Lastebiler

Lansering av nye Volvo FM og FMX med mannskapshytte for utrykningskjøretøyer

De nye Volvo FM- og Volvo FMX-lastebilene er nå tilgjengelig for bruk som utrykningskjøretøy med mannskapshytte for opptil ni personer. De nye variantene av de to modellene, utviklet i tett samarbeid med påbyggere og nødetater, har en rekke forbedringer spesielt designet for brann- og redningstjenestebiler.
Volvo Trucks’ nye mannskapshytte er designet for det globale markedet i samarbeid med selskap som Rosenbauer, en av verdens ledende påbyggere for utrykningskjøretøyer. Dette er en prototype av Volvo FM med Rosenbauers ET-påbygg for det australske brannvesenet. Foto: Rosenbauer.
Volvo Trucks’ nye mannskapshytte er designet for det globale markedet i samarbeid med selskap som Rosenbauer, en av verdens ledende påbyggere for utrykningskjøretøyer. Dette er en prototype av Volvo FM med Rosenbauers ET-påbygg for det australske brannvesenet. Foto: Rosenbauer.

«Vi kan nå tilby et veldig moderne og omfattende utvalg av tunge lastebiler på markedet for nødetater – og spesielt mot brannvesen. De nye variantene av Volvo FM og Volvo FMX er designet for å gi nødetatene et mannskapsmiljø med meget høy standard», sier Lars Franck, produktsjef for spesialbiler hos Volvo Trucks.

Det europeiske markedet er mer enn 3000 brannbiler og andre redningsbiler per år. I tillegg til å overholde nasjonale og internasjonale forskrifter, må kjøretøyene tilpasses for å oppfylle de spesifikke kravene til hver beredskapstjeneste. Dette inkluderer høye krav til sikkerhet, pålitelighet og fleksibilitet.

Et førerhus designet for å være trygt, ergonomisk og praktisk, med god plass

Den nye Volvo FM og Volvo FMX med mannskapshytte har plass til opptil ni personer. Kjøretøyene er designet for å gi alle beredskapstjenester best mulige forhold, for å muliggjøre en effektiv og sikker drift i tøffe omgivelser. Disse nye lastebilene har samme høye standard for passiv og aktiv sikkerhet, ergonomi og komfort som de andre modellvariantene av nye Volvo FM og Volvo FMX, lansert i 2020. Mannskapshuset er grundig sikkerhetstestet og har store vinduer, lav dørlinje, store sidespeil samt mulighet for opptil åtte kameraer, noe som gir god sikt rundt bilen. I tillegg gjør Volvo Dynamic Steering-systemet, tilgjengelig som ekstrautstyr, manøvrering enklere og forbedrer både ergonomi og kjøresikkerhet.

Sjåførens arbeidsplass er utstyrt med Volvo Trucks’ nye førergrensesnitt som inkluderer digitale instrumenter og et ratt med kontrollknapper, og det kan også justeres med en tilt-funksjon.

Det høye innertaket skaper et luftig, romslig interiør med god plass til å bevege seg rundt. Dørene har en stor åpningsvinkel som gjør det lettere å komme inn og ut av mannskapshytten. Noe også det nyutviklede belyste, sklisikre trinnet og et tydelig merket oransje håndtak, ergonomisk designet og lett å få øye på under en rekke forhold, bidrar til. Førerhuset er rikelig utstyrt med oppbevaringsrom for hjelmer, hansker og annet nødvendig utstyr.

Enkelhet for påbyggere gir raskere leveranser

Et viktig mål for utviklerne av de nye bilene var å oppnå korte ledetider for påbyggere. I samråd med ledende eksperter fra selskaper som spesialiserer seg på å bygge brannbiler, introduserte Volvos team for spesialbiler forbedringer i både førerhus og chassis. Komponenter plasseres på steder som letter påbyggingsprosessen, og alt er klargjort for tilkobling av elektriske og pneumatiske systemer.

«Vi ser på oss selv som påbyggernes beste venn. Vår nye mannskapshytte gir dem raskere levering av kjøretøy til sine kunder», sier Lars Franck.

Bak førerhuset er chassiset klart. Det er ingenting å demontere eller flytte på. Drivstofftankene, lyddemperen og andre store komponenter er plassert under førerhuset. Inne i førerhuset er de elektriske kablene og de pneumatiske slangene utstyrt med lett tilgjengelige tilkoblingspunkter. Installasjonen av setene, benkene og sikkerhetsbeltene er sertifisert fra fabrikken.

Fakta om nye Volvo FM og Volvo FMX med mannskapshytte:

  • Utvikling basert på EN 1846-standarden for brannslokkings- og redningstjenestebiler.
  • Førerhuspåvirkning testet i henhold til ECE R29-03.
  • Innvendig takhøyde på 160 cm (foran) og 161 cm (bak).
  • Dørene kan åpnes i en vinkel på 79 grader (foran) og 75 grader (bak).
  • Akselkonfigurasjoner: 4x2, 4x4.
  • Motoralternativer Volvo D11 eller D13 (Euro 3, 5 og 6).
  • Kraftuttak i opptil 2000 Nm.

 

Finn ut mer om nye Volvo FM og Volvo FMX med mannskapshytte. 

Last ned bilder med høy oppløsning.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Bjørn Inge Haugan | Direktør salg, kommunikasjon og marked  
97 97 79 97 | bjorn-inge.haugan@volvo.com

Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com

 

Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2023 ble det levert omtrent 145 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.