– Dette er en av de største ordrene av Volvo-lastebiler med alternative drivlinjer. Dette er stort, også globalt, forteller Espen Sanne, Fleet Sales Manager i Volvo Norge AS.
Posten Norge har bestilt 29 elektriske skapbiler med 265 kWh batteri. De har samme drivverk, men kommer i litt forskjellige konfigurasjoner, fordelt på FL- og FE-modellene med henholdsvis to og tre akslinger.
– Dette er uten tvil den største avtalen Volvo Trucks har gjort på elektriske kjøretøy i Norge, understreker Sanne.
Fra før har Posten Norge allerede inne en bestilling på 13 biogassbiler og tre elektriske lastebiler. Totalt sett skal Volvo Trucks levere 32 elektriske og 13 gassdrevne lastebiler til Posten Norge i 2022.
– Vi er glade for å ha landet denne avtalen. Dette er kjøretøy vi raskt ønsker å sette i drift fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. 37 prosent av vår kjøretøypark går nå på fornybar energi og den skal økes betydelig i tiden fremover. Vi har en offensiv miljøstrategi som hele landet skal få glede av, og for å ha tempo i dette viktige arbeidet trenger vi kvalitetsfokuserte og ambisiøse samarbeidspartnere som Volvo, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Postenkonsernet.
Salget av elektrisk har for alvor løsnet i Norge
Bjørn Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør i Volvo Norge, legger ikke skjul på at den historiske avtalen betyr mye for Volvo Trucks, sett i lys av den tunge satsingen på elektriske drivlinjer. Mange følger naturlig nok med på hvordan en så stor aktør som Posten løser både dagens og morgendagens distribusjonsutfordringer.
– Det er viktig at de store er med og leder an. En såpass stor ordre forteller alle andre at regional transport med elektriske lastebiler faktisk er en løsning. Posten er med og viser at nå er vi der, fastslår han.
Haugan mener markedet har ventet på at de store produsentene kan tilby elektrisk transport som tilfredsstiller deres produktivitets- og ytelseskrav.
– Fleet sales har salgsansvar mot de store transportørene i Norge, og vi vet at de har en veldig sterk miljøstrategi. De har nok vært utålmodige på elektriske lastebiler, og de er svært glade for at vi nå kan levere produkter som er tilpasset deres bruk, sier han.
At Volvo nå kan levere i det volumet kundene faktisk ønsker og har behov for representerer et taktskifte.
– Det har løsnet noe voldsomt det siste året. Det kommer nok flere store ordrer på elektriske biler, spår Bjørn Inge Haugan.
Fakta om Volvos elektriske lastebiler:
LINK til høyoppløselige bilder
LINK til hovedsiden for elektromobilitet
Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.