Volvo Trucks og DFDS samarbeider om elektrisk transport i forsyningskjeden

DFDS, Nord-Europas største transport- og logistikkselskap, og Volvo Trucks går sammen om å elektrifisere tungtransport. Som et første skritt vil DFDS drive en helelektrisk lastebil for å levere deler til Volvo lastebilfabrikk i nærheten av Gøteborg. Initiativet markerer et viktig skritt for å bygge en fossilfri forsyningskjede for Volvokonsernet.
DFDS blir blant de første til å sette en Volvo FM Electric i kommersiell trafikk. Lastebilen skal levere forsyninger til Volvos lastebilfabrikk i Gøteborg.

– Jeg er veldig glad og stolt over å samarbeide med DFDS på denne reisen mot mer bærekraftig transport. Volvo Group har satt seg som mål å bygge en fossilfri forsyningskjede, og dette er en viktig milepæl på veien, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Volvo Trucks kunngjorde nylig salgsstarten av tre nye tunge helelektriske lastebiler. En av dem er Volvo FM Electric, som DFDS vil være en av de første å sette i kommersiell trafikk. Fra sommeren vil lastebilen levere forsyninger til Volvos lastebilfabrikk i Gøteborg. I starten vil den kjøre 120 kilometer per dag.

– Dette elektriske fullskalaprosjektet viser tydelig hvor seriøst DFDS deltar i skiftet mot elektrisk mobilitet og en mer bærekraftig transportvirksomhet, sier Niklas Andersson, konserndirektør og sjef for DFDS' logistikkavdeling.

Volvo Group er en av de største produsentene av lastebiler og andre biler i verden – og dermed også en stor transportkjøper. Målet er å bygge en fossilfri forsyningskjede.

– Vårt felles mål er å lære av hverandre og få fordypet, nyttig innsikt i viktige temaer som batterikapasitet, ruteplanlegging, lading, sjåførens opplevelser og mye mer. Å kjøre elektrisk er så mye mer enn bare en lastebil – det er en total løsning, sier Roger Alm.

Kraftig ladestasjon

For å fremtidssikre investeringen, bestemte DFDS seg for å bygge den kraftigste ladestasjonen på markedet ved sitt hjemdepot i Gøteborg, med en kapasitet på 350 kW.

– Vi er i starten av vår e-mobilitetsreise og forstår at ladekapasitet er viktig. Erfaringen med Volvo vil være verdifull når vi øker omfanget, slik at vi kan evaluere bilens batterikapasitet basert på ruter og individuelle oppgaver, fortsetter Niklas Andersson.

Mest komplette serie i bransjen

Med salgsstart av de tre nye tunge elektriske lastebilmodellene – Volvo FH, FM og FMX har Volvo Trucks nå en imponerende serie med fem mellomstore og tunge elektriske lastebiler for det norske markedet. Dette er for tiden den mest komplette kommersielle elektriske lastebilserien i bransjen.

– Med introduksjonen av disse nye helelektriske kjøretøyene, med høyere lastekapasitet og kraftigere drivlinjer, mener vi tiden er inne for en rask oppsving i elektrifiseringen av tung veitransport, avslutter Roger Alm.

Fakta om Volvo Trucks elektriske serie

Produksjonen av de nye elektriske Volvo FH-, FM- og FMX-modellene for Europa starter i andre halvdel av 2022. De slår følge Volvo FL Electric og Volvo FE Electric for bytransport som har vært i serieproduksjon siden 2019 for det samme markedet. I Nord-Amerika startet salget av Volvo VNR Electric i desember 2020.

Last ned høyoppløselige bilder

Relatert pressemelding: Volvo Trucks nå klar til å elektrifisere en stor del av varetransporten

Mer informasjon på temaside om elektriske lastebiler

Film om de nye elektriske tunge lastebilene