Etter å ha byttet fra diesel til nullutslippslastebiler har Reto Lauper gått fra å være en elektrisk pioner til å være overbevist. Selskapet hans, E. Bigler Transporte AG, var det første i Sveits som tok i bruk Volvo FE Electric renovasjonsbiler.
– Det startet med at bystyret spurte om vi kunne skaffe helelektriske lastebiler for å hente avfall. Så jeg måtte tenke på om jeg var klar til å ha elektriske lastebiler, sier han. Nå har han fire av dem og store ambisjoner for fremtiden.
– Vi går ikke tilbake til diesel igjen, legger han til.
Som administrerende direktør har Reto førstehåndserfaring med fordelene firmaet hans og lokalmiljøene de betjener har hatt med å bytte til elektisk.
– Det har hatt stor påvirkning på virksomheten, men ikke bare på pris, det påvirker også arbeidsmiljøet, tror han.
En lastebil kan kjøre hele dagen og det er fremdeles strøm igjen på batteriene på kvelden.
Siden lastebilene hans er stille og ikke har noen utslipp har han oppdaget at arbeidsdagen ikke bare er bedre for lokalmiljøene de betjener, men det er lettere og mindre utmattende for sjåførene hans også. Staben har til og med fortalt at de er mer avslappet på kvelden etter at de byttet til elektrisk.
Noe som kanskje var en av de største overraskelsene for Reto var imidlertid effektiviteten til lastebilene hans.
– En lastebil kan kjøre hele dagen og det er fremdeles strøm igjen på batteriene på kvelden. Ved å bruke strøm fra solpaneler på taket av depotbygningen får lastebilene hans en full opplading i løpet av natten, nok til å rekke gjennom hele skiftet neste dag.
En av de viktigste endringene firmaet hans gjorde var å endre på rutene lastebilene kjørte. Nå starter de på toppen av bakkene og henter avfall på vei ned, slik at de genererer strøm på veien. Dette betyr at rutene er mer effektive, så de sparer faktisk tid også.
– Det var ikke for vanskelig å bytte fra diesel, sier han. Hvilket råd gir han andre selskaper om å bytte til elektrisk?
– Bare prøv det. Tro på overgangen til null utslipp. Fordi i fremtiden er det sånn det blir.