Lastebiler

Overgangen til elektrisk er et nytt kapittel

Volvo Trucks
2024-08-21
Volvo Electric Kundehistorie
Author
Volvo Trucks

Mange selskaper setter bærekraft og overgangen til elektrisk drift høyt på agendaen, og elektriske lastebiler kan være avgjørende for å vinne eller tape anbud.

 

– Dette er et av hovedmålene for mange av våre store kunder. Kravene fra kundene øker, og de vil at enkelte ruter skal kjøres av elektriske lastebiler, sier Hans-Peter Dreier, administrerende direktør for Dreier Transport and Logistics.

 

Hans-Peter mener at ved å være tidlig ute med en flåte av elektriske lastebiler så har virksomheten hans et forsprang i anbudene. Så i stedet for å vente på at kundene krever elektriske lastebiler er Hans-Peter i forkant og kan tilby dem elektrisk drift nå.

Teknologien er allerede her.

Han beskriver overgangen til elektrisk som en «ny epoke», hvor diesel til slutt kommer til å bli erstattet av elektrisk. Spesielt for oppdrag som Dreier typisk har, hvor de kombinerer tog for de lange distansene og elektriske lastebiler for renere leveranser i byer.

 

– Vi kombinerer ofte tog og vei på våre transportoppdrag, sier Hans-Peter Dreier, som arbeider internasjonalt og sender shippingcontainere over natten med tog, hvor de blir plukket opp på morgenen av en lastebil og kjørt de siste kilometerne til mottakeren.

 

Det er effektivt og bærekraftig, spesielt når Dreier bruker en av de 24 elektriske Volvo-lastebilene de har i flåten. Innen 2026 er selskapet på vei til å ekspandere til 75 elektriske lastebiler.
– Når du først starter med elektriske lastebiler, så holder du deg der. Teknologien er allerede der og du må være åpen, for det fungerer, sier Hans-Peter, som ikke ser noen grunn til å være engstelig.

 

Det kan ofte være utfordrende med endringer i bedriften og lære de ansatte opp i ny teknologi, men sjåførene til Dreier tilpasset seg raskt til de elektriske lastebilene.
– Sjåførene fant seg fort til rette. Jeg prøvde selv en elektrisk lastebil i desember, og etter fem minutter var det åpenbart. Det er egentlig ingen endring. For sjåføren sitter endringen bare i hodet, sier Hans-Peter.

 

Hans-Peter innrømmer at i begynnelsen var sjåførene bekymret for rekkevidden.
– De lurte på hva som skjer når de har 5, 10 eller 15 % strøm igjen. Men det er normalt. Det er en ny ting. Når de først har kjørt en elektrisk lastebil vil ikke sjåførene gå tilbake, legger han til.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.