Lastebiler

Med sterk økonomi – bygd stein på stein

| 4 min | 4 min
Familiebedriften Veøy AS (med datterselskap) er en av Norges desidert største privateide transportselskap. De har hovedkontor på Åndalsnes, i Møre og Romsdal og avdelinger hele 9 steder og med hele Sør-Norge som marked.
Veøys Volvo FH kjører i vakre naturomgivelser.

Familien Langseth kunne i 2019 feire 90-årsjubileum med bildrift. Når man tilbringer en dag med daglig leder Arne Magnar Langseth og hans familie og ansatte, blir man imponert hva Arne har fått til etter at han kom inn i bedriften hans far, Kristian startet i 1929. Det har blitt et konsern med oppkjøpte selskap og medeierskap i andre. Familien driver også Veøy Buss AS, ikke mange lokale familieselskap igjen i dag som driver med rutebuss. I 1975 var det 45 busselskap i fylket – i dag er bare Veøy Buss igjen. Det selskapet består av 25 busser som kjører for kollektivselskapet Fram. I tillegg har de 7 busser for tilfeldige oppdrag. – Opprinnelsen til Veøy er eldre enn familieselskapets 90 år, forklarer Arne.

På 60-tallet fusjonerte selskapene Vistdalsruta (som Arnes far Kristian startet), Åfarnes Auto og Nesjestranda Auto. Man hadde flere disponenter gjennom 60-tallet – etter hvert var det bare Arnes far av de gamle som var igjen i selskapet. Per Nesbø skulle bli en viktig leder av det fusjonerte selskapet.

Er ikke leder jeg - er en ensortet enkel mann, med hjerte og hode for transort og drift. Jeg skulle lære meg bridge en gang - det gikk ikke, jeg tenkte jo bare drift og skiftplaner!

– Takket være ham fikk vi et grunnlag som gjorde at vi kunne gjøre ting vi mente var rett, uten å skape strid og uenighet mellom tidligere eiere. Jeg kom inn som skolegutt, 19 år, enebarn til stifter Kristian og ville mye – veldig mye. Men det var ikke enkelt å komme inn i et selskap med flere sterke ledere og med flere kulturer som stammet fra selskap som fusjonerte på 60-tallet, for en som var litt lett i rumpa, forklarer Arne lavmælt.

Arne M Langset (t.v.) har ført familiebedriften over på tre barn, Mari (29 år) og tvillingparet Elise og Kristian (25 år). Kristian (t.h.) er allerede aktivt med i bedriften, både på kontor og bak rattet.

Arne begynte som kontorassistent i 1971 etter 2 år på handelsskole. Han ble daglig leder i 1986 med Finn Kristiseter som styreleder og som medeier. – Finn dyttet firmaet fremover, strakk kartet og la grunnlaget for en større drift. Vi kjøpte han ut for 5 år siden og har siden vært et rent familieeid selskap.

– En rapport fra 60-tallet viste at vi ikke drev bra. Det skulle gi meg sparket bak til å satse alt på å få dette til. Det er Arne og kona Gudrun sine tre barn som i dag eier selskapet 100 prosent.

 

Men du eier vel noe du også Arne?

– Jeg er her bare med kjøttvekta jeg, sier Arne med et smil. Han ser at barna trenger litt mer fartstid og kjøtt på beinet før de kan ta over, men tvillingparet Elise og Kristian (25 år) er midt i jobben med å skape kunnskap og erfaring til å drifte dette store selskapet videre.

Sønnen Kristian er i dag «potet» i Veøy, jobber vekselsvis på kontor eller ratter en fin Volvo FH trekkvogn med semitrailer mellom Vestlandet og Østlandet. Søster Elise studerer økonomi på Handelshøyskolen i Bergen og tenker i retning av å gå inn i familiebedriften. – Vi kan si vi er en familiebedrift på flere måter. Mange ansatte i dag er etterfølgere etter tidligere ansatte i selskapet – det setter jeg stor pris på.

