Fra damplokomotiver til smarttelefoner, historien er full av banebrytende teknologier som i starten ble møtt med latterliggjøring eller tvil. I dag er elektriske lastebiler i ferd med å gå samme vei. Skepsis til elektriske lastebiler er utbredt i transportbransjen, men historien viser at dette ofte er et helt naturlig steg på veien mot bredere utbredelse.
Gang på gang har nye løsninger blitt avfeid som upraktiske, unødvendige eller urealistiske, før de til slutt endret hverdagen fullstendig.
Allerede i 1937 pekte Gershwin-brødrene på noe gjenkjennelig: Nye ideer blir ofte møtt med latter og skepsis. I sangen They All Laughed trekkes Columbus, Edison og Wright-brødrene fram som eksempler på folk som ble ledd av, før de fikk rett. Poenget er enkelt: Det som virker usannsynlig i starten, blir ofte helt normalt etter hvert. Og da er det gjerne skeptikerne som står igjen uten svar.
Historien er full av lignende eksempler. Jernbanen ble sett på som farlig og upraktisk. Telefonen ble omtalt som unødvendig, «vi har jo budgutter». Både bilen, kinoen og lyspæren ble i sin tid avfeid som enten fiaskoer eller luksusprodukter.
I moderne tid møtte den samme tvilen digitalkameraet, smarttelefonen og til og med GPS-teknologien. I dag er elektriske lastebiler det nyeste kapitlet i denne lange historien om skepsis til ny teknologi i transportbransjen.
Ifølge Micco Grönholm, foreleser i markedsføring ved Handelshøyskolen ved Lunds universitet og ekspert på endrings- og innovasjonsprosesser, er skepsis ikke bare vanlig, den er dypt menneskelig.
– Hvis forfedrene våre hadde hoppet på alt nytt uten å nøle, ville mange ikke ha overlevd. Den samme mekanismen finnes fortsatt i dag, men nå utløses den av ny teknologi i stedet for ukjente bær i skogen, forklarer han.
Når elektrifisering av tungtransport diskuteres, aktiveres de samme psykologiske mekanismene som har fulgt innovasjoner gjennom historien.
Grönholm peker på tre perspektiver som forklarer hvorfor ny teknologi som elektriske lastebiler ofte møter motstand i starten: det psykologiske, det praktiske og det dømmende perspektivet.
Skepsis fungerer som en beskyttelsesmekanisme i hjernen.
– Hjernen er laget for å holde oss trygge. Derfor velger vi ofte det kjente fremfor det nye, selv når det nye i realiteten kan være bedre, sier Grönholm.
Han peker på tre vanlige tankemønstre:
Disse mekanismene bidrar til skepsis til elektriske lastebiler, selv når teknologien utvikler seg raskt.
Skepsis handler ikke bare om psykologi. Den er ofte basert på helt reelle spørsmål.
– For at ny teknologi skal være attraktiv, må den fungere i praksis. For elektriske lastebiler handler det blant annet om rekkevidde, ladeinfrastruktur og driftssikkerhet i krevende transportoppdrag, sier Grönholm.
Innovasjoner lykkes sjelden alene. Det er samspillet mellom kjøretøy, infrastruktur, tjenester og rammevilkår som avgjør tempoet i overgangen. Akkurat som fiberbredbånd først fikk bred utbredelse da hele økosystemet var på plass, gjelder det samme for nullutslippslastebiler.
Det tredje perspektivet handler om hvordan ny teknologi sprer seg sosialt.
Ifølge teorien Diffusion of Innovations tas ny teknologi først i bruk av innovatører og tidlige brukere. Deretter følger den tidlige majoriteten. Først da får løsningen virkelig gjennomslag. [4]
– Når den tidlige majoriteten begynner å velge elektriske lastebiler, er det da resten av markedet følger etter, forklarer Grönholm.
Dette såkalte vippepunktet nås ofte ved rundt 15–20 prosent utbredelse. Fram til da er skepsis ikke et tegn på at noe er galt, det er en helt normal del av prosessen.
Historien viser at reelle innovasjoner sjelden stoppes av skepsis alene. Når teknologi, infrastruktur og insentiver faller på plass, avtar motstanden.
For elektriske lastebiler betyr det at utviklingen av batteriteknologi, ladeinfrastruktur og støttende rammevilkår er avgjørende for tempoet i overgangen til bærekraftig transport.
– Noen innovasjoner når aldri dette vippepunktet fordi verdien ikke er tydelig nok. Men ut fra det jeg har sett så langt, har elektriske lastebiler alle forutsetninger for å lykkes, sier Grönholm.
Fra tog og telefoner til smarttelefoner og GPS, mønsteret er det samme. Skepsis er sjelden slutten på innovasjon, men starten på en gradvis endring.
For elektriske lastebiler er tvilen derfor ikke et tegn på fiasko, men et uttrykk for at teknologien fortsatt er i en tidlig fase. Når flere får erfaring med løsningen i praksis, vil også skepsisen avta.
Som Bill Gates en gang sa: Vi overvurderer ofte hva som skjer de neste to årene og undervurderer hva som skjer de neste ti.
[1] James Clive-Matthews, «A brief history of tech skepticism», Strategy + Business – en PWC-publikasjon, 5. mai 2023, https://www.strategy-business.com/article/A-brief-history-of-tech-skepticism
[2] Dan Pilat og Sekoul Krastev, «Why do we tend to leave things as they are?», The Decision Lab, https://thedecisionlab.com/biases/status-quo-bias
[3] Kendra Cherry, «What Is the Negativity Bias?», Verywell Mind, 13. november 2023, https://www.verywellmind.com/negative-bias-4589618
[4] Bettina J. Casad og J.E. Luebering, «Confirmation bias», Britannica, 29. juli 2025, https://www.britannica.com/science/confirmation-bias
[5] Clay Halton, “Diffusion of Innovations Theory: Definition and Examples», Investopedia, 23. mai 2025, https://www.investopedia.com/terms/d/diffusion-of-innovations-theory.asp