Lastebiler

Jonathan Disley
2024-01-30
Teknologi og innovasjon Drivstoffeffektivitet Spare drivstoff
Author
Jonathan Disley
Sjefsdesigner

Designe en effektiv lastebil for fremtiden

Prosessen som ledet fram til det dristige, nye designet av Volvo Trucks aerodynamiske førerhus var lang. Sjefsdesigner Jonathan Disley forklarer hvordan den nye, distinkte identiteten og funksjonaliteten legger grunnlaget for en ny æra av energieffektivitet.
 

I 2019 bekreftet EU at de ville endre direktivet som regulerer vekt- og dimensjoner for lastebiler, noe som åpnet opp for nye designmuligheter. Teamet som var ansvarlig for eksteriøret hos Volvo Trucks var allerede i samtaler med ingeniører om et forbedret aerodynamisk førerhus som ville forbedre energieffektiviteten for lastebilbedrifter. Nå hastet det å få designet det nye førerhuset.
 

– Endringer i EU-lovgivningen var en utmerket mulighet for oss til å øke effektiviteten og bygge videre på det vi har gjort tidligere, sier Jonathan Disley. – Målet vårt var en mer synlig effektiv lastebil med enkelhet og aerodynamisk uttrykk i hjertet av utformingen.
 

Finne inspirasjon og prosessen bak det nye førerhusdesignet

I nært samarbeid med Volvo Trucks' aerodynamikkeksperter og ingeniører begynte designteamet å se på hvordan de kunne forme og finjustere førerhuset for å gjøre det mer energieffektivt.
 

– Vi oppsøkte de nyeste inspirasjonskildene innen aerodynamikk, fra biler til skip og til og med innen romfart. Målet vårt var å utvikle et mer progressivt design for fremtiden. Vi ønsket også å knytte dette til våre skandinaviske røtter og Volvos klassiske designelementer, sier Jonathan Disley.
 

Både idétavler, skisser og omfattende diskusjoner om designkonseptet og EU-lovgivningen var en del av den innledende utviklingsprosessen. De førte til en av de største og mest spennende endringene – den nye Volvo FH Aero, som er forlenget med 240 mm for best mulig aerodynamisk effektivitet. Dimensjonene på de nedre og øvre hjørnene på førerhuset er også nøye beregnet og omformet, med jevnere og mer buede linjer for å få en bedre luftstrøm rundt lastebilen.
 

På Volvo FH Aero og standardførerhusene erstatter et nytt kameraspeil med et elegant «vinge»-design sidespeilene for å forbedre luftstrømmen. Nye, lineære posisjonslys som gjenspeiler de ikoniske Volvo V-lampene er plassert i de øverste hjørnene av fronten og er visuelt integrert i pyntepanelene.
 

Parallelt ble det ikoniske Volvo-jernmerket gjenskapt. Nå er det større, med en forenklet, elegant design som gjenspeiler den digitale, effektive æraen.
 

– Vi har arbeidet med designet siden før pandemien, forklarer Jonathan Disley. – Til tross for de praktiske utfordringene fant vi en vei fremover, og gjennomførte sakte store og mindre endringer for å omfavne hovedmålet vårt – et eksklusivt utseende og preg som bidrar til å spare drivstoff og energi til fordel for lastebileierne.
 

Et funksjonelt, bærekraftig design som kan tilpasses

På Volvos elektriske lastebiler har de øvre og nedre grillene et nytt og effektivt vaffelmønster som skaper et sømløst, elegant utseende. Dette er kombinert med sorte frontlykter og et hvitt Volvo-jernmerke.
 

– Målet var et forenklet skandinavisk design som reflekterer overgangen mot økt bærekraft og elektromobilitet, forklarer Jonathan Disley.
 

På dieselbiler har den øverste grillen det samme slående vaffelmønsteret som de elektriske lastebilene. Endringen lar kundene velge mellom standard eller spesielle dekorfarger på den nedre fronten på Volvo FH. På Volvo FH16 er finishen dristigere, med en lys kromdekor, øvre grill i sølv og nedre grill i mørk krom for et mektigere utseende. 