 

Kjenner du alle i selskapet?

– Nei, det klarer jeg ikke. Ønsker stadig at jeg skulle ha mer tid til å besøke alle avdelingene, men får det ikke til. Men jeg har flotte ledere på hvert sted som har lang erfaring og som vet hva som skal til. De har full tillitt, sier Arne. Å skrive selskapets utrolige historie er det ikke plass til her. Men vi kan nevne at bakgrunnen for at navnet Veøy ble valgt for det fusjonerte selskapet, kom av at alle de tre selskapene kom fra det tidligere Veøy Kommune.

Vårt slagord er: "Når lokal kunnskap teller". Dette er helt avgjørende. Våre dyktige ledere ute på avdelingene tar selv ansvar for drift, må de bruke penger for få noe til å gå rundt - ja da har de frihet til å ta avgjørelsen.

Selskapet og Arne Langseth har vært med på mye i norsk transporthistorie. I 1973 ble Linjegods etablert og Veøy var en aktiv del for å få til etableringer. De fulgte med Linjegods og etablerte seg med egne aksjeselskap på Østlandet og Sørlandet. Med Linjegods kom den store veksten i selskapet med kraftig økt volum. Flere selskap ble kjøpt opp, de var med og stiftet Norway Buss. På 90 tallet kjøpte de selskap bl a Spjelkavikruta, Sørlandsruta, Øvre Romerriket Godsselskap og Halden Trafikkselskap for å nevne noen. De ble også med på å starte Norgesbuss.

– Jeg må påpeke at alle oppkjøp har vært «vennlige» – vi har ikke vært aggressive kjøpere – vi har kjøpt fordi vi er blitt forespurt.

 

Men jeg regner med at et selskap som Veøy er et interessant oppkjøp for en av de store. Har dere fått tilbud?

– Ja, det har vi – men vi er ikke til salgs. Jeg avklarte for noen år siden med familien om vi skulle være eiere eller selge alt sammen. Det var enighet om å være i selskapet – salg er uaktuelt.

To av Veøys Volvoer fotografert langs veien i vakre omgivelser.

Hva slags leder er du Arne?

– Er ikke leder jeg – er en ensporet enkel mann, med hjerte og hode for transport og drift. Jeg skulle lære meg Bridge en gang – det gikk ikke, tenkte jo bare drift og skiftplaner, sier han med et smil og legger til: – Når det gjelder økonomi og lønnsomhet har jeg en enkel formel; sørg for å få mer inn enn det som går ut!

Etter 2000 ble Linjegods oppkjøpt av Schenker. Familien kjøpte alle aksjene i selskapet Veøy. Uten særlig forvarsel tok samarbeidet med Schenker slutt.

– Det var dramatisk da vi ble oppsagt av Schenker med 3 måneders oppsigelse! Vi hadde 300 millioner omsetning der av en total på 380!! Det ble tøff jobbing i alle ledd for å erstatte tapet og samtidig må jeg få takke Volvo ved bruktselger Leif Røvik som sørget for å selge et stort antall biler vi hadde.

Arne berømmer sine ansatte ved de forskjellige avdelingene for entusiasme, engasjement og ansvar. – Vårt slagord er ”Når lokal kunnskap teller”. Dette er helt avgjørende. Våre dyktige ledere ute på avdelingene tar selv ansvar for drift, må de bruke penger for å få noe til å gå rundt – ja da har de frihet til å ta avgjørelsene. Det er noe av nøkkelen.

To av Veøys Volvoer kjører over bru i vakre omgivelser.

De fleste transportselskap kan forklare hva hoveddelen av transportene består av – det kan ikke Arne og Veøy.

– Hva skal jeg si? Vi har mange tunge sektorer, noe av det største er medisindistribusjon for 2 kjeder, over hele Sør-Norge unntatt små områder. Tror vi er valgt fordi vi leverer alt, ikke minst har oppdragsgiver en enkelt person å forholde seg til, som til enhver tid kan fortelle hvor varen er. Videre har vi distribusjon for Rema 1000 en del steder og vi trekker en del traller for dem. Vi har en interessant løsning der vi har fire sjåfører på en bil som trekker en tralle tur retur Oslo – Stavanger – etter at en transportør i Trondheim har kjørt den ned til Oslo. Bilen går døgnet rundt. I tillegg driver vi med melkeinnhenting for Tine, vi har en del spesialtransport, som kranbiler og trekkere med Hammar sidelastere for containertransport. Vi har virkelig fått spredt risikoen – i forhold til hva vi var da Schenker sa oss opp.

Firmaet har en sterk økonomi – det er bygd stein på stein og om Arnes far ikke hadde noen ting – har sønnen og hans medarbeidere sørget for et veldrevet konsern med en stor omsetning og hele 200 millioner i egenkapital.

De ligger på 5% margin, men ønsker selvsagt mer. – Sterk økonomi gir stor frihet til handling. Vi lånefinansierer for eksempel ikke nytt bilmateriell, ingen leasing – vi betaler rett og slett.

 

Hvor lenge kjører dere bilene?

– Det er varierende – vi veksler bruk på trekkerne og satser på rundt 500.000 km på de før bytte. Mens biler med påbygg, som vi har mange av – bør gå 700.000 km.

 

Sjåførmangel?

Jo da, vi kjenner på det vi også, men vi føler at vi har et renomme i Norge som gjør ossattraktive som arbeidsgiver.

Mange ansatte er 2. generasjon Veøy-ansatte. Fra v: Therese Rovde (lønn og personal), Ingunn Stavem (kontorsjef, ansatt i 31 år, faren var bussjåfør i selskapet), Svein Berild (Veøy Buss, bussjåfør), Grethe Torkildsen (regnskapsmedarbeider), Gudrun Herje Langset (regnskap + div, gift med Arne, faren var sjåfør i Veøy og moren var firmaets første kvinnelige bussjåfør). Sjefen sjøl, Arne LAngset, Linda Hatlen (ansatt i 30 år, trafikksystem, faren arbeidet på verkstedet), og lengst til høyre Kjetil REistad (befrakter, begynte som sjåfør).

Norske eller utenlandske sjåfører?

– Vi har en del utenlandske sjåfører i Oslo og Stavanger – og som jeg sier; Heller en god utlending enn en dårlig norsk.

 

Hva med fremtiden?

– Vi jobber mye med å få mer virksomhet og bedre utnyttelse på det vi i dag har av anlegg og materiale. Vi tror vi skal holde oss til Sør-Norge, men få til mer der vi allerede er. Ellers må jeg få nevne at jeg håper vi kan fortsette å ha så gode medarbeidere vi har i alle ledd, sier Arne.

 

Har du fritidsinteresser?

– Har ikke mye fritid – men jeg bor på gården etter farfar og har mye glede av å hogge ved og holde på med vedlikehold. Har skaffet en 8 tonns gravemaskin og flytter litt stein og planerer – det er givende, slutter den sympatiske bedriftslederen.

Fakta: Veøy-konsernet 

  • Daglig leder: Arne Magnar Langseth – 68 år.
  • Eiere: Arnes tre barn, Mari 29 år, og tvillingene Kristian og Elise på 25 år
  • Antall kjøretøy: 350 - hvorav flertallet er Volvo – alle de på Gullavtaler.
  • Nye innkjøp: Kjøpte 101 nye biler i 2019 – hvorav 68 Volvo.
  • Selger: Fleet sales Volvo Norge.
  • Antall hengere: 160.
  • Antall ansatte: 490.
  • Total konsernbalanse: 340 millioner.
  • Egenkapital i konsernet: 200 millioner.

 

Omsetning 2019

  • Veøy AS: 480 millioner
  • Veøy Buss AS: 50 millioner
  • Veøy Møre AS (51%): 130 millioner.
  • Øverland Transport og Renovasjon AS (60%): 42 millioner.
  • Konsernomsetning 2019: 700 millioner.