til ytterligere reduksjon i energibruk og utslipp.
Godt vedlikehold er avgjørende for å sikre optimal ytelse over tid. Ved å unngå tette luft- og oljefiltre, feil hjulinnstilling og drivstofflekkasjer, kan man opprettholde lavt forbruk og redusere klimapåvirkningen fra transport.
Hvert enkelt tiltak kan gi en relativt liten besparelse isolert sett. Men når flere tiltak kombineres, kan de samlede CO2-besparelsene bli betydelige.
Det finnes mange muligheter, allerede tilgjengelige i dag, for å redusere bedriftens karbonavtrykk.
Tilkoblede tjenester og bruk av data spiller en stadig viktigere rolle i arbeidet med bærekraftig transport. Ved å følge drivstofforbruk og CO2-utslipp i sanntid, både på kjøretøy- og bilparknivå, kan transportbedrifter identifisere forbedringsområder og målrette sjåføropplæring mer presist.
Bedre ruteplanlegging, mindre tomgang og mer effektiv kjørestil bidrar til lavere utslipp og lavere kostnader, samtidig som det gir bedre kontroll over den samlede klimapåvirkningen fra transporten.
Å utsette omstillingen kan bety tapte konkurransefortrinn. Transport med lavere utslipp etterspørres allerede i dag, og virksomheter som har tatt grep tidlig, står sterkere i møte med både kunder og reguleringer. Det finnes mange konkrete tiltak for å redusere utslipp fra transporten her og nå.
Ønsker du mer innsikt i hvordan du kan redusere utslipp fra transport og velge mer bærekraftige løsninger, kan disse artiklene være relevant
Små forbedringer i drift og kjørestil kan gi betydelig CO2-reduksjon i transport. Denne saken gir konkrete råd:
¹Jozef Gnap og Marek Dočkalik, «Impact of the operation of LNG trucks on the environment», De Gruyter Brill, 4. oktober 2021, https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/eng-2021-0096/html