Lastebiler

Norge

×
Volvo Trucks lanserer en ny generasjon tunge lastebiler med sjåføren i fokus
Volvo Trucks introduserer fire nye lastebiler med et sterkt fokus på førermiljøet, sikkerhet og produktivitet. – Vi er svært stolte av denne store fremtidsrettede investeringen. Målet vårt er å være kundenes beste forretningspartner ved å gjøre dem enda mer konkurransedyktige og hjelpe dem med å tiltrekke seg de beste sjåførene i et stadig tøffere marked, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks. De fire tunge lastebilene, Volvo FH, FH16, FM og FMX, representerer omtrent to tredjedeler av Volvo Trucks' leveranser.
R2A8182 Den nye serien med tunge lastebiler fra Volvo Trucks

Volvo Trucks lanserer fire nye tunge lastebiler med et sterkt fokus på førermiljøet, sikkerhet og produktivitet.

En forventet økende etterspørsel etter transport legger press på tilgjengeligheten til dyktige sjåfører over hele verden. I Europa viser for eksempel estimater at rundt 20 prosent av alle sjåførjobber er ledige. For å hjelpe kunder med å rekruttere og beholde de beste sjåførene, har Volvo Trucks fokusert sterkt på å utvikle de nye lastebilene for å gjøre dem tryggere, mer effektive og mer attraktive arbeidsverktøy for kvalifiserte sjåfører.

– Sjåfører som håndterer lastebilen sin trygt og effektivt er en uvurderlig ressurs for ethvert transportselskap. Ansvarlig kjøreatferd kan bidra til å redusere CO2-utslippene og drivstoffkostnadene, samt bidra til å redusere risikoen for ulykker, personskader og ikke planlagt driftsstans. Våre nye lastebiler vil hjelpe sjåførene til å jobbe enda mer trygt og produktivt og gi kundene våre sterkere argumenter når de konkurrerer om å tiltrekke seg de beste sjåførene, fortsetter Roger Alm.  

De forskjellige lastebilmodellene i Volvo Trucks-serien er tilgjengelige med mange forskjellige førerhusmodeller og kan optimaliseres for et bredt spekter av bruksområder. I langtransportbiler er førerhuset ofte sjåførens andre hjem. I regionale transportbiler fungerer det ofte som et mobilt kontor, mens lastebilene i anleggsbransjen er robuste, praktiske arbeidsverktøy. Derfor var sikt, komfort, ergonomi, støynivå, manøvrerbarhet og sikkerhet viktige samlingspunkter når vi utviklet alle de nye lastebilmodellene. Lastebilens ytre er også oppgradert for å gjenspeile de nye lastebilenes egenskaper og skape en attraktiv helhetlig design.

Nytt førerhus, som tilbyr mer plass og forbedret sikt – Volvo FM og Volvo FMX
 De nye Volvo FM og Volvo FMX har et helt nytt førerhus, samt mange av de samme instrumentpanelfunksjonene som de større Volvo-modellene. Deres indre volum er økt med opptil en kubikk, noe som gir bedre komfort og mer arbeidsrom. Sikten er nå enda bedre på grunn av større vinduer, en senket dørlinje og nye speil.

Rattet er utstyrt med en tiltfunksjon som gjør at kjørestillingen kan justeres individuelt i større grad. Den nedre køyen i det lange førerhuset er plassert høyere opp enn tidligere, noe som gir høyere komfort og skaper ekstra lagringsplass under. Det korte førerhuset har et nytt 40-liters oppbevaringsrom med innvendig belysning på bakveggen. Førerhuskomforten forbedres ytterligere gjennom forsterket isolasjon som hjelper til med å stenge ute kulde, varme og støy, mens et sensorkontrollert klimaanlegg med et karbonfilter fremmer god luftkvalitet under alle forhold.

Alle modeller utstyrt med et nytt sjåførgrensesnitt
 Førerplassen har nå et helt nytt grensesnitt for informasjon og kommunikasjon, som tar sikte på å gjøre det lettere å få oversikt og administrere forskjellige funksjoner, og skape mindre stress og distraksjon. Instrumentpanelet er heldigitalt, med en 12-tommers skjerm som gjør det enkelt for sjåføren å velge informasjonen som trengs når som helst. Innen rekkevidde for sjåføren er det et 9-tommers sidepanel tilgjengelig for infotainment, navigasjon, transportinformasjon og kameraovervåking. Funksjonene kan styres via knapper på rattet, ved hjelp av talestyring eller via berøringsskjermen og skjermens kontrollpanel.

