Lastebiler

Bert Johansson
2022-03-24
4 min
Spare drivstoff
Author
Bert Johansson
Operational Development Manager

Hvordan godt vedlikehold av kjøretøy kan spare deg for drivstoff

En godt vedlikeholdt lastebil er en drivstoffeffektiv lastebil. Her er noen eksempler på områder hvor regelmessig vedlikehold vil holde kjøretøyet i god stand og unngå unødvendig økning i drivstofforbruket.
 

Drivstoff av bedre kvalitet går lenger

Drivstoffegenskapene kan variere, og dette kan påvirke både lastebilens drivstofføkonomi og påliteligheten til drivstoffsystemet. Forskjellen i drivstofforbruk kan være så mye som fem prosent, avhengig av drivstoffegenskapene. Bruk av drivstoff med et svovelinnhold høyere enn ti ppm kan også skade motoren og etterbehandlingssystemet for eksos. Derfor må det alltid brukes riktig drivstoff som spesifisert av produsenten.


Hold partikkelfiltrene rene og åpne

Lastebiler med Euro 6-motorer er utstyrt med et partikkelfilter, også kjent som et dieselpartikkelfilter (DPF), som fjerner sot fra eksosgasser for å overholde gjeldende Euro 6-utslippslovgivning. Feil vedlikehold kan imidlertid øke drivstofforbruket med opptil to prosent. Det kan også føre til økt motorslitasje, utslipp som overskrider Euro 6-standardene, skade på filteret og uforutsett driftsstans.

Bruk alltid riktig drivstoff og olje som spesifisert av produsenten for å unngå dette. Ellers risikerer du å tette og skade dieselpartikkelfilteret. Partikkelfilteret bør også rengjøres regelmessig i henhold til prosedyren beskrevet av produsenten.


Hold oljetemperaturen helt perfekt

Riktig oljetemperatur i girkassen senker motstanden og har en positiv effekt på drivstofføkonomien. Ved temperaturer på opptil 20°C (og før kjøretøyet har blitt kjørt over en lengre periode – omtrent en time) varmes oljen opp av en oljekjøler, som sparer opptil 0,3 prosent drivstoff. I varmere omgivelser forhindrer oljekjøleren også at giroljen overopphetes, slik at det blir mindre slitasje på delene.

Det er viktig å bruke den anbefalte oljen med riktig viskositet og tykkelse. Dette gjelder også motor- og akseloljen.


Se opp for luftlekkasjer

Når det oppstår lekkasje i trykkluftbremsesystemet, kan drivstofforbruket øke med opptil to prosent avhengig av lekkasjens størrelse. Dette fordi kompressoren må slås på ved lekkasje, noe som krever cirka 15 hestekrefter fra motoren. Det er alltid en viss grad av luftlekkasje, for eksempel når en lastebil står parkert over natten eller i ukentlige hvileperioder. Men når en betydelig mengde luft går tapt under kortere pauser, indikerer dette at det er en større lekkasje. Risikoen for luftlekkasje er spesielt høy på tilhengerkoblinger.


Sørg for at hjulene er justert

Feiljustert for- og bakaksel fører til ustabil styring og økt luftmotstand. På en standard trekkvogn kan dette øke drivstofforbruket med opptil tre prosent. Det blir enda høyere hvis tilhengeren heller ikke er riktig justert. Hvis ingen av tilhengerakslene er riktig justert, kan drivstofforbruket bli betydelig høyere.


Pump opp dekkene til riktig trykk

For lite luft i dekkene vil øke rullemotstanden, noe som vil øke drivstofforbruket. Tester viser at dekktrykk som er bare én bar for lavt kan øke drivstofforbruket med to prosent. Det kan også redusere dekkets levetid med rundt 20 prosent.


Hver av disse små prosentene kan raskt bli til en betydelig kostnad, og kombinert kan de bety mye for bunnlinjen. Det er bare nok en grunn til at regelmessig service er viktig.


Les mer om Volvo Trucks' tjenester.