Flytende naturgass (LNG) og biogoass (bio-LNG) løftes nå frem som noen av de mest interessante alternativene til diesel i transportbransjen. Men kan gassdrevne lastebiler faktisk levere både rekkevidde og kraft til krevende langtransport?
Interessen for alternativt drivstoff i tungtransport vokser raskt. Flytende naturgass og biogass kan være reelle alternativer til diesel, særlig i enkelte regioner.
Teknologien muliggjør bruk av gass som drivstoff i tungtransport, med høyeffektiv selvtenningsmotor.
Dagens gassdrevne lastebiler kan levere opptil 500 hestekrefter og har en rekkevidde på opptil 1000 km. Dette gjør dem godt egnet for langtransport.
En viktig fordel er den reduserte klimapåvirkningen. Med flytende naturgass reduseres CO2-utslippene fra tank til hjul med omtrent 15–20 % sammenlignet med diesel. Bruker man biogass, eller kombinerer det med HVO, kan utslippene bli tilnærmet null. Dette gjør gassdrevne lastebiler til et viktig verktøy for mer miljøvennlig lastebiltransport.
Det bygges stadig flere fyllestasjoner i Europa. I dag finnes det cirka 780 LNG-tankstasjoner, mot bare 200 i 2019. Flere store lastebilprodusenter har allerede utviklet sterke og driftssikre gasslastebiler for langtransport.
For mange transportbedrifter er infrastrukturen for flytende naturgass allerede godt nok utbygget til å kunne erstatte diesel i deler av bilparken. Dette kan gi betydelige reduksjoner i CO2-utslipp.
På sikt, etter hvert som produksjonen av biogass øker, kan gassdrevne lastebiler bidra til en gradvis overgang til netto nullutslipp. Samme infrastruktur kan brukes både til flytende naturgass og biogass, noe som gir stor fleksibilitet.
Jeg er overbevist om at flytende naturgass nå er et levedyktig drivstoff for lastebiltransport i store deler av Europa, og at vi vil se samme utvikling i markeder som Kina og India. Likevel er det viktig å huske at forholdene varierer fra land til land. Det som er lønnsomt i Norden, er kanskje mindre egnet i Tyskland, eller omvendt.
Drivstoffpriser og offentlige investeringer i LNG-infrastruktur spiller en avgjørende rolle.
Med skjerpede krav fra EU og andre myndigheter, blir dieselkjøretøy i økende grad utestengt fra byer. Selv om dagens forbud i hovedsak gjelder personbiler, kan det snart omfatte også lastebiler og busser. Flere lover peker mot 2030 som en viktig milepæl for lavere utslipp.
Derfor må mange lastebiloperatører finne alternativer til diesel. For mange kan gass være det mest egnede valget.