– Målet vårt var mer synlig effektive lastebiler med enkelhet og aerodynamisk uttrykk i hjertet av utformingen.

Designteamet bestemte seg også for å skape mer plass mellom frontruten og den nedre grillen for kunde- og partnerskapsdekor.
 

– Det handlet ikke bare om å designe en ny effektiv identitet – vi lyttet til tilbakemeldinger fra kunder og innså at dette var en viktig funksjon for mange lastebilbedrifter, sier Jonathan Disley.
 

Den nedre grillen med integrert trappetrinn kan nå åpnes helt for å avdekke en overraskende funksjon for økt kjørekomfort – en benk med koppholdere man kan sitte på i pauser. Splitten foran er også senket og gir designet en følelse av fart.
 

– Selv om endringene først og fremst handler om energieffektivitet, gir de også mer fokus på kundene, funksjonalitet og muligheter for skreddersøm, sier Jonathan Disley. – Det er fordi det er et miljø hos Volvo hvor samarbeid settes veldig høyt, der designideer og tilbakemeldinger fra kunder kontinuerlig blir delt og håndtert.
 

En oppsummering av det nye Volvo Trucks-designet: endringer og fordeler

En distinkt ny «aerodynamisk» identitet med en skandinavisk tilnærming som gjelder for hele Volvo Trucks-serien.
 

Volvo FH Aero og Volvo FH16 Aero – en ny æra for effektivitet

  • Volvo Trucks' beste førerhusdesign for energieffektivitet, med en front som er forlenget med 240 mm. Med alle de nye aerodynamiske førerhusforbedringene kan Volvo FH Aero forlenge rekkevidden til elektriske lastebiler og redusere drivstoffkostnadene.
  • Elegant vaffelmønster i grillen for maksimal effektivitet (øvre grill på diesellastebiler og både øvre og nedre grill på elektriske lastebiler, med mulighet for fargekoordinering for et sømløst utseende).
  • Avrundede hjørner foran som forbedrer aerodynamikken.
  • En meislet design med en frontplate som forsterker den nedre aerodynamiske fronten.
  • Nedre frontgrill med prismeeffekt for forbedret 3D-opplevelse på diesellastebiler.
  • Ekstra stort trappetrinn som kan senkes helt for å bli til en benk med koppholdere for sjåføren.
  • Mer plass mellom frontruten og grillen for et kundefokusert partnerskapsfelt.
  • Forhøyede gummiforlengelser som reduserer åpningen mellom lastebilen og tilhengeren bedre.
  • Fullt integrerte fronthåndtak under frontruten for å forbedre luftstrømmen.
  • Ikoniske V-formede frontlykter i sort på Volvo FH16 og Volvo elektriske lastebiler.
  • U-formet nedre grillramme med flere alternativer for å tilpasse utseendet.
  • Hevet Volvo-ordmerke i dominerende posisjon nærmere føreren.
     

Alle Volvo lastebilmodeller (FH Aero, FH16 Aero, FH, FH16, FM, FMX)

Dristige, nye designfunksjoner:

  • Elegante, motoriserte kameraspeil med «vinge»-design for forbedret luftstrøm. Det infrarøde kameraet forbedrer sjåførens sikt og sikkerheten om natten.
  • Glattere, forseglede paneler for å forbedre luftstrømmen på toppen av førerhuset.
  • Distinkt, lineær lyssignatur i de øvre hjørnene som er integrert i panelene.
  • Bærekraftige LED-lys rundt hele lastebilens eksteriør.
     

Tilpasningsmuligheter:

  • Volvo-jernmerke i sateng/lys krom eller perlehvit finish, avhengig av lastebilmodell.
  • Mulighet for å velge dekorfarge i nedre front.


Redesignet Volvo-jernmerke, ordmerke og emblemer:

  • Redesignet Volvo-jernmerke som er større, med et forenklet, mer elegant utseende som gjenspeiler en tidsalder med digitalisering og effektivitet.
  • Elegante lastebilmodellemblemer for et mer moderne, digitalt utseende.

Utforsk det nye designet for lastebilserien – forklart av sjefsdesigneren