Prosessen som ledet fram til det dristige, nye designet av Volvo Trucks aerodynamiske førerhus var lang. Sjefsdesigner Jonathan Disley forklarer hvordan den nye, distinkte identiteten og funksjonaliteten legger grunnlaget for en ny æra av energieffektivitet.
I 2019 bekreftet EU at de ville endre direktivet som regulerer vekt- og dimensjoner for lastebiler, noe som åpnet opp for nye designmuligheter. Teamet som var ansvarlig for eksteriøret hos Volvo Trucks var allerede i samtaler med ingeniører om et forbedret aerodynamisk førerhus som ville forbedre energieffektiviteten for lastebilbedrifter. Nå hastet det å få designet det nye førerhuset.
– Endringer i EU-lovgivningen var en utmerket mulighet for oss til å øke effektiviteten og bygge videre på det vi har gjort tidligere, sier Jonathan Disley. – Målet vårt var en mer synlig effektiv lastebil med enkelhet og aerodynamisk uttrykk i hjertet av utformingen.
I nært samarbeid med Volvo Trucks' aerodynamikkeksperter og ingeniører begynte designteamet å se på hvordan de kunne forme og finjustere førerhuset for å gjøre det mer energieffektivt.
– Vi oppsøkte de nyeste inspirasjonskildene innen aerodynamikk, fra biler til skip og til og med innen romfart. Målet vårt var å utvikle et mer progressivt design for fremtiden. Vi ønsket også å knytte dette til våre skandinaviske røtter og Volvos klassiske designelementer, sier Jonathan Disley.
Både idétavler, skisser og omfattende diskusjoner om designkonseptet og EU-lovgivningen var en del av den innledende utviklingsprosessen. De førte til en av de største og mest spennende endringene – den nye Volvo FH Aero, som er forlenget med 240 mm for best mulig aerodynamisk effektivitet. Dimensjonene på de nedre og øvre hjørnene på førerhuset er også nøye beregnet og omformet, med jevnere og mer buede linjer for å få en bedre luftstrøm rundt lastebilen.
På Volvo FH Aero og standardførerhusene erstatter et nytt kameraspeil med et elegant «vinge»-design sidespeilene for å forbedre luftstrømmen. Nye, lineære posisjonslys som gjenspeiler de ikoniske Volvo V-lampene er plassert i de øverste hjørnene av fronten og er visuelt integrert i pyntepanelene.
Parallelt ble det ikoniske Volvo-jernmerket gjenskapt. Nå er det større, med en forenklet, elegant design som gjenspeiler den digitale, effektive æraen.
– Vi har arbeidet med designet siden før pandemien, forklarer Jonathan Disley. – Til tross for de praktiske utfordringene fant vi en vei fremover, og gjennomførte sakte store og mindre endringer for å omfavne hovedmålet vårt – et eksklusivt utseende og preg som bidrar til å spare drivstoff og energi til fordel for lastebileierne.
På Volvos elektriske lastebiler har de øvre og nedre grillene et nytt og effektivt vaffelmønster som skaper et sømløst, elegant utseende. Dette er kombinert med sorte frontlykter og et hvitt Volvo-jernmerke.
– Målet var et forenklet skandinavisk design som reflekterer overgangen mot økt bærekraft og elektromobilitet, forklarer Jonathan Disley.
På dieselbiler har den øverste grillen det samme slående vaffelmønsteret som de elektriske lastebilene. Endringen lar kundene velge mellom standard eller spesielle dekorfarger på den nedre fronten på Volvo FH. På Volvo FH16 er finishen dristigere, med en lys kromdekor, øvre grill i sølv og nedre grill i mørk krom for et mektigere utseende.
– Målet vårt var mer synlig effektive lastebiler med enkelhet og aerodynamisk uttrykk i hjertet av utformingen.
Designteamet bestemte seg også for å skape mer plass mellom frontruten og den nedre grillen for kunde- og partnerskapsdekor.
– Det handlet ikke bare om å designe en ny effektiv identitet – vi lyttet til tilbakemeldinger fra kunder og innså at dette var en viktig funksjon for mange lastebilbedrifter, sier Jonathan Disley.
Den nedre grillen med integrert trappetrinn kan nå åpnes helt for å avdekke en overraskende funksjon for økt kjørekomfort – en benk med koppholdere man kan sitte på i pauser. Splitten foran er også senket og gir designet en følelse av fart.
– Selv om endringene først og fremst handler om energieffektivitet, gir de også mer fokus på kundene, funksjonalitet og muligheter for skreddersøm, sier Jonathan Disley. – Det er fordi det er et miljø hos Volvo hvor samarbeid settes veldig høyt, der designideer og tilbakemeldinger fra kunder kontinuerlig blir delt og håndtert.
En distinkt ny «aerodynamisk» identitet med en skandinavisk tilnærming som gjelder for hele Volvo Trucks-serien.
Volvo FH Aero og Volvo FH16 Aero – en ny æra for effektivitet
Alle Volvo lastebilmodeller (FH Aero, FH16 Aero, FH, FH16, FM, FMX)
Dristige, nye designfunksjoner:
Tilpasningsmuligheter:
Redesignet Volvo-jernmerke, ordmerke og emblemer: