Volvo Trucks nå klar til å elektrifisere en stor del av varetransporten

Salget av tre nye helelektriske tunge lastebilmodeller starter i år og Volvo Trucks mener tiden er inne for et raskt oppsving i elektrifiseringen av tungtransport. Det optimistiske synet på fremtiden er basert på Volvos elektriske lastebilers evne til å møte et bredt spekter av transportbehov. I EU kan for eksempel nesten halvparten av all lastebiltransport bli elektrifisert i nær fremtid.
Volvo Trucks nå klar til å elektrifisere en stor del av varetransporten
Med tilskuddet av tre nye produkter kan Volvo Trucks' elektriske portefølje gi et viktig bidrag for å redusere klimapåvirkningen fra godstransport.

Store nasjonale og internasjonale transportkjøpere viser stor interesse for elektriske kjøretøy. Denne interessen er drevet av deres egne ambisiøse klimamål og forbrukernes krav om mindre CO2-uslipp og renere transport.

– Flere og flere transportselskaper innser at de må starte elektrifiseringsreisen nå, både med tanke på miljøet og av konkurransemessige årsaker for å tilfredsstille kundenes krav til bærekraftig frakt. Med et vårt brede og omfattende tilbud er det helt klart mulig for langt flere transportselskaper å gå over til elektrisk transport, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Tre nye tunge lastebiler i den elektriske serien

Når de nye elektriske Volvo FH- og Volvo FM-modellene kommer i salg, blir elektrifisert transport ikke bare mulig for byområder, men også for regional trafikk mellom byer. I tillegg gjør den nye elektriske Volvo FMX-modellen det enklere å gjøre anleggstransport både mer stillegående og renere.
Produksjonen av de nye elektriske modellene for Europa starter andre halvår i 2022. De nye modellene komplementerer Volvo FL Electric og Volvo FE Electric for bytransport, som har vært i serieproduksjon siden 2019 for det samme markedet. I Nord-Amerika startet salget av Volvo VNR Electric i desember 2020. Med salgsstart av de nye lastebilmodellene har Volvo Trucks nå en serie med seks middels tunge og tunge elektriske lastebiler, noe som gjør den til den mest komplette serien med elektriske lastebiler i bransjen.

Kan dekke nesten halvparten av EUs transportbehov

Med tilskuddet av de nye lastebilene med høyere lastekapasitet, kraftigere drivlinjer og rekkevidde på opptil 300 km, kunne Volvo Trucks' elektriske portefølje dekket rundt 45 prosent av all varetransport i Europa i dag.* Dette gjør det mulig å yte et viktig bidrag for å redusere klimapåvirkningen fra godstransport, som ifølge offisiell statistikk står for om lag 6 prosent av det totale CO2-utslippet i EU.

– Det er et enormt potensial for å elektrifisere lastebiltransporten i Europa, og også i andre deler av verden, i den nærmeste fremtiden, sier Roger Alm. – For å bevise dette har vi satt oss det ambisiøse målet om at elektriske lastebiler skal stå for halvparten av salget vårt innen 2030. Og disse tre nye tunge lastebilene vi nå lanserer, markerer et gigantisk skritt mot å nå dette målet.

Stort utvalg av elektriske løsninger

I tillegg til elektriske kjøretøy inkluderer Volvo Trucks' elektrifiseringsprogram et komplett økosystem med mange service-, vedlikeholds- og finansieringsløsninger, samt andre alternativer som kan bidra til en enklere og raskere overgang til elektrifisert transport. Denne helhetsstrategien vil hjelpe kundene med å holde seg produktive og ha kontroll over sin nye elektriske transportflåte.

– Disse helelektriske transportløsningene som vi kan tilby sammen med vårt globale nettverk av forhandlere og serviceverksteder, vil spille en viktig rolle for å sikre kundenes suksess, mener Roger Alm.

Lastebiler drevet av hydrogenbrenselceller er det neste

Ser vi enda lenger frem, vil til og med langtransport kunne gjøres med elektriske kjøretøy. For å møte de utfordrende kravene til både høy lastekapasitet og mye lengre rekkevidde, planlegger Volvo Trucks å bruke hydrogenbrenselceller til å generere elektrisiteten.

– Denne teknologien utvikler seg raskt, og vår ambisjon er også å gjøre de lange kjøreavstandene elektrifiserte, ved å bruke både batterier og brenselceller, sier Roger Alm. – Målet vårt er å begynne å selge lastebiler med brenselceller i andre del av dette tiåret, og vi er sikre på at vi kan få dette til.

Utvalget elektriske kjøretøy fra Volvo Trucks for det europeiske markedet

Modeller

• Volvo FH Electric, for regional transport og transport mellom byer.
  • Volvo FM Electric, en allsidig lastebil for tung lokaltransport og regional distribusjon.
  • Volvo FMX Electric, for renere og mer stillegående anleggstransport.
  • Volvo FE Electric, for lokal distribusjon og bydistribusjon, avfallstransport.
  • Volvo FL Electric, for lokal distribusjon og bydistribusjon.
  • Programmet inkluderer også Volvo VNR Electric for det nordamerikanske markedet.

Tekniske fakta

• Volvo FH, FM og FMX Electric: Rekkevidde opptil 300 km. Kontinuerlig effekt 490 kW. Maks. dreiemoment 2400 Nm. Batterikapasitet opptil 540 kWh. Totalvekt opptil 44 tonn.
  • Volvo FE Electric: Rekkevidde opptil 200 km. Kontinuerlig effekt 330 kW. Maks. dreiemoment opptil 850 Nm. Batterikapasitet opptil 264 kWh. Totalvekt 27 tonn.
  • Volvo FL Electric: Rekkevidde opptil 300 km. Kontinuerlig effekt 165 kW. Maks. dreiemoment opptil 425 Nm. Batterikapasitet opptil 396 kWh. Totalvekt 16 tonn.

* Ifølge Eurostat-statistikken «Road Freight Transport by distance» (2018), reiste 45 prosent av alt gods som ble transportert på vei i Europa en avstand på mindre enn 300 kilometer.

Mer informasjon om Volvos elektriske lastebiler