De nye I-save-modellene er blitt de mest drivstoffgjerrige bilene i transportflåten til Guttormsen Transport. Nå har eier Jørn Guttormsen bestilt Volvo nummer 100.
Service, miljø og drivstofforbruk er tre avgjørende faktorer for Jørn Guttormsen når han skal investere i nye biler til sitt transportfirma. For finnmarkingen betyr god drivstofføkonomi nemlig mer enn å spare penger: Han tenker også på miljøaspektene ved valg av kjøretøy.
Den driftige finnmarkingen har arbeidet i transportbransjen siden han var tenåring. Selskapet er registrert i Tana, men han har opprettet en base i Nittedal. Det er her vi blir med på en kjøretur med kjøreflåtens siste tilskudd – nye FH 500 I-save.
– De nye bilene er blitt så fine å kjøre med, at nå er det nesten så jeg sender sjåførene mine inn på kontoret og tar over kjøringen selv, ler finnmarkingen. Han smiler bredt mens han flyter avgårde med bilparkens desidert mest moderne lastebil. Det er ingen tvil om at den erfarne langtransportføreren trives bak rattet på den nye FH-serien.
– Det er disse bilene som kjøres med lavest forbruk i vår flåte nå. Nye FH 500 I-save har forbruk på rundt 3 liter/mil. Vi får dessuten svært gode tilbakemeldinger fra sjåførene på disse modellene, avslører han.
– Den nyeste I-save-modellen vår kjører containere for Post Nord. De siste 30 dagene har denne gått på 3,103 l/mil. Det er veldig bra for en bil som ruller på det sentrale Østlandet med slepehenger. Dette er faktisk cirka 5-6 desiliter mindre enn den forrige generasjonen, sier han.
Siste I-save-generasjon har fått svært god drivstofføkonomi takket være flere avgjørende innovasjoner. Både motorforbedringene og de høyteknologiske hjelpesystemene bidrar til å presse forbruket ned til et nivå Jørn for bare få år siden knapt trodde var mulig.
Finnmarkingen er trolig godt over gjennomsnittlig opptatt av drivstofføkonomi og effektiv bruk av sin bilpark. Jørn har god kontroll på hvor mye drivstoff de enkelte bilene bruker, takket være Volvo flåtestyringsprogram. Dynafleet drivstoff og miljø-tjenesten gjør det enkelt å overvåke ytelsen til lastebilene og effektiviteten til sjåførene.
– Drivstofforbruket er for oss alfa og omega, ettersom det er den største kostnaden vi har i en transportbedrift. Samtidig er vi også nødt til å begynne å tenke miljø fremover. Dette er hovedgrunnen til at vi har valgt å satse på de nye I-save-bilene. Det er disse som bruker minst drivstoff i vår bilflåte og dermed er mest økonomisk i drift, for vår type kjøring.