Lastebiler

Volvo FH med I-Save blir enda mer effektiv og sparer opptil 10 prosent

Volvo FH med I-Save lanseres nå i en enda mer drivstoffeffektiv versjon som kan redusere drivstoffkostnadene med opptil ti prosent. Dette markerer en betydelig forbedring på tre prosentpoeng fra forrige generasjon.
Volvo FH med I-Save blir enda mer effektiv og sparer opptil 10 prosent
Det faktum at Volvo FH med I-Save kan redusere drivstoffkostnadene betraktelig sammenlignet med en lastebil uten I-Save utstyrt med Volvos konvensjonelle 13-liters motor, er bekreftet av uavhengige tester så vel som kundenes erfaringer.

«De aller fleste transportselskap vil gjerne senke drivstofforbruket og samtidig redusere CO2-utslippene, spesielt innen langtransport.  Med nye Volvo FH med I-Save gir vi transportører enda større muligheter til å redusere driftskostnadene og miljøpåvirkningen», sier Jessica Sandström, senior visepresident, produktadministrasjon hos Volvo Trucks.

Nye Volvo FH med I-Save er en del av Volvo Trucks' nye europeiske produktsortiment som ble introdusert i vår. I-Save inneholder mange drivstoffbesparende løsninger, hvorav den viktigste er Volvo D13TC-motoren. Volvos 13-liters Turbo Compound-motor, lansert i begynnelsen av 2019, er selskapets hittil mest drivstoffeffektive motor.

 

Med lanseringen av den første generasjonen Volvo FH med I-Save i 2019, viste Volvo Trucks at denne løsningen kunne redusere kostnadene for drivstoff – diesel og AdBlue – med opptil syv prosent sammenlignet med en lastebil uten I-Save utstyrt med Volvos konvensjonelle 13-liters motor. Dette tallet er bekreftet av uavhengige tester så vel som kundeerfaringer.

«Kombinasjonen av lavt drivstofforbruk, lavt støynivå og god kjørbarhet har fått en veldig positiv mottakelse. Mange transportører ser på Volvo FH med I-Save som et verktøy for å redusere karbonavtrykket», sier Jessica Sandström.

Med den nye generasjonen Volvo FH med I-Save har Volvo Trucks' produktutviklere redusert drivstofforbruket ytterligere. Gjennom å analysere brukerdata og oppdatere programvare har Volvo Trucks optimalisert balansen mellom drivstofforbruk og kjørbarhet, noe som fører til en ytterligere reduksjon i drivstofforbruket ved kjøring i Eco-modus.

I tillegg til en oppgradering av I-Save, har nye Volvo FH en mer aerodynamisk utforming og I-See har en ny funksjon som gjør det mulig for lastebilen å oppdage når det er effektivt for motoren å øke turtallet litt og deretter trille, selv på veier som ser flate ut for det menneskelige øyet – for å enda større drivstoffbesvarelser.

«Dette resultatet betyr at ved å velge nye Volvo FH med I-Save, kan transportører redusere drivstofforbruket med opptil ti prosent sammenlignet med en vanlig Volvo FH utstyrt med vår 13-liters motor med Euro 6 trinn D*. Enda større besparelser kan oppnås i praksis, siden de fleste kunder som kjøper nye Volvo FH med I-Save bytter fra eldre lastebiler med høyere drivstofforbruk», forklarer Jessica Sandström.

Drivstoffeffektiv med enestående kjørbarhet

Nye Volvo FH med I-Save representerer ikke bare et stort skritt fremover når det gjelder drivstofføkonomi. Lastebilens optimaliserte dreiemoment innen et bredt turtallsområde resulterer i jevn kjøring og leverer kraften som trengs for å opprettholde en høy og konstant gjennomsnittshastighet, selv i utfordrende topografi.

 

«Vi gjør det enklere og mer behagelig å kjøre drivstoffeffektivt, selv på kuperte veier. Nye Volvo FHs førermiljø i toppklasse hjelper også sjåførene til å prestere optimalt gjennom hele arbeidsskiftet», avslutter Jessica. 

 

Se video av Volvo FH med I-Shift gjennomgå drivstofftesting  av en tysk biljournalist på Green Truck Award-testruten nord for München.
 

Fakta om nye Volvo FH med I-Save

  • Nye Volvo FH med I-Save vil være tilgjengelig for bestilling i europeiske markeder fra september 2020
  • Volvos 13-liters motor med Turbo Compound-teknologi (Volvo D13TC) med 460 hk (2600 Nm) eller 500 hk (2800 Nm)
  • Kartbasert I-See – bruker informasjon om den planlagte ruten for å utnytte lastebilens kinetiske energi
  • I-Shift girsystem med programvare optimalisert for langtransport (Eco-modus)
  • I-Cruise med I-Roll, som regulerer hastigheten for å holde drivstofforbruket nede
  • Drivstoffeffektiv bakaksel
  • Tomgangsstopp
  • Variabel servostyringspumpe
  • Full spoilerpakke


* Forskjellen i drivstofforbruk beregnes ved å sammenligne kostnadene for diesel og AdBlue for I-Save: D13TC Euro 6 trinn D med drivstoffpakke for langtransport sammenlignet med D13 eSCR Euro 6 trinn D uten drivstoffpakke for langtransport. Faktisk drivstofføkonomi varierer avhengig av mange faktorer, som sjåførens erfaring, bruk av cruisekontroll, kjøretøyspesifikasjoner, last, faktisk topografi og gjeldende værforhold.

Bilder med høy oppløsning

Relaterte pressemeldinger:

2020-02-27: Volvo Trucks lanserer den nye Volvo FH – Neste generasjons lastebil konstruert med sjåføren i tankene

2019-03-07: Volvo FH med I-Save reduserer drivstoffkostnadene med opptil 7 %

Film: Volvo FH med I-Shift gjennomgår drivstofftesting

Se Volvo FH med I-Shift gjennomgå drivstofftesting av en tysk biljournalist på Green Truck Award-testruten nord for München.

 

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn-Inge Haugan
Direktør kommunikasjon, salg og marked 
E-post: bjorn-inge.haugan@volvo.com
Tlf: +47 97 97 79 97

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2300 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2022 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.