Lastebiler

Norge

×

De ni mest drivstoffbesparende oppgraderingene i drivlinjene for Volvo Trucks Euro 6

Uansett om du driver med langtransport, regional transport, distribusjon eller bygg og anlegg, betyr disse siste oppdateringene for Euro 6 trinn E store drivstoffbesparelser for alle. Volvo har sett på hele drivlinjen og gjennomført en rekke oppgraderinger som ikke bare forbedrer drivstofføkonomien, men som også gir en jevnere og morsommere kjøreopplevelse – både på og utenfor veien.
En Volvo FH kjører alene på en motorvei på en solskinnsdag.

Her er de ni største høydepunktene:

1. Oppgradert D13TC-motor. Hvis du kjenner Volvo FH med I-Save, så vet du at den kan redusere drivstoffkostnadene betraktelig for langtransport. Nøkkelen til dette er D13TC, I-Saves bankende hjerte og Volvos mest drivstoffeffektive motor noensinne. De siste forbedringene har tatt dette til neste nivå. Drivstofforbrenningsprosessen er forbedret, friksjonen i motoren er redusert og oljesystemet er forbedret. EATS-systemet (etterbehandlingssystem for eksos) er også forbedret og motorvekten er redusert, i tillegg til at en ny generasjon motorstyring er introdusert. For å utvide vårt drivstoffsparende tilbud, er D13TC nå tilgjengelig med en ny effekt på 420 hk.
 

2. Oppgraderte D11- og D13 eSCR-motorer. I begge motorene er forbrenningsprosessen forbedret og friksjonen redusert. Den økte effektiviteten er takket være at man har innført D13TC-motorens patenterte bølgeformede stempelskål, som optimaliserer drivstoffinnsprøytningen. EATS-systemet er også forbedret, motorvekt er redusert og en ny generasjon motorstyring er introdusert. Kunder som jobber i bygg og anlegg vil også sette pris på at laveste cruisecontrollhastighet nå er senket til 4 km/t. For enda større fleksibilitet er D13 eSCR nå også tilgjengelig med effekt på 460 og 500 hk for Biodiesel B100.

 

3. Oppgradert I-Shift. I-Shift leverer nå jevnere, raskere girskift og en mer harmonisk kjøreopplevelse enn noen gang før. Oppgraderinger inkluderer et nytt girskiftesystem og girskiftestrategi, samt et nytt clutchsystem for D13-motorer. Den oppdaterte I-Shift-girkassen er tilgjengelig for alle tunge lastebiler og Volvo FE.
 

4. Ny I-Torque-programvare. I-Torque, Volvos nye, intelligente dreiemomentprogramvare, optimaliserer motorens dreiemoment for å spare drivstoff. Ved å bruke topografidata fra I-See, sammen med lastebilens totalvekt, beregner I-Torque automatisk det optimale dreiemomentet for ruten din. I-Torque er for tiden tilgjengelig med våre nye drivstoffpakker for D13 Euro 6 Step E dieselmotorer.
 

Se denne korte videoen for å lære mer om I-Torque her.
 

5. Forbedret aerodynamikk. For å optimalisere luftstrømmen er det gjort forbedringer på både Volvo FM- og FH-førerhusene. Begge modellene har fått forbedrede pakninger rundt grillen og de fremre ekstralampene, et nytt deksel for speilarmen, og skjermlister for å forbedre luftstrømmen rundt hjulbuene (på lastebiler med 385/55-dekk). Volvo FH har også fått en ytterligere dørforlengelse og forbedringer av XHSL-spoilere på førerhuset.
 

6. Ny, energisparende servopumpe. Volvos nye elektronisk kontrollerte servopumpe gir sjåførene mer presis kontroll over styringen, noe som kan redusere energien som trengs når det kjøres rett frem. For krevende langtransportkunder og kunder med mye tomgangstid betyr dette at energitapene kan reduseres. Servopumpen er inkludert i Volvos nye drivstoffpakker for dieselmotorene D11 og D13 Euro 6.
 

7. Mer effektive luftkompressorer. Volvo har introdusert en ny generasjon luftkompressorer som sparer drivstoff ved å bygge opp lufttrykket mer effektivt. Disse er nå standard for alle D11 og D13 Euro 6 dieselmotorer.
 

8. Nye luft-, drivstoff- og oljefiltre pluss nye tankstørrelser for AdBlue. De nye filtrene er fysisk utformet slik at kun riktig filter kan installeres, noe som vil sikre optimal motorytelse og maksimere motorens levetid. Volvo-filtre er laget av spesiallaget foldet filterpapir med stor overflate for å sikre suveren filtreringskapasitet og lang levetid. Og for å gjøre det enklere for sjåfører å fylle på både drivstoff og urea under samme stopp, har størrelsene på Volvos AdBlue-tanker blitt oppdatert for å matche den økte effektiviteten til de oppgraderte dieselmotorene D11 og D13 Euro 6.
 

9. Dynamoer med 50 prosent lengre levetid. For å gjøre livet på veien mer komfortabelt, har Volvo introdusert en ny generasjon 150 A-dynamoer med 50 prosent lengre levetid. Kommunikasjonen med dynamoen er også forbedret takket være introduksjonen av LIN-funksjonalitet, som lar Volvo diagnostisere dynamoen, forstå når den må skiftes ut og planlegge lading for å forlenge levetiden til strømstyringskomponenter. De nye dynamoene er standard for dieselmodellene Euro 6 FH og FH16. For enda mer komfort har Volvo også lagt til en ny, større 180 A-dynamo til utvalget for disse modellene.

Vil du vite mer om hvordan du kan senke drivstoffregningen? Sjekk ut Hvordan forbedre lastebilens drivstoffeffektivitet for en oversikt over nøkkelfaktorene som påvirker drivstofforbruk, utslipp og drivstoffrelaterte bilparkkostnader.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.