Lastebiler

Norge

×

Seks måter å øke lastebilens oppetid på

| 3 min | 3 min
Hvert minutt med nedetid betyr tapte inntekter. Her er seks måter som kan bidra til å holde kjøretøyet på veien så lenge som mulig, fra det enkle til å utnytte alle fordelene med tilkoblede tjenester.
Menn snakker foran en lastebil og ser på et nettbrett

Den mest effektive måten å unngå et havari på er å være proaktiv og iverksette forebyggende tiltak for å unngå at det oppstår i utgangspunktet. Fremskritt innen teknologi og tilkobling betyr at det allerede finnes en rekke tilkoblede tjenester som kan bidra til å forutsi og forhindre havari.


Samtidig er sporadisk nedetid fortsatt en uunngåelig del av bransjen, så det er viktig å alltid være forberedt på det verste og klar til å reagere når det oppstår en driftsstans.


Med riktig støtte kan rundt 80 prosent av forventede havarier unngås eller i det minste reduseres gjennom proaktive tiltak, mens reaktive tiltak bidrar til å redusere konsekvensene når de skjer.


1. Daglige inspeksjoner.
Det første og enkleste tiltaket du kan gjøre for å proaktivt unngå et havari, er å foreta en rask visuell inspeksjon av kjøretøyet ditt ved starten av hver dag. Det å investere noen få minutter om dagen kan spare deg for mye tid og penger i det lange løp hvis det hjelper deg å oppdage en defekt eller feil tidlig.


2. Skreddersy serviceplanen din slik at den passer til kjøretøyet ditt.
Hvor ofte en lastebil skal på service avhenger av hvordan den brukes, og det kan variere avhengig av ulike faktorer. Ideelt sett vil du ha en serviceplan som sikrer at lastebilen din alltid er i god stand, men som også minimerer tiden du bruker på verkstedet. Selv om lastebiler tradisjonelt gjennomgår service i henhold til forhåndsinnstilte intervaller, gjør de tilkoblede tjenestene det mulig å optimalisere en skreddersydd serviceplan basert på kjøretøyets faktiske bruk og tilstand. På denne måten kan et planlagt servicebesøk fremskyndes ved behov, eller utsettes hvis det ikke er behov.


3. Invester i sanntidsovervåking.
Tilkobling gjør det også mulig å kontinuerlig overvåke kjøretøy og individuelle komponenter, og oppdage feil før de forårsaker havari. Det er verdt å utforske alternativene som er tilgjengelige for deg, da en investering i en slik tjeneste raskt kan lønne seg. Et planlagt verkstedbesøk vil alltid være billigere og enklere å administrere enn et uventet havari midt i et oppdrag.


4. Oppdater kjøretøyets programvare eksternt.
I moderne kjøretøy er programvareoppdateringer en stadig viktigere del av ethvert servicebesøk – og dette trenger ikke nødvendigvis å gjøres på et verksted. Ved å finne en leverandør som kan tilby en slik tjeneste, kan du redusere antall verkstedbesøk.


5. Finn en servicekontrakt som passer deg og dine behov.
De fleste produsenter tilbyr en rekke servicekontrakter med ulike grader av støtte. Det beste alternativet for deg vil avhenge av dine unike behov, men til syvende og sist bør du finne et nivå som gir deg full trygghet uten å investere i unødvendige tjenester.

Der det er aktuelt, er det greit å ha én serviceavtale som dekker hele kjøretøyet – lastebil samt påbygg eller tilhenger – for å unngå separate besøk på ulike verksteder.


6. Få den riktige hjelpen når havariet oppstår.
Når det skjer, og uansett hvor det skjer, når lastebilen din havarerer, må du ha tilgang til havariassistanse og tauing. Tilbyr leverandøren din støtte i løpet av de timene kjøretøyet ditt er i drift? Dekker de områdene du opererer i? Og kan du snakke med noen på ditt eget språk hvis du er i utlandet? Det er også verdt å spørre hvilke garantier de kan tilby i forhold til hvor lang tid det vil ta å få kjøretøyet tilbake på veien, eller hvilken kompensasjon de kan tilby dersom disse garantiene ikke oppfylles.

Relaterte artikler