Lastebiler

×

Volvo FH med I-Save vinner uavhengige drivstofføkonomitester

| 4 min | 4 min
I to separate tester utført av tyske lastebilmagasiner kom Volvo FH med I-Save ut på topp for drivstofføkonomi. – Dette bekrefter virkelig at vårt harde arbeid gir resultater. Og med våre nye motoroppdateringer vil Volvo FH med I-Save bli enda mer drivstoffeffektiv, sier Peter Franzén, produktsjef for motorer hos Volvo Trucks.
Volvo FH med I-Save som kjører på langtransporttestrute
I to uavhengige tester har Volvo FH-med I-Save bevist at det er mulig å kombinere lavt drivstofforbruk med høy hastighet.

I testene, utført av de ledende tyske fagbladene «Trucker» og «Transport», ble Volvo FH 500 med I-Save satt opp mot andre europeiske konkurrenters lastebiler – og kom ut med imponerende resultater. Den vant begge testene på drivstofføkonomi, også når det gjaldt kombinasjonen av diesel- og AdBlue-forbruk.

Volvo-lastebilen slo også konkurrentene når det gjaldt å holde en høy gjennomsnittshastighet over testrutene som simulerer langtransport. I tillegg fikk Volvo FH med I-Save den høyeste poengsummen i Truckers samlede vurdering av hele kjøretøyet.
 

Volvo FH med I-Save kombinerer høy hastighet med lavt drivstofforbruk

– Disse testene er svært nøyaktige og lar oss virkelig vise hva vi er i stand til. Ingeniørene våre har klart å kombinere høy snitthastighet med svært lavt drivstofforbruk, noe som er en fantastisk prestasjon. I tider med stigende drivstoffpriser er drivstoffeffektivitet viktigere enn noen gang, sier Peter Franzén.

Det er veldig imponerende at vi vant testene selv om lastebilen ikke var utstyrt med den nyeste motoren.

Volvo FH med I-Save har vært i produksjon siden 2019. Konseptet er å forbedre drivstofføkonomien så mye som mulig gjennom en kombinasjon av kjøretøyets drivlinje, programvare og aerodynamikk. Siden lanseringen har mange nye funksjoner blitt lagt til og forbedret.

Peter Franzén, produktsjef for motorer hos Volvo Trucks

Volvo-lastebilen som ble brukt i testene hadde fått flere nylige oppdateringer i den aerodynamiske utformingen for å forbedre luftstrømmen, for eksempel mindre panelskjøter foran på førerhuset og lengre dørforlengere. For å sikre maksimal drivstoffeffektivitet starter lastebilen alltid i Eco-modus. – Det er mange små forbedringer som sammen skaper disse gode testresultatene. Og det er veldig imponerende at vi vant testene selv om lastebilen ikke var utstyrt med den nye motoren. De siste oppdateringene vil senke drivstofforbruket enda mer. Det blir veldig interessant å se resultatet i kommende fagpressetester, sier Peter Franzén.

Lavt AdBlue-forbruk

Turbocompound-motoren er hjertet i I-Save. Blant oppgraderingene lansert i år har drivstofforbrenningen blitt forbedret, friksjonen i motoren er redusert og oljesystemet er forbedret. I tillegg har motoren en ny energisparende servopumpe og en forbedret luftkompressor som sparer drivstoff ved å bygge opp lufttrykket mer effektivt.
Den nye, smarte programvaren I-Torque øker energieffektiviteten ved å analysere topografidata fra I-See og tilpasse kjøringen til den faktiske ruten.
– Ingeniørene våre har sett på alle detaljer for å gjøre motoren enda mer drivstoffeffektiv. Vi har også oppdatert vår automatiserte I-Shift-girkasse. Raskere respons vil bidra til smidigere kjøring og forbedret drivstofføkonomi, sier Peter Franzén.

Med de nylig lanserte forbedringene kan I-Save til sammen utgjøre en forbedring på 13 % i drivstofføkonomien – sammenlignet med forbruksnivået før den ble introdusert.
En annen fordel med Volvo FH med I-Save er det lave forbruket av AdBlue som i likhet med diesel har blitt stadig dyrere.

– Drivstofføkonomi er avgjørende for transportører, og vi vil fortsette å snu hver stein for å finne ytterligere forbedringer. Jeg er veldig stolt over at vi kan tilby et produkt som kan hjelpe kundene våre med å øke lønnsomheten og samtidig redusere CO2-påvirkningen, sier Peter Franzén.

Kort om testen i bladet Trucker

Total testbanelengde: 340 km på langtransportruter nord for München i Tyskland

Vogntogvekt: 40 tonn

Spesifikasjoner for Volvo-lastebilen: Lett chassis, Globetrotter XL

Resultater: Volvo FH 500 med I-Save hadde best drivstofføkonomi. Den holdt også høyest gjennomsnittsfart og fikk flest poeng i totalvurderingen.

Kort om testen i bladet Transport

Total testbanelengde: 93 km på langtransportruter rundt München i Tyskland

Vogntogvekt: 40 tonn

Spesifikasjoner for Volvo-lastebilen: Lett chassis, Globetrotter XL

Resultater: Volvo FH 500 med I-Save hadde best drivstofføkonomi og holdt den høyeste

gjennomsnittshastigheten.

Vil du vite mer om hvordan du kan spare drivstoff? Klikk på lenken nedenfor.

Hvordan forbedre drivstoffeffektiviteten

Relaterte nyheter