Med et robust eksteriør og solid design er Volvo FMX bygget spesielt for å håndtere de krevende forholdene som finnes i gruve- og anleggsbransjen. Den siste reinkarnasjonen er enda kraftigere, med større kapasitet og høyere nyttelast.
Det viktigste tilskuddet til Volvo FMX er en ny drivaksel, som er utviklet internt sammen med Volvo Maskin AS. Ved å bruke deres erfaring og ekspertise fra å designe aksler for hjullastere og dumpere, har Volvo Trucks vært i stand til å øke bakakselen til 38 tonn (opp fra 32 tonn i forrige modell).
Opphenget er oppgradert og styrket, og fjæringen foran forsterket for å håndtere den ekstra kapasiteten. For en 8x4 lastebil er totalvekt nå 58 tonn. Dette representerer en økt nyttelast på rundt 15-17 prosent. Kombinert gjør disse oppgraderingene det mulig for totalvekten å øke fra 120 tonn til hele 150 tonn.