Volvo Trucks: Banebrytende samarbeid om å fremskynde grønn transport av betong

Unicon, den største produsenten og leverandøren av ferdigbetong i Danmark, har inngått intensjonsavtale på den hittil største private ordren på elektriske lastebiler som vil kjøre på danske veier. Leveransen av de 11 Volvo FM Electric-lastebilene starter mot slutten av året. I tillegg har Unicon og Volvo Trucks blitt enige om et langsiktig samarbeid, som har som mål å utvikle og implementere komplette, elektriske lastebil- og påbyggsløsninger for betongindustrien.
Etter gode erfaringer med en Volvo FE Electric tar nå Unicon det neste store skrittet mot utslippsfri distribusjon.

Etter gode erfaringer med en Volvo FE Electric tar nå Unicon det neste store skrittet mot utslippsfri distribusjon ved å introdusere en ny generasjon elektriske betongbiler med større rekkevidde og lastekapasitet. Derfor planlegger selskapet å legge landets hittil største private ordre på 11 Volvo FM Electric som skal bygges om til betongbiler og settes i drift i Danmark.

I tillegg har Unicon og Volvo Trucks inngått et langsiktig samarbeid om å implementere og optimalisere elektriske løsninger for betongindustrien. Samarbeidet har som mål å la Unicon sette betongbiler i trafikk for å møte deres behov for effektiv og bærekraftig distribusjon av ferdigbetong.

– Med denne store ordren og ambisiøse samarbeidsavtalen setter vi håndfaste handlinger bak CO2-målene for vår distribusjon. Dette viser tydelig vår rolle som foregangsbedrift for bygg- og anleggsbransjen både i Danmark og på verdensbasis. Vi ser veldig frem til dette samarbeidet med Volvo Trucks, noe som gir oss unike muligheter for å utvikle den rette elektriske lastebil- og påbyggsløsningen for vår distribusjon, forklarer Christian Elleby, direktør for forsyningskjede og innkjøp i Unicon.

Stor utfordring å gjøre betongtransport elektrisk

Den rekordstore danske ordren på elektriske lastebiler er bemerkelsesverdig, siden tunge kjøretøy til betongindustrien er blant de vanskeligste å gjøre elektriske. Derfor er dette et betydelig og fremtidsrettet samarbeid, som de forventer mye fra, ifølge Peter Ericson, administrerende direktør i Volvo Trucks i Danmark.

– Med disse avtalene tar vi viktige skritt mot å utvide fossilfrie distribusjonsløsninger for betongindustrien, hvor tunge elektriske kjøretøyer har vært en vanskelig utfordring på grunn av de tunge lastene og det kontinuerlige blandebehovet. Vi er glade for å ha Unicon ombord som en strategisk partner, og vi forventer mye læring og utvikling som et resultat av samarbeidet, til gode for hele bransjen, fortsetter Ericson.

Milepæl mot en utslippsfri flåte

Unicon mener at elektriske betongbiler er den mest åpenbare teknologien for å oppnå ambisiøse bærekraftsmål. Dette gjelder både med tanke på å støtte utslippsfri distribusjon av ferdigbetong og å skape bedre – og til og med tryggere – arbeidsmiljøer på byggeplasser.

– Med de nye betongbilene er vi klare til å innfri kravene for utslippsfrie byggeplasser i Danmark, noe vi ser fra København i tillegg til et økende antall entreprenører og byggherrer, kommenterer Christian Elleby.

Om Unicon A/S

• Unicon er Danmarks eldste og største produsent og leverandør av ferdigbetong, med 35 fabrikker og mer enn 400 ansatte over hele landet. De produserer om lag 1 million kubikkmeter betong i året og har sin egen flåte med 195 lastebiler.
  • Unicon har definert et mål om å redusere CO2-utslippene fra flåten med 30 prosent i 2025 sammenlignet med 2019. Samtidig har selskapet en klar strategi om å gjøre flåten med betongbiler utslippsfrie innen 2035.
  • Unicon er en del av Aalborg Portland Group, som er eid av italienske Cementir Holding.

Fakta om Volvos elektriske lastebiler:

• Volvo Trucks har fem (seks inkludert Volvo VNR for det Nordamerikanske markedet) helelektriske lastebilmodeller for å dekke et vidt spekter av transportbehov.
  • Volvo FH, FM og FMX Electric er tunge lastebiler med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa og produksjon starter i andre halvår 2022.
  • Serieproduksjon av Volvo FL og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa.
  • Produksjon av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2021.

Link til høyoppløselige bilder

Link til hovedsiden for elektromobilitet