Volvo Trucks vinner pris for enestående designkvalitet med sin nye Volvo FM-modell

Volvo Trucks nye Volvo FM-modell har vunnet Red Dot Award 2021 i kategorien Produktdesign for nyttekjøretøyer. Den nye Volvo FM er designet med et kompromissløst formål: Å være det optimale arbeidsverktøyet for et bredt spekter av transportoppgaver, alltid med føreren i første rekke.
Den nye Volvo FM har fra første dag fokusert på å forbedre førerens arbeidsplass – gjennom målrettet og prisbelønt design.

«Red Dot» har internasjonalt blitt et av de mest etterspurte kvalitetsstempler for god design. Prisutdelingen startet i Design Zentrum Nordrhein Westfalen i Essen, Tyskland i 1955. Dagens Red Dot-jury består av rundt 50 internasjonale eksperter.

Utviklingen av nye Volvo FM skjedde etter omfattende spørreundersøkelser og kundeintervjuer som bekreftet viktigheten av førerens bidrag til transportselskapenes lønnsomhet og renommé. Designteamet satset derfor på å designe det beste mobile kontoret i bransjen, noe som resulterte i en allsidig lastebil som er smidig, romslig og viktigst av alt; trygg og komfortabel for alle sjåfører.

«Red Dot-prisen er en stor anerkjennelse av det kreative arbeidet til Volvo Trucks designteam. Prisen fremhever en velbalansert Volvo FM, som skaper forretningsverdi med denne ettertraktede lastebilen. Med funksjonell utforming av eksteriøret, interiøret og brukeropplevelsen forbedrer vi hverdagen til sjåførene våre og holder samfunnet vårt i gang», sier Carin Larsson, Volvo Trucks sjefdesigner UX.

Nye Volvo FM tilbyr en rekke nyvinninger som kombinerer et høyere nivå av komfort, sikkerhet og produktivitet. Eksempler inkluderer det romslige nye førerhuset og forbedret sikt ved å bruke en senket dørlinje, i tillegg til nye sidespeil og et ekstra hjørnekamera på  passasjersiden, som gir bedre sikt på denne siden av lastebilen. Volvo FM kan også skreddersys for å gi betydelige drivstoff- og CO2-besparelser.

Interiøret er oppgradert med et nytt dashbord og en dynamisk 12-tommers skjerm med høy oppløsning. Det brukervennlige grensesnittet er designet for å forenkle førerens bruk og minimere forstyrrelser mens man får tilgang til viktig informasjon. Løsningen er klar for fremtidige oppdateringer og tilkoblede tjenester.

Den utvendige utformingen av Volvo FM understreker dens allsidighet innen forskjellige bruksområder. Førerhuset har en ny, aerodynamisk form med rene, særegne linjer. De V-formede frontlysene kjenner du igjen umiddelbart, og utformingen av det robuste frontgitteret gir bilen et dristig, selvsikkert utseende.

Den nye Volvo FM ble lansert i 2020, sammen med Volvo FH, Volvo FH16 og Volvo FMX. Alle de fire nye tunge lastebilene har vært i serieproduksjon siden mars 2021.

Om Red Dot Award
Red Dot Award er en internasjonal designkonkurranse som ble grunnlagt for mer enn 60 år siden. Utmerket design er valgt av ekspertjuryer innen produktdesign, kommunikasjonsdesign og designkonsepter. Produkter fra mer enn 60 land deltok i konkurransen 2021. Les mer på www.red-dot.org