Volvo Trucks introduserer den nye Volvo FH16 – Kombinerer komfort med kraft, for overlegen produktivitet

Volvo Trucks har lansert en ny generasjon av Volvo FH16, som kombinerer nye sikkerhetsfunksjoner, et sjåførfokusert arbeidsmiljø og de nyeste teknologiene for å gi kundene økt produktivitet. Den nye flaggskipsmodellen tilhører Volvo Trucks' neste generasjons kjøretøy konstruert med sjåføren i tankene.
Volvo Trucks introduserer den nye Volvo FH16
– Volvo FH16 kan håndtere de mest krevende bruksområdene, og samtidig gi kunder og sjåfører det beste av alt, erklærer Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

– Volvo FH16 er et virkelig førsteklasses produkt som kan håndtere de mest krevende bruksområdene, og samtidig gi kunder og sjåfører det beste av alt, erklærer Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks. – Med den nye generasjonen har vi laget en pakke som ikke sparer på noe når det gjelder kraft og drivstoffeffektivitet, komfort og stil.

– Volvo FH16 leverer alt du forventer av en Volvo-lastebil, og mer, og styrker dermed vår posisjon som merkevaren for tunge, krevende langtransportoperasjoner, legger han til.

Et stilig ytre gjenspeiler intelligente teknologier
 Utsiden av den nye lastebilen er preget av V-formede frontlykter, som har krystallignende effekter for å gjenspeile den intelligente teknologien lastebilene er bygget på. Den sterke karakteren og arven etter flaggskipsmodellen Volvo FH16 er forbedret med grillen med fossefalltema, mens frontlyktpanelene er blitt plassert litt utover for å gi kjøretøyet både forbedret aerodynamikk og et selvsikkert utseende.

– I nye Volvo FH16 har vi gjenskapt de mest ikoniske designelementene fra våre tidligere generasjoner og forbedret dem ytterligere. Med de nye høyteknologiske frontlyktene, for eksempel, har vi tatt vår sterke lysidentitet til neste nivå, mens hele fronten på lastebilen er omarbeidet for å formidle et kraftigere uttrykk, forklarer Ismail Ovacik, sjefdesigner for Volvo Trucks.

– Eksteriøret på Volvo FH16 er dristigere, mer sofistikert og selvsikkert, og gjenspeiler det faktum at denne lastebilen er mer tilkoblet og smartere enn noen gang før, sier han.

Et oppdatert førermiljø sentrert rundt mennesket
 Interiøret i nye Volvo FH16 er utformet spesielt med tanke på sjåfører, og oppdatert med nye aksentfarger og dekor som har både utseendet og følelsen av kvalitet og eksklusivitet. Det oppgraderte instrumentbordet inneholder praktiske nye oppbevaringsplasser og et heldigitalt 12-tommers instrumentpanel med høy oppløsning. Sjåføren kan velge mellom fire forskjellige skjermvisninger, avhengig av kjøresituasjonen og informasjonen de ønsker å vise.

Førermiljøet kan utstyres med et 9-tommers sidepanel som gir infotainment, navigasjonshjelp, transportinformasjon og kameraovervåking. Skjermen er lett tilgjengelig fra sjåførens stilling. Den kan brukes på flere måter: med de intuitivt plasserte knappene på rattet, gjennom talestyring, eller direkte via berøringsskjermen og skjermkontrollpanelet.

Både instrumentpanelet og sidepanelet fungerer på mange språk.

I de nye lastebilene har I-Shift girspaken blitt omgjort til en førsteklasses standard og inkluderer opplyste girvalgssymboler og nye kjøremoduser for optimal ytelse.

Forbedret manøvrerbarhet og produktivitet
 Økt lastekapasitet på forakselen, og løpe- og pusheraksler med bedre styrevinkler, forbedrer både manøvrerbarheten og produktiviteten til nye Volvo FH16. En ny boggi på 38 tonn er også tilgjengelig for spesielt krevende operasjoner.

Ny sikkerhetsfunksjon: Adaptive fjernlys
 Nye Volvo FH16 har adaptive fjernlys som forbedrer sikkerheten for alle trafikanter ved automatisk å deaktivere utvalgte deler av LED-fjernlyset når lastebilen nærmer seg møtende trafikk eller et annet kjøretøy bakfra. Fjernlyset justeres når kameraet og radaren oppdager andre kjøretøy eller når kameraet oppdager endringer i lysmengden rundt lastebilen.

Sikkerheten forbedres ytterligere med cruisekontroll for nedoverbakker, som setter en maksimal hastighet for å forhindre uønsket akselerasjon når du kjører nedover, og adaptiv cruisekontroll som nå fungerer i alle hastigheter selv ned til null km/t.

Det elektronisk styrte bremsesystemet (EBS), som er en forutsetning for sikkerhetsfunksjoner som kollisjonsvarsler med full autobrems og elektronisk stabilitetskontroll, kommer nå som standard på den nye lastebilen. Volvo Dynamic Steering, med sikkerhetssystemene kjørefeltvarsler og retningsstabilitet, er også tilgjengelig som ekstrautstyr.

Nye Volvo FH16 har også et system for gjenkjenning av veiskilt som vises på instrumentpanelet. Systemet oppdager skilt som forbikjøringsrestriksjoner, veitype og fartsgrenser.

Sikten kan forbedres ytterligere ved å legge til et kamera på passasjersiden som gir et utfyllende bilde av siden til lastebilen på sidepanelet.

Den perfekte kombinasjonen for krevende oppgaver
 Ved å kombinere en kraftig 16-liters motor på opptil 750 hk, med forbedret manøvrerbarhet, den nyeste sikkerhetsteknologien og bedre sjåførløsninger, gir nye Volvo FH16 overlegen produktivitet for de mest krevende transportoppgaver.

Ny servicekontrakt hjelper kundene med å forbedre kontantstrømmen
 Den raske utviklingen av tilkoblede tjenester gir transportører helt nye måter å øke kjøretøyets driftstid på og optimalisere kjøretøyutnyttelsen.

Volvo Trucks lanserer Volvo FlexiGold-kontrakten som tilbyr samme dekning som Volvo Gold-kontrakten, til samme forutsigbare kostnader, men med mye større fleksibilitet til å tilpasse seg endrede forretningsbehov. De månedlige avgiftene varierer, takket være et fleksibilitetsområde på 40 % for den estimerte årlige kjørelengden. Dette gir transportører større fleksibilitet til å tilpasse driften til sesongendringer og svingende etterspørsel.

– Mange transportselskaper uttrykker et behov for større fleksibilitet når det gjelder servicekontrakter. Vi har nå teknologien til å gjøre dynamiske og tilkoblede løsninger som dette mulig», sier Thomas Niemeijer, forretningsutviklingsansvarlig, servicekontrakter, Volvo Trucks.

Volvo FlexiGold-servicekontrakten er tilgjengelig i utvalgte markeder og vil gradvis rulles ut til nye markeder.

Fakta om nye Volvo FH16

• Førerhus: Lavt, langt førerhus, langt førerhus, Globetrotter-førerhus, Globetrotter XL og Globetrotter XXL. Utvendige og innvendige dekoralternativer for individuell tilpasning.
 • Motorvarianter: Dieselmotorer er tilgjengelige med forskjellige utslippsstandarder. D16K med Euro 6 trinn D er tilgjengelig med 550 hk / 2800 Nm, 650 hk / 3150 Nm og 750 hk / 3550 Nm.
 • Girskiftesystem: I-Shift med programvarepakker for forskjellige bruksområder.

Se video av nye FH16 (Youtube)
Bilder i høy og lav oppløsning
Se andre pressemeldinger fra lanseringen: Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX

Bjørn-Inge Haugan
Direktør kommunikasjon, salg og marked
E-post: bjorn-inge.haugan@volvo.com
Tlf: +47 97 97 79 97

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2300 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2022 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.