Lastebiler

Norge

×

Ekstra kraft for større nyttelast

| 2 min | 2 min
Med en rekke oppgraderinger som muliggjør en totalvekt på opptil 150 tonn, tilbyr nye Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16 større produktivitet enn noen gang før.
3D grafikk av en nye Volvo FMX som frakter singel
Den nye drivakselen til de nye og tunge Volvo-lastebilene er utviklet i samarbeid med Volvo Maskin.

Med et robust eksteriør og solid design er Volvo FMX bygget spesielt for å håndtere de krevende forholdene som finnes i gruve- og anleggsbransjen. Den siste reinkarnasjonen er enda kraftigere, med større kapasitet og høyere nyttelast.

Det viktigste tilskuddet til Volvo FMX er en ny drivaksel, som er utviklet internt sammen med Volvo Maskin AS. Ved å bruke deres erfaring og ekspertise fra å designe aksler for hjullastere og dumpere, har Volvo Trucks vært i stand til å øke bakakselen til 38 tonn (opp fra 32 tonn i forrige modell).

Opphenget er oppgradert og styrket, og fjæringen foran forsterket for å håndtere den ekstra kapasiteten. For en 8x4 lastebil er totalvekt nå 58 tonn. Dette representerer en økt nyttelast på rundt 15-17 prosent. Kombinert gjør disse oppgraderingene det mulig for totalvekten å øke fra 120 tonn til hele 150 tonn.

Forsterket fjæring foran

3D grafikk av den forsterekde fjæringen foran på nye FMX Muliggjør laster på opptil 10 tonn. Dette kan økes til 20 tonn med doble foraksler

Ny bakre fjæring

3D grafikk av den nye bakre fjæringen Har blitt styrket med tilleggsmateriale inkludert en ny, sterkere tverrbjelke, nye fjærer, større gummilagre og sterkere boggiforankring.

Den nye drivakselen

3D grafikk av den nye drivakselen Den første utviklet internt hos Volvo Trucks på over 20 år.

Relaterte nyheter