Under sommerens kundesamling i Göteborg sto prøvekjøring av de nye Aero-modellene, som har Volvos nye kameraspeilsystem integrert, på programmet. Det var flere kritiske røster rundt bordene kvelden før testkjøringen. Etter noen runder på banen var det kun ros å høre.
– Jeg har veldig sansen for ny teknologi, samme hva det er, og kameraspeilene var fantastiske, sier Rolf Olav Tenden.
– I forkant av dette arrangementet var vi nok aller mest spent på hva slags tilbakemeldinger speilsystemet ville få, innrømmer Bjørn-Inge Haugan, direktør salg, kommunikasjon og marked i Volvo Trucks Norge.
Han kunne fortelle at han snakket med mange skeptiske sjåfører kvelden før. Men den skepsisen hadde snudd til entusiasme bare noen få timer senere.
Reidar Skeie fra Hustvedt & Skeie så frem til å kjøre, og da spesielt 780-en, men tok seg først en runde med en 500 for å teste nettopp kameraspeilene. Noe han glatt innrømmer han var meget usikker på om han ville like. Han ble positivt overrasket.
Det fungerte mye bedre enn jeg hadde trodd. Jeg var skeptisk til dette med dødvinkel, men dette var faktisk bedre enn vanlig speil. Dette kan du bli veldig fort vant til.
– Det fungerte mye bedre enn jeg hadde trodd. Jeg var skeptisk til dette med dødvinkel, men dette var faktisk bedre enn vanlig speil. Dette kan du bli veldig fort vant til, er attesten fra Skeie.
Også Espen Hatlinghus, daglig leder i Hatlinghus AS, var veldig spent på systemet i forkant av kjøringen. Han har veldig tro på selve konseptet, og kunne også gi gode skussmål.
– Vi kjører jo i et miljø der speil og vinduer alltid blir veldig skittent. Blir kamera-linsen møkkete er det mye raskere og enklere å få rent. Dette virker også veldig mye bedre motsols, sier han.
Erik Haugland, daglig leder i Ørland Transport, har testet kameraspeilsystem før, men da et annet merke.
Dette var ti ganger bedre enn det jeg har testet tidligere. Jeg sitter igjen med følelsen av at det var et enormt bra produkt.
– Dette var ti ganger bedre enn det jeg har testet tidligere. Jeg sitter igjen med følelsen av at det var et enormt bra produkt, sier han.
Grunnet tidligere erfaring var han blant dem som var noe tilbakeholden. Før kjøringen.
– Det var flere som var skeptiske, men jeg tror det var mange som reiste derfra ganske imponerte, sier han.
Kai Hagen, daglig leder i Hagens Transport, lot seg også overbevise.
– Dette systemet betyr en voldsom utvikling med tanke på sikkerheten. Bilen blir smalere, og du ser mer. Speilene er rene, og du behøver ikke være redd for å ha møkk på siderutene. Her har du fullt syn, så det var veldig flott å oppleve, sier han.
Vi tar turen tilbake til Reidar Skeie, som er tilbake etter turen med Volvos største motor.
– Det blir litt for kort bane, og litt lett last, men du kjenner at det virker. Det trenger du ikke å lure på, konstaterer han.
Han ble også lokket inn i den elektriske. Det var han i utgangspunktet helt uinteressert i, så vi måtte jo høre hva dommen var.
Dette systemet betyr en voldsom utvikling med tanke på sikkerheten. Her har du fullt syn, så det var veldig flott å oppleve.
– Nei, det var helt suverent og roligere enn noe annet. Hvis du får bedre rekkevidde så kanskje, sier han og lar det henge litt.
– Jeg sa jeg ikke skulle prøve, men nå har jeg nå gjort det, og det var moro. Det var en kjempebil, sier Skeie og gliser.
En lettet Volvo-direktør kunne konstatere at en av de viktigste nyvinningene i Aero-serien ble overøst med superlativer fra sjåførene. Det er tross alt de meningene som veier aller tyngst.
– Jeg må innrømme at vi forventet at det skulle bli godt mottatt etter at de hadde fått prøve det selv på testbanen, men vi var selvfølgelig veldig spente, innrømmer Bjørn-Inge Haugan.