Volvos bestselgende lastebil feirer 30 år med innovasjon

Vi feirer i dag at det er 30 år siden Volvo Trucks introduserte Volvo FH, selskapets bestselgende lastebil noensinne. Siden starten har Volvos flaggskipmodell stått tydelig fram med sitt distinkte design, både utvendig og innvendig, suveren komfort for sjåføren og teknisk avanserte løsninger innen effektivitet og sikkerhet.
Volvos bestselgende lastebil feirer 30 år med innovasjon
Volvo Trucks har solgt nesten 1,4 millioner av sitt flaggskip Volvo FH på verdensbasis.

Volvo FH er en av de mest vellykkede modellene i bransjen noensinne, med nesten 1,4 millioner lastebiler solgt i rundt 80 markeder i hele verden. Da Volvo FH ble lansert i 1993 var det en helt ny bil fra topp til tå, med enestående kjørbarhet og drivstoffeffektivitet, og den satte raskt en ny standard innen lastebiltransport. 30 år senere har Volvo FH virkelig blitt et ikon.

– Volvo FH er et perfekt eksempel på en kundefokusert innstilling og en modell som har strukket grensene i 30 år. Vi har aldri sluttet å forbedre denne lastebilen på viktige områder som sjåførkomfort, forbruk, sikkerhet og produktivitet. Jeg er veldig glad for at kundene våre kan bestille Volvo FH som elektrisk, gassdrevet og diesel i dag, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Ledende innen banebrytende innovasjon fra starten av

Volvo FH har vært og er fortsatt ledende innen innovasjon. Den ble lansert med et helt nytt chassis, som var utformet for å gjøre det enkelt og fleksibelt å tilpasse til forskjellige bruksområder. Den banebrytende drivlinjen hadde en helt ny 12-liters motor (16 liter i FH16) og det helt nye førerhuset hadde enestående aerodynamikk og komfort for sjåføren.

Innovasjonene har fortsatt gjennom årene, alltid med utgangspunkt i Volvos verdier innen sikkerhet, kvalitet og hensyn til miljøet. Milepæler i løpet av 30 år med innovasjon inkluderer airbag for sjåføren, den automatiske girkassen I-Shift og Volvo Dynamic Steering, som gir uanstrengt styring og fantastisk manøvrerbarhet.

På utsiden av bilen er Volvos teknologi og design brukt for å gi verdifulle fordeler for sjåføren. For eksempel speilene, som med sitt unike og slanke design gir bedre sikt for sjåføren og de V-formede hovedlyktene, som gir både bedre synlighet og komfort for sjåføren, samtidig som de gir bilen sitt distinkte utseende.

– Den første generasjonen av Volvo FH var revolusjonerende og forandret forståelsen av en moderne lastebil totalt. Siden da har vi fortsatt å sette nye standarder innen lastebiltransport og har lansert fem nye generasjoner av lastebilen. Vår suksessformel har vært å bruke den aller siste teknologien på en måte som alltid gir klare fordeler for våre kunder og sjåfører. Det at Volvo FH er den eneste lastebilen som er blitt kåret til «International Truck of the Year» tre ganger er et bevis på at vi har lykkes med kontinuerlig forbedring og evolusjon, sier Ylva Dalerstedt, leder for langtransportsegmentet i Volvo Trucks.

Mer informasjon om Volvo FH:

LINK til høyoppløselige bilder

Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.