Volvo Trucks utvikler fortløpende sine aktive sikkerhetssystemer for å beskytte myke trafikanter, som syklister og fotgjengere, med mål om å komme stadig nærmere selskapets langsiktige visjon om null ulykker som involverer lastebiler fra Volvo.
Det siste eksempelet er Volvos Active Side Collision Avoidance Support, hvor det viktige ordet er aktiv. Dette er en videreutvikling av et eksisterende sikkerhetssystem, hvor den aktive bremsefunksjonen er kommet til. Ved å bruke radarsensorer for å oppdage syklister som nærmer seg kan systemet advare sjåføren, og hvis det blir nødvendig kan systemet nå også aktivt bremse lastebilen for å unngå en kollisjon med syklister når lastebilen svinger mot passasjersiden.
– Lastebiler er involvert i 15 prosent av ulykkene med dødsfall og bytrafikken kan være utfordrende, selv for de mest erfarne lastebilsjåførene, sier Anna Wrige Berling, direktør for trafikk og produktsikkerhet i Volvo Trucks. – Hos Volvo Trucks jobber vi kontinuerlig med å forbedre hvordan våre lastebiler yter innen sikkerhet for å beskytte både sjåføren og andre trafikanter. Dette sikkerhetssystemet er rettet mot å verne om syklister i bymiljøet og representerer en av de siste innovasjonene våre, som tar oss ett skritt nærmere den langsiktige visjonen vår om null ulykker som involverer lastebiler fra Volvo.
Active Side Collision Avoidance Support blir mulig å bestille for kunder fra november 2024 på modellene i Volvo FH-, FM- og FMX-seriene i alle markeder på verdensbasis.
Neste generasjon nødbremsesystem – flere år i forkant av lovgivningen
Det neste systemet er Volvo Trucks’ neste generasjon Kollisjonsvarsler med nødbrems. Dette systemet ble lansert i 2012 og har blitt stadig forbedret siden da. Det bruker både kamera- og radarsensorer for å overvåke trafikken foran lastebilen, og hvis det oppdager en fare for kollisjon vil systemet først varsle sjåføren og, hvis det er nødvendig, automatisk bremse for å unngå eller begrense kollisjonen.
Med de siste forbedringene kan systemet, i tillegg til andre kjøretøy, nå også oppdage, varsle om og bremse for fotgjengere og syklister. Systemet er godkjent for det nye og strengere EU-regelverket* for avanserte nødbremsesystemer som ikke blir gyldige før i 2028. I tillegg overgår systemet fra Volvo Trucks kravene i det kommende regelverket når det gjelder hvilke trafikksituasjoner det er utformet for å dekke.
– Vi er glade for de lovpålagte kravene blir innført i tråd med vår egen visjon om null ulykker, sier Anna Wrige Berling. – Men hos Volvo venter vi ikke på lovgivningen – vi fortsetter å utvikle og overgå de lovpålagte kravene med nye funksjoner som bygger opp under våre ambisiøse mål.
Dette nødbremsesystemet blir standardutstyr i Europa på alle Volvo FH-serie-, FM- og FMX-lastebiler fra 2025 og blir tilgjengelig som tilvalg globalt.
Link til høyoppløselige bilder
Link til Volvo-artikler om sikkerhet:
Seks typiske lastebilulykker – dette er hva de forteller oss
Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2024 ble det levert omtrent 134 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.