Lastebiler

Volvo FH med I-Save er drivstofføkonomivinner i flere tester

I flere uavhengige tester utført av tyske lastebilmagasiner er Volvo FH med I-Save vinner på drivstofføkonomi når man ser på kombinasjonen av diesel- og AdBlue-forbruk, selv om lastebilen som ble testet ikke hadde Volvos aller siste oppdateringer på drivstoffeffektivitet.
Volvo FH med I-Save er drivstofføkonomivinner i flere tester
Volvo har bevist at det er mulig å kombinere økonomi og ytelser.

I dag er drivstoffkostnaden mer enn noen gang i søkelyset for transportselskapene. Ikke bare fordi prisen på diesel har skutt gjennom taket nylig, men mange virksomheter lider også under AdBlue-priser som har mer enn fordoblet seg.

– Når man investerer i en ny lastebil er det viktigere enn noen gang å se nøye på lastebilens totale energiforbruk, sier Peter Franzén, produktsjef for motorer i Volvo Trucks.

Drivstofføkonomivinner i flere tester

De uavhengige tyske magasinene «Trucker» og «Transport» har nylig testet Volvo FH 500 med I-Save mot andre store europeiske konkurrenters lastebiler. Volvo kom ut som vinner i begge testene på drivstofføkonomi, når man ser på det totale forbruket av diesel og AdBlue. Til tross for det lave forbruket holdt lastebilen fra Volvo en veldig høy snitthastighet i Trucker-testen, og i Transport-magasinets test slo den til og med konkurrentene på hastighet.

– Våre ingeniører har klart å kombinere høy hastighet med et veldig lavt drivstofforbruk, noe som er en fantastisk bragd. Du må ofte velge enten det ene eller det andre, men vi har bevist at du kan kombinere økonomi og ytelser, forklarer Peter Franzén. – Det er enda mer imponerende at vi ble best i drivstofføkonomi i begge testene selv om lastebilen som ble testet ikke hadde våre siste oppdateringer, som senker drivstofforbruket enda et par prosentpoeng!

Nye forbedringer sparer inntil 13 % på totale drivstoffkostnader

Den testede Volvo FH-en hadde I-Save-spesifikasjonen, som er en variant som kombinerer forskjellige drivlinje- og programvarefunksjoner for å forbedre drivstofføkonomien så mye som mulig. Hjertet i I-Save er turbo compound-motoren, som gjør det mulig å kjøre med lave turtall og høye gir i lengre perioder. Med forbedringene vi nettopp lanserte kan I-Save til sammen bidra med inntil 13 prosent forbedring i drivstofføkonomien, sammenlignet med forbruksnivåene da den ble lansert i 2019.

– For å forbedre drivstoffeffektiviteten har vi nå tatt vår Volvo FH med I-Save ett steg videre for å sikre full optimalisering av motoren. Med tanke på at energiprisene er på historisk høye nivåer kunne ikke tidspunktet passet bedre, konkluderer Peter Franzén.

Fakta om de nye oppdateringene på drivstofføkonomi

Motorens forbrenningsprosess har blitt ytterligere forbedret ved å tilpasse injektorene, kompresjonen og kamakselen spesifikt til de videreutviklede og unike nye bølgeformede stemplene. Totalvekten på motoren og intern friksjon er også minsket. Den høytytende turboladeren og oljepumpen har blitt oppgradert og til og med olje-, drivstoff- og luftfiltrene har fått patenterte forbedringer for å yte bedre.

Den oppdaterte motoren jobber sammen med den intelligente og automatiske I-Shift-girkassen, som nå er inntil 30 prosent raskere. Den raskere responsen bidrar til å ytterligere forbedre drivstofføkonomi, kjørbarhet og smidighet.

I-Torque er en ny, smart dreiemomentprogramvare som forbedrer energieffektiviteten ved å analysere topografien på veien foran med I-See-funksjonen og tilpasse kjøringen til det faktiske terrenget. I-See bruker informasjon om den planlagte ruten for å utnytte den kinetiske energien i lastebilen best mulig når man kjører i kupert terreng. Den nye I-Torque-programvaren sørger for best mulig valg av gir og dreiemoment i motoren. Funksjonen ser framover på veien og vurderer topografien og vekten på kjøretøyet for å bestemme akkurat hvor mye dreiemoment motoren trenger – og når – for å kjøre med den absolutt beste drivstoffeffektiviteten som er mulig.

Når man kjører lange distanser, spiller lastebilens aerodynamikk en viktig rolle for drivstofføkonomien. Derfor er det gjort flere viktige endringer for å forbedre luftstrømmen, inkludert tettere panelskjøter i fronten og lengre dørforlengere.

Alle disse forbedringene bidrar til sammen til den beste drivstofføkonomien og de laveste totalkostnadene Volvo Trucks noen gang har oppnådd. Det vil bli interessant å se hvordan Volvo klarer å forbedre resultatene enda mer i kommende tester i fagpressen.

 

LINK til høyoppløselige bilder. 

LINK til relatert pressemelding.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked  
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.