Forbedrede sikkerhetssystemer for å unngå ulykker
 Sikkerheten er forbedret ytterligere med funksjoner som adaptivt fjernlys på Volvo FH og Volvo FH16, en løsning hvor Volvo Trucks er den første lastebilprodusenten som har lansert.  Systemet forbedrer sikkerheten for alle trafikanter ved automatisk å deaktivere utvalgte deler av LED-fjernlyset når lastebilen nærmer seg møtende trafikk eller et annet kjøretøy bakfra.

Kjøringen forenkles også med en forbedret adaptiv cruisekontroll for hastigheter ned til 0 km/t og cruisekontroll for nedoverbakker som automatisk aktiverer hjulbremsene når det er nødvendig med ekstra bremsekraft for å opprettholde konstant utforhastighet. Det elektronisk styrte bremsesystemet (EBS), som er en forutsetning for sikkerhetsfunksjoner som kollisjonsvarsler med full autobrems og elektronisk stabilitetskontroll, kommer nå som standard på den nye lastebilen. Volvo Dynamic Steering, med sikkerhetssystemene kjørefeltvarsler og retningsstabilitet, er også tilgjengelig som ekstrautstyr. Et system for gjenkjennelse av veiskilt oppdager veiskilt, for eksempel forbikjøringsbegrensninger, veitype og fartsgrenser, og viser dem på instrumentpanelet.

Sikten kan forbedres ytterligere ved å legge til et hjørnekamera på passasjersiden som gir et utfyllende bilde av siden til lastebilen på sidepanelet.

Effektive motorer og alternative drivlinjer
 Både miljø og økonomi er viktige faktorer for transportfirmaer. Siden det ikke vil være én enkelt energikilde som løser alle klimaendringsspørsmål, og siden forskjellige transportsegmenter og oppdrag vil kreve en rekke løsninger, vil flere typer drivlinjer fortsette å eksistere parallelt i overskuelig fremtid.

I mange markeder er Volvo FH og Volvo FM tilgjengelig med en Euro 6-kompatibel gassdrevet LNG-motor som tilbyr drivstoffeffektivitet og ytelse på nivå med Volvos tilsvarende dieselbiler, men med en langt lavere klimapåvirkning. Gassmotoren kan kjøre på enten biogass, noe som kutter CO2-utslippene med opptil 100 prosent, eller naturgass som reduserer CO2-utslippene med opptil 20 prosent sammenlignet med Volvos tilsvarende dieselbiler. Dette gjelder utslipp fra kjøretøyet under bruk, også kjent som «tank til hjul».

Nye Volvo FH kan også skreddersys med en ny effektiv Euro 6-dieselmotor, som er inkludert i I-Save-pakken som muliggjør betydelige drivstoff- og CO2-besparelser. I langtransport, for eksempel, kombinerer nye Volvo FH med I-Save den nye D13TC-motoren med en pakke med funksjoner og kan gi drivstoffbesparelser på opptil 7 %*. Det har også vært forbedringer for Euro 3- og 5-versjonene med funksjoner som Volvo Torque Assist.

* Kravet til drivstoff-forbedring beregnes ved å sammenligne kostnader for diesel og AdBlue for D13TC Euro 6 trinn D med drivstoffpakken for langtransport (I-Save) med D13 eSCR Euro 6 trinn D uten drivstoffpakken for langtransport. Faktisk drivstofføkonomi kan variere avhengig av mange faktorer, som sjåførens erfaring, bruk av cruisekontroll, kjøretøyspesifikasjon, last, faktisk topografi, vedlikehold av kjøretøy og værforhold.

Se video av alle nye lastebiler (Youtube) 
Bilder av høy og lav oppløsning
Se flere pressemeldinger fra lanseringen: Volvo FH16, Volvo FM og Volvo FMX

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn-Inge Haugan
PR- og kommunikasjonsdirektør, Volvo Norge AS
E-post: bjorn-inge.haugan@volvo.com
Tlf: +47 97 97 79 97

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2100 servicepunkter i mer enn 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 14 land over hele verden. I 2019 ble det solgt ca. 131 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester. Alt Volvo Trucks gjør, er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.