Lastebiler

Volvos tunge elektriske lastebil i test: utmerker seg i både rekkevidde og engergieffektivitet

Nå har den første uavhengige testen av energieffektiviteten til en fullastet tung elektrisk Volvo lastebil blitt gjennomført i Tyskland. Den elektriske lastebilen overgikk den oppgitte rekkevidden og brukte halvparten av energien en tilsvarende dieseldrevet bil ville gjort.
volvos-heavy-duty-electric-truck-is-put-to-the-test-excels-in-both-range-and-energy-efficiency
Den elektriske drivlinjen er veldig effektiv, noe som gjør den helelektriske lastebilen til et viktig verktøy for å senke CO2-utslippene.

LINK til film om testen

Lastebilen som ble testet var en Volvo FH Electric, et nullutslippskjøretøy med 490 kW kontinuerlig effekt og en vogntogvekt på opptil 44 tonn. Den tyske lastebiljournalisten Jan Burgdorf testet lastebilen på Green Truck-ruten, som er 343 kilometer og inkluderer et variert utvalg av motorveier, kupert terreng og smalere veier. Ruten brukes til å teste lastebiler fra forskjellige produsenter i mange forskjellige forhold.

– Jeg må innrømme at når jeg kjører denne lastebilen er den like kvikk, eller til og med kvikkere, enn en dieseldrevet lastebil. Sjåfører kommer til å bli veldig overrasket over hvor enkel den er å kjøre, hvor stille den er og hvor bra respons den gir. Det er ingen vibrasjoner i det hele tatt, sier Jan Burgdorf.

Volvo FH Electric-lastebilen holdt en gjennomsnittsfart på 80 km/t på hele ruten, noe som var det samme som en Volvo FH med dieselmotor og drivstoffpakken I-Save. Basert på energiforbruket som var på bare 1,1 kWh per kilometer hadde lastebilen en total rekkevidde på 345 kilometer på én lading.

– Disse testresultatene viser at det er fullt mulig å kjøre opp til 500 kilometer på en vanlig arbeidsdag, med en kort stopp for å lade, for eksempel i lunsjen, forklarer Tobias Bergman, leder for pressetester hos Volvo Trucks.

I Green Truck Route-testen brukte Volvo FH Electric 50 prosent mindre energi enn en Volvo FH med en sammenlignbar dieselmotor.

– Den elektriske drivlinjen er veldig effektiv, noe som gjør den helelektriske lastebilen til et viktig verktøy for å senke CO2-utslippene, kommenterer Tobias Bergman.

Volvo Trucks’ mål er at elektriske kjøretøy vil utgjøre halvparten av lastebilsalget i 2030 og at vi i 2040 har oppnådd 100 prosent CO2-reduksjon (tank til hjul) for alle nysolgte lastebiler.

– Vi har forpliktet oss til Paris-avtalen om klimaendringer. Vi har satt oss mål basert på vitenskapelige fakta og vi tar grep for å fremskynde utviklingen og dramatisk senke CO2-utslippene som stammer fra transport på vei. Jeg tror det brede utvalget av elektriske modeller vi allerede har på markedet er et veldig tydelig bevis på det, konkluderer Tobias Bergman.

 

Fakta om testen og lastebilen

  • Vogntogvekt: 40 tonn
  • Gjennomsnittshastighet: 80 km/t
  • Energiforbruk: 1,1 kWh/km
  • Batterikapasitet: 540 kWh
  • Ytelse: 490 kW kontinuerlig effekt
  • Total testdistanse: 343 km
  • Total rekkevidde basert på én lading: 345 km
  • Volvo FH Electric-lastebilen i testen kan kjøre 500 kilometer på en normal arbeidsdag hvis man legger inn en ladestopp, for eksempel i lunsjen.

 

Fakta om Volvos elektriske lastebiler:

  • Volvo Trucks har fem (seks inkludert Volvo VNR for det Nordamerikanske markedet) helelektriske lastebilmodeller for å dekke et vidt spekter av transportbehov.
  • Volvo FH, FM og FMX Electric er tunge lastebiler med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa og produksjon starter i andre halvår 2022.
  • Serieproduksjon av Volvo FL og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa.
  • Produksjon av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2020.

 

LINK til høyoppløselige bilder

LINK til film om testen

LINK til hovedsiden for elektromobilitet

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked  
